والد هوشمند در انتخاب و تعیین زمان مناسب بازی مشارکت دارد

صدا و سیما سه شنبه 20 تیر 1402 - 13:01
دکترای مدیریت رسانه و پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما نیاز به فرهنگ سازی داریم و باید زیر مجموعه‌های رسانه را بشناسیم و والد هوشمند در انتخاب و تعیین زمان مناسب بازی مشارکت دارد و نباید مقتدرانه ورود کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،  در برنامه«هشتگ گفتگو» رادیو گفت‌وگو؛ با حضور دكتر رویا صدیقی دكترای مدیریت رسانه و پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای ، مهندس مرتضی جمشیدی كارشناس و پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای و سردبیر مجله بازی بان و ارتباط تلفنی با دكتر سیده فاطمه سید هاشمی مدرس دانشگاه كارشناس حوزه روانشناسی شناختی و با موضوع ذهن كودكان بازار هدف بازی‌های رایانه‌ای، روی آنتن رفت.
والد هوشمند در انتخاب و تعیین زمان مناسب بازی مشارکت دارد

هشتگ گفتگو: معایب و مزایای بازی‌های رایانه‌ای چیست؟
صدیقی: در زمینه بازی‌ها نگرانی‌های زیادی وجود دارد به خصوص در انتخاب آنها، خانواده‌ها مشغله‌ زیادی دارند و بچه‌ها را با یك تبلت یا گوشی رها می‌كنند و توجه نمی‌كنند پشت آنها اهداف تجاری و مقاصد سیاسی وجود دارد عناصر تخریب كننده بازی در جسم و روح تاثیر دارد.
هشتگ گفتگو: چه كنیم تا خانواده‌ها دچار بازی هراسی یا رها كردن فرزند در این فضا نشوند؟
صدیقی: ارتقاء سواد رسانه و زیر مجموعه‌های مهم آن و آشنایی خانواده‌ها با مزایا و معایب بازی‌ها و اینكه آن را به عنوان یك رسانه بشناسند، راهگشا است. فرهنگ سازی و ایجاد سواد به خانواده‌ها كمك می‌كند تا بازی‌ها را بشناسند و از مزایای آن استفاده كنند.
هشتگ گفتگو: چگونه در این فضا فرصت‌ها و تهدیدها باید شناخته شوند؟
جمشیدی: یك بازی هراسی وجود دارد كه والد نگران است با بازی‌های رایانه‌ای فرزندش را در مسیر نادرست قرار دهد و كلاً كنترلگر می‌شود و رفتار پلیسی از خود نشان می‌دهد و یا گاهی احساس می‌كند آسیبی از جهت بازی‌ها به فرزندش نمی‌رسد یا چاره‌ای ندارد به جهت زیستی كه دارد و او را در این فضا رها می‌كند طبیعتاً درست این است كه والد مقتدر باشد و بداند به چه اندازه نیاز است فرزندش از این رسانه نوین استفاده كند.
هشتگ گفتگو: از چه سنی بازی‌های رایانه‌ای را پیشنهاد می‌كنید؟
جمشیدی: طبق نظر apa زیر ۱۸ ماه اصلاً نباید از اسكرین استفاده كنند حتی تلویزیون و از ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی اندازه‌ای از برنامه‌های با كیفیت با نظارت والدین بهره ببرند و از ۲ تا ۵ سالگی نهایتاً یك ساعت در روز از هر نوع اسكرین می‌توانند استفاده كنند. به عقیده بنده زیر سه سال نباید بازی رایانه‌ای كند و با موبایل و تلویزیون آشنا شود. هرچه كودك در دوران ابتدایی ترجیحاً تا سه سالگی بیشتر دنیای واقعی را بشناسد بهتر است.
هشتگ گفتگو: با توجه به اینكه زندگی‌ها به موبایل گره زده شده والدین چگونه فرزندان را كنترل كنند؟
سید هاشمی: گره زدن زندگی با موبایل یك اشتباه است و ایده‌آل این است كه در خیلی از فضاها آن را از خود دور كنیم. ما نیاز به فرهنگ سازی داریم و یكی از كارهایی كه می‌توانیم انجام دهیم این است كه زیر مجموعه‌های رسانه را بشناسیم و والد هوشمند در انتخاب و تعیین زمان مناسب بازی مشاركت داشته باشد و والد نباید مقتدرانه ورود كند؛ چون با واكنش خصمانه كودك مواجه می‌شود، پدر و مادری كه دغدغه دارد فرزندش زیاد بازی می‌كند و نمی‌داند چه بازی است باید با فرزند بازی كند.

هشتگ گفتگو: آیا بازی‌های خوب رایانه‌ای برای معرفی به خانواده‌ها وجود دارد؟
صدیقی: بازی‌های رایانه‌ای خوبی وجود دارند و اینكه بخواهیم نام ببریم مثل بازی‌هایی كه رده‌های سنی دارند و در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بررسی شده‌اند و رده سنی گرفتند و خانواده‌ها توجه كنند وقتی كودكان بازی نصب می‌كنند دارای رده سنی و مجوز باشد.
جمشیدی: كودكان از بازی‌های سبك ساده و پیچیده استفاده می‌كنند و بهتر است كودك با بازی‌های آموزشی آشنا شود و از رایانه استفاده كند؛ چون در كنار آن می‌تواند برای مهارت‌هایی مثل كار با نرم‌افزار و وب گردی هم استفاده كند. والدین می‌توانند از سامانه‌هایی مثل سایت كدومو یا چه بازیه بنیاد و یا برای انیمیشن سایت چی خوبه، بازی مناسب برای كودك را پیدا كنند البته برای كودكان تا ۹ سال برای ۹ سال به بالا باید بازی‌های دیگری در اختیارش قرار داد و باید به رده سنی و تمایزات فرهنگی دقت شود.ادامه دارد...

هشتگ گفتگو: خانواده‌ها در انتخاب بازی‌ها باید به چه نكاتی توجه كنند؟

سید هاشمی: رده سنی هم در بازی‌هایی كه خارج از كشور تولید می‌شود و هم در داخل گذاشته شده باید توجه كرد؛ اما سهم تصمیم گیری والدین برای موضوعات مربوط به فرزندان با افزایش سن آنها تغییر می‌كند، شاید والدین علاقه‌ای به بازی‌های رایانه‌ای نداشته باشند اما باید مشاركت داشته باشند؛ چون بعضی از بازی‌های خارجی شاید در ابتدا مشخص نباشد محتوای نامناسب دارد؛ اما بعد از چند مرحله گذر از بازی آن ماهیت اصلی و انگیزه‌های پنهانی پشت خود را نشان می‌دهد بنابراین والد هوشمند باید واژه‌هایی كه در گیم كودكان و نوجوانان پر كاربرد است بشناسد و حداقل داده‌های بازی را نگاه كند و چه بهتر كه وقت بگذارد.
هشتگ گفتگو: بازی‌ها از نظر روانشناسی چقدر تاثیرات مثبت یا منفی آموزشی دارند؟
سید هاشمی: این بستری است كه غیر قابل انكار و غیر قابل جدا از فرزندان است اپلیكیشن‌های درمانی وجود دارد و برخی از اختلالات روان شناختی كودكان و مقالات جهانی نشان می‌دهند كه بازی و استفاده كردن از ویژگی‌های آن حتی در درمان كمك می‌كند و خیلی موثر است. وقتی ویژگی‌های خلقی و ذاتی در افراد وجود دارد فرد به سمت انتخاب آن ویژگی می‌رود وقتی كودكی پرخاشگر یا تمایلات پرخاش فیزیكی و فعالیت‌های زیاد بدنی دارد طبیعتاً سراغ بازی‌هایی می‌رود كه در آن این ماهیت بیشتر است ما نمی‌توانیم انتخاب آن بازی را صفر كنیم بلكه می‌توانیم به حداقل برسانیم و گزینه‌ای را جایگزین آن كنیم.
هشتگ گفتگو: چقدردر خارج از كشور ر به بازی‌ها اهمیت می‌دهند؟
صدیقی: در مقالاتی كه در مورد بازی سیمز كار كردند و تحلیل‌هایی كه روی این بازی صورت گرفته، دیدگاه‌های مادی گرا و تمام مسائل سبك زندگی لذت پنهان در این بازی آمده و كاملا در جهت مصرف گرایی و اهداف تجاری است و در آن كودك ستیزی، عدم تعهد و مسائلی مثل حسودی دروغ بزهكاری وجود دارد بیشتر دختران این بازی را دوست دارند و در واقع یك نوع ترویج زندگی بر مبنای اقتصاد سرمایه‌داری و لذت‌های زودگذر بازی است.
هشتگ گفتگو: نسل قبل معتقد است این بازی‌ها توطئه هستند و نسل فعلی برعكس آنها فكر می‌كنند با این شكاف نسلی چه باید كرد؟
جمشیدی: مسئله شكاف نسلی به این برمی‌گردد كه نگرش‌ها متفاوت شده، برای كودك پسندیده نیست كه بازی غیر مناسب سن خود را انجام دهد و در این شكاف والد در شناخت و رفتار جا مانده و فرزند از او جلوتر است و درمانش این است كه والد خود را به او برساند و با قانون گذاری و درونی سازی ارزش‌ها از پیشتازی كودك جلوگیری كنند.
هشتگ گفتگو: چگونه والدین می‌توانند كودكان خود را كنترل كنند؟
جمشیدی: نباید بازی را كلاً رد كرد بازی یك وسیله سرگرمی فناورانه است كه از آن استفاده خوب هم می‌شود، پدر و مادرها باید در فضای بازی‌های ویدیویی كاراكترها، بازی‌ها و داستان‌های غنی و آموزنده را جستجو كنند و در اختیار فرزندان قرار دهند.
هشتگ گفتگو: بعضی از بازی‌ها اثرات مثبت یا منفی در كنار هم دارند در كدام ویژگی باید دقت بیشتری داشته باشند؟
سید هاشمی: مانند تمام زمینه‌های تخصصی انتخاب بازی باید در كنار یك متخصص كه بازی‌ها را می‌شناسد و روانشناس كودك كه فرزند ما را به خوبی می‌شناسد، باشد. در خارج از ایران بازی تبدیل به شغل شده بنابراین انگیزه‌های بسیاری به بازیكن می‌دهد. به غیر از جنبه ذهنی و روانی موضوع جنبه فیزیكی آن هم مهم است؛ در نشستن طولانی مدت شكل بدن تغییر می‌كند و بیماری‌های ثانویه ایجاد می‌شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.