محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی و روحانی اصلاحطلب، دربارۀ دلایل استقرار مجدد گشت ارشاد در شهرهای ایران و برخورد با افراد بی حجابمیگوید: « یکی از دلایل، به نظرم کنترل فضای جامعه است بویژه که به تدریج به سالگرد ماجرای مهسا امینی نزدیک میشویم. دلیل دوم، تقویت جناح تندروی مدافع سرکوب بیحجابی و سایر مطالبات خارج از چارچوب است. دلیل سوم هم نوعی لجبازی و رویارویی با جامعه است.»
ابطحی در ادامه گفت: فکر نمیکنم دلیل فعال شدن گشت ارشاد، نارضایتی طرفداران حکومت باشد. حکومت میخواهد بیحجابی را، که نوعی مبارزه با نظام تلقی میشود، دشوارتر کند.
ابطحی میگوید:«فکر نمیکنم دلیل فعال شدن گشت ارشاد، نارضایتی طرفداران حکومت باشد. حکومت میخواهد بیحجابی را، که نوعی مبارزه با نظام تلقی میشود، دشوارتر کند. برعکس، برخورد خشن با زنان بیحجاب، چندان هم موجب رضایت مردم عادی طرفدار حکومت نمیشود.»
ابطحی درباره مفهوم و احتمال «خودبراندازی» که خاتمی به کار برده است میگوید: «اصلاحات جلوی براندازی را میگیرد ولی اگر اصلاحات در دستور کار قرار نگیرد، خودبراندازی معنا پیدا میکند. اما در حاکمیت این نگاه وجود دارد که هر نوع اصلاحی، نوعی عقبنشینی تلقی میشود و عقبنشینی میتواند مخالفان را به براندازی ترغیب کند. این دو نگاه متفاوت است. نگاه آقای خاتمی، اصلاح وضع موجود را مایۀ تداوم جمهوری اسلامی میداند ولی نگاه دیگر، کوتاه نیامدن در برابر مطالبات اجتماعیِ خارج از چارچوبهای رسمی را شرط بقای ساختار سیاسی موجود میداند.»
ابطحی می گوید: « در دورۀ منتهی به تثبیت حاکمیت دینی در ایران، چنین رویکردی نسبت به حجاب شکل گرفت و الان هم به دلایل سیاسی همان رویکرد ادامه دارد. با این حال جمهوری اسلامی در موارد متعددی، بسیار عملگرا بوده و برای حل مسئلۀ حجاب هم راههایی وجود دارد. مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رسیدگی به همین امور است. وظیفۀ این نهاد تشخیص مصلحت نظام است. راههای قانونی برای عقبنشینی از حجاب اجباری وجود دارد ولی حاکمیت میخواهد اقتدارش مخدوش نشود.»
این چهره اصلاحطلب میافزاید: «حفظ نظام اوجب واجبات است. حفاظت از حکومت، بالاترین ارزش است در فقه امام خمینی. حتی امام تعابیری هم دارند که ولی فقیه اگر ضروری بداند، میتواند نماز و روزه را تعطیل کند و تشکیل و حفظ حکومت، حکمی شرعی و مهمتر از سایر احکام شرعی است.»
بیشتر بخوانید :
۲۱۶۲۲۰