به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ تولیدات طنز و کمدی در هر مدیومی موفق بودند و معمولا ساخت آن ها بر اساس گزینه های فیلمنامه، بازیگر و کارگردانی در اقبال مخاطب با نوسان مواجه بوده است. سیت کام ها ارزان ترین و تولیدی ترین مجموعه ها در ژانر طنز سریال سازی محسوب می شوند که جای خالی آن ها امروز در رسانه محسوس است، با چهره های فعال رسانه در این گونه از آثار نمایشی موضوع را بررسی کرده ایم.
شاهد احمدلو، بازیگر، نویسنده، مدرس و کارگردان سینما و تلویزیون که در روزهای اخیر مشغول سریال کمدی «چشمبندی» بوده است، در این باره به خبرنگار برنا گفت:
مجموعه طنز چشمبندی هم با بودجه و نگاه سیتکام طراحی، تولید و پخش شده است،شاید این سلیقه و خاستگاه تهیه کننده، کارگردان و گروه فیلمنامه نویسی بوده است که به این سمت و سو حرکت کنیم که شاید سیتکام رایجی نباشد. تلویزیون چارچوب بسیار کوچکی برای ساخت آثار طنز دارد و آنقدر به ما اجازه نمیدهد تا حرکت کنیم و بیشتر اوقات مطالب و مسائلی که در قالب طنز کنایه آمیز و انتقادی باشد مورد سانسور قرار میگیرد از این رو خیلی نمیشود معیارهای اکنون مجموعه سازی در زمینه طنز را با معیارهایی که در گذشته وجود داشته مقایسه کنیم، به خاطر اینکه زمین بازی، زمین بازی گذشته نیست.
شاهد احمدلو بیان کرد: عوامل بسیار زیادی برای ساخت وتولید آثار طنز وجود دارد از جمله نگاههای محدودی که برای ساخت این نوع آثار وجود دارد؛ با هیچ یک از اصناف، قوم و ملیتها و مسئولین نمیتوانیم شوخی کنیم و همین عامل موجب شده تا دست نویسنده در نوشتن بسته باشد و علاوه بر آن دست کارگردان و بازیگر هم در اجرا بسته است. یک نگاه محافظهکارانهای در ساخت آثار وجود دارد و اجازه نمیدهد که انتظار مخاطب عام از این نوع مجموعهها به نقطه اصلی خود برسد. نمونههای بسیار زیادی داشتیم که در آثار مختلف به لحاظ کیفی و کمی بسیار موفق بودند و باز هم خواهیم داشت.
کارگردان سریال «سه دونگ، سه دونگ» ادامه داد: طلایه داران این نوع مجموعهها حالا با توجه به مسائل شخصی، کاری، اقتصادی و یا معیارهای دیگری که وجود دارد اکنون با تلویزیون کار نمیکند بنابراین احتیاج به سرمایهگذاری و صبر دارد تا بتوان اتفاقات قشنگی را رقم زد. طلایهداران این حوزه نیز به هر حال از یک جایی شروع کردهاند و به مرور در تلویزیون کار کردند، شناخته شدند و تجربه کسب کردند و آنچه را که برای جذب مخاطب موثر است پیدا کردند و سپس به طلایهداران تبدیل شدند .
شاهد احمدلو از مجموعه طنز «چشمبندی» گفت: این مجموعه یک اثر کمدی است که با حمایت بیمه مرکزی و تامین خسارات مالی یعنی صنعت بیمه به تولید رسیده است و یک کمدی کارآگاهی است که حول محور پروندههای واقعی که در صنعت بیمه از صحنه زنی برای کلاهبرداری از بیمه در دنیای واقعی اتفاق افتاده است، ساخته شده است. باتوجه به اینکه شبکههای ماهوارهای و پلتفرمهای گوناگون و اپلیکیشنهای مجازی افزایش یافتهاند و به رقبای تلویزیون تبدیل شدهاند همین امر به صورت ناخودآگاه تعدادی از مخاطبان همیشگی تلویزیون را کاهش میدهد اما با این وجود این مجموعه طنز توانسته مخاطبینی که تلویزیون را دنبال میکنند جذب کند.
انتهای پیام/