تأثیر خشکی زاینده‌رود بر پل‌ها، در نمایشگاه «ورود به آب ممنوع»

خبرگزاری ایسنا پنج شنبه 12 مرداد 1402 - 10:24
این روزها که بستر زاینده‌رود به علف‌زارها شبیه است، گروهی از هنرمندان و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی و محیط‌زیست، با زبان‌ هنر به تأثیرات گوناگونِ جاری‌نبودن آب در این رودخانه ازجمله تخریب بناهای تاریخی می‌پردازند و نمایشگاه عکس «ورود به آب ممنوع» نیز واکنشی به همین مسئله است.

المیرا صفوی، برگزارکننده این نمایشگاه، به ایسنا گفت: ارج نهادن به پل‌های تاریخی اصفهان و به تصویر کشیدن این موضوع که خشکی زاینده‌رود تأثیر مستقیمی بر این پل‌ها داشته و بافت آن‌ها را تخریب می‌کند، هدف من از برگزاری این نمایشگاه بوده است. به‌طور کلی ارزش وجود زاینده‌رود و تأثیراتی که بر زیبایی هنر تاریخی دارد، موضوع نمایشگاه عکس «ورود به آب ممنوع» است.

او با بیان اینکه تلاش کرده‌ است تا جنبه‌های زیبای پل‌ها و پروسه تغییر در آن‌ها را به تصویر بکشد، افزود: من در کلِ پروژه به ارتباط خشکی زاینده‌رود و پل‌هایی همچون سی‌وسه‌پل و پل خواجو پرداخته‌ و به جزئیات نیز توجه کرده‌ام.

این هنرمند جوان با اشاره به اینکه مردم به ساختار کلی بناهای تاریخی می‌نگرند و در حالت عادی به جزئیات آن اهمیت نمی‌دهند، اضافه کرد: ویژگی متمایز کننده نمایشگاه «ورود به آب ممنوع» این است که من تلاش کرده‌ام نگاه متفاوتی داشته باشم و از جزئیاتی مثل امضای معماران و بنّاها و هنرمندان بر پیکره پل‌ها، غسال‌خانۀ پل‌ خواجو و مواردی از این دست، عکسبرداری کنم و این عکس‌ها را در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهم.

تأثیر خشکی زاینده‌رود بر پل‌ها، در نمایشگاه «ورود به آب ممنوع»

صفوی با بیان‌ اینکه حدود ۶۰ قطعه عکس در گروه‌های متعددی به نمایش درآمده‌ است که با یکدیگر ارتباط بصری دارند، افزود: بزرگ‌ترین عکس‌ها با عرض ۵۰ سانتی‌متر و طول ۷۰ سانتی‌متر و کوچک‌ترین آن‌ها با عرض ۲۲ سانتی متر و طول ۳۰ سانتی‌متر، در نمایشگاه «ورود به آب ممنوع»، عرضه شده است.

صفوی که در آمریکا مشغول تحصیل در رشته عکاسی است، در خصوص روند عکس‌برداری نمایشگاه «ورود به آب ممنوع» اظهار کرد: حدود یک ماه عکاسی این پروژه زمان برد و در طول پروژه نیز برای جست‌وجو و پژوهش به منابع موثق در زمینه موضوع نمایشگاه مراجعه کردم.

او در پایان با اشاره به بیانیه‌ این نمایشگاه خاطرنشان کرد: ترجیح من بر این بود که نظرات مردم را در خصوص آثارم بدانم تا اینکه بخواهم با بیانیه، آثار خود را توضیح دهم، اما با این وجود در بیانیۀ کوتاه نمایشگاه «ورود به آب ممنوع» آمده است که در این مجموعه، هنرمند به منظور ارج نهادن به تاریخ، فرهنگ، تمدن و هنری که امروزه نیاز به توجه ویژه‌ای دارد از زاویه دید خود به زنده رود و پل‌های تاریخیِ بنا شده بر روی آن پرداخته است.

تأثیر خشکی زاینده‌رود بر پل‌ها، در نمایشگاه «ورود به آب ممنوع»

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه عکس «ورود به آب ممنوع» می‌توانند تا فردا ۱۳ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ بعدازظهر به نگارخانه صفوی، واقع در اصفهان، خیابان خاقانی، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.