محتوای سوگ‌خوانی آیینه‌بندان بر اساس مقاتل دوازده‌گانه است

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 24 مرداد 1402 - 23:44
نویسنده چهارمین سوگ‌خوانی گروه فرهنگی و هنری ماهو گفت: متن این کار بر اساس مقاتل مختلف دوازده‌گانه از جمله مقاتل لحوف، مخزن‌البکاء، مدینه تا مدینه، اسرارالشهاده و بحارالانوار که منازل اهل بیت از شام تا مدینه را بررسی کرده است، نوشته شده است.

سیدمحمدرضا رضوی، نویسنده چهارمین سوگ‌خوانی گروه فرهنگی و هنری ماهو تحت عنوان آیینه‌بندان در مشهد، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این نمایشنامه مستند بوده، از لحاظ محتوایی غنی است و تمام مضامینی که در آن مطرح می‌شود سند و مدرک دارد اما زاویه دیدی که در این نمایشنامه دیده می‌شود متفاوت است.

نویسنده سوگ‌خوانی آیینه‌بندان ادامه داد: ما برای مخاطبان خود در این نمایشنامه از زبان نماینده انسان‌ها و افرادی که جایگزین آن‌ها شده‌اند صحبت می‌کنیم که می‌توان به اشک‌ها، چشم‌ها و خورشید و ماه اشاره کرد. آن‌ها راوی تمام قصه هستند، به گونه‌ای که دیدنی‌ها را چشم‌ها می‌گویند و نادیدنی‌ها را اشک‌ها، مهر و ماه نیز نوری هستند که بر پهنه گیتی می‌تابند و در لحاظ مختلف به چشم‌ها و اشک‌ها آگاهی می‌بخشند.

رضوی تصریح کرد: این نمایشنامه سبک سورئال دارد اما نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که با این دید متفاوت هرسال توانسته تعداد بسیاری از مخاطبان را جذب کند. امسال نیز در ۱۰ بخش در خدمت مخاطبان خواهیم بود و قصه را از زمان خروج اهل بیت از شام تعریف می‌کنیم و منازل آن‌ها را تعریف می‌کنیم تا به کربلا می‌رسیم؛ ماجرای جابربن عبدالله انصاری را بیان می‌کنیم و همچنین ماجرای سیدالشهداء(ع) و گریزهایی که به کربلا داریم و در نهایت با محوریت دو بانوی بزرگوار جهان اسلام، حضرت ام‌البنین و حضرت رباب نمایشنامه را پیش می‌بریم.

وی اضافه کرد: امسال در نمایشنامه نقش زن‌ها محور قرار داده و متن آن بسیار عالی است که نویسندگان استان آن را پسندیده و تایید کرده‌اند و افرادی که با این متن برخورد داشته باشند، زاویه دید جدیدی از ماجرای کربلا را مشاهده خواهند کرد که غرق در حماسه و اشک است.

سیدمحمد رسول رحمانی، سرپرست گروه هنری ماهو نیز با اشاره به اجرای سوگ‌خوانی آیینه‌بندان اظهار کرد: گروه فرهنگی و هنری ماهو امسال با لطف خداوند و نظر اهل بیت(ع) مفتخر است که چهارمین سوگ‌خوانی خود را تحت عنوان آئینه‌بندان در مشهد برگزار کند. خداروشکر برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌کردیم، سوگ‌خوانی توانست تبدیل به قالب و برنامه‌ای شود که هم مورد رضایت خود گروه و هم مردم واقع شود و الحمدالله مخاطب خوبی را جذب کرد و توانست آن را راضی نگه دارد.

وی افزود: یکی از هنرهای مهم سوگ‌خوانی این است که می‌تواند مخاطب را ۹۰ دقیقه با قالب خوانش بر روی صندلی نگاه دارد و مخاطب از برنامه رضایت داشته باشد. این مهم است، چراکه خوانش در بین مردم قالب غریبی است اما الحمدالله به واسطه سوگ‌خوانی این قالب در میان مردم مشهد در حال جا افتادن است و بسیاری از مخاطبان ما که در سال‌های گذشته به تماشای سوگ‌خوانی نشسته بودند، امسال نیز منتظر اجرای آن بودند.

سرپرست گروه هنری ماهو با اشاره به اینکه دلیل این موفقیت آمیخته شدن چهار عنصر در سوگ‌خوانی است، تصریح کرد: اولین عنصر تخیل است که بر روی ایده پیاده می‌شود، به گونه‌ای که سال‌های گذشته در سوگ‌خوانی اضطرار و عبرت از ایده اشیاء استفاده کردیم و ابزارهایی مانند خنجر، تازیانه، نیزه، معجر، انگشتر و..‌. به عنوان راوی در داستان سخن می‌گفتند. این ایده در سوگ‌خوانی بعدی نیز ادامه یافت در سوگ‌خوانی چشم‌هایش، چشم‌ها به مثابه نماینده واقعی افراد سخن می‌گفتند و امسال نیز با ۳ ایده چشم، اشک و مهر و ماه روایت می‌کنیم.

رحمانی عنوان کرد: عنصر بعدی این سوگ‌خوانی داستان مستند و منطبق بر سیر تاریخی است. ما داستان خود را در سوگ‌خوانی اضطرار درباره وقایع عاشورا، در سوگ‌خوانی عبرت درباره وقایع عاشورا تا شام، در سوگ‌خوانی چشم‌هایش وقایع شام و مجلس یزید را روایت کردیم و امسال بر اساس همین سیر تاریخی به روایتی که شاید میان مردم غریب باشد پرداختیم که ماجرای خروج اهل بیت(ع) از شام است، می‌پردازیم.

وی بیان کرد: عنصر بعدی سوگ‌خوانی به کارگیری از تکنیک است و سعی کرده‌ایم خوانش را با تمام جذابیت‌های تکنیکی همراه کنیم و موسیقی مناسب این مراسم، نور و خوانش‌های تمرین شده و دقیقی را برای آن استفاده کنیم. همچنین برای محتوای این سوگ‌خوانی ۴ ماه زمان صرف شده و با اساتید مختلفی از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظافت یزدی، الهی خراسانی، قنبریان، صابری تولایی و... درباره آن گفت‌وگو شده است.

ترکیب مقتل‌خوانی و نمایش‌خوانی در سوگ‌خوانی آیینه‌بندان 

امیرمحمد اصغری، خوانش‌گردان این سوگ‌خوانی نیز بیان کرد: سوگ‌خوانی آیینه‌بندان به واسطه فضای متنی آن، نزدیک به شعر است، چراکه خیال در آن بسیار پررنگ است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که سعی کرده‌ایم در خوانش، استواری متن را حفظ کنیم و مقتل‌خوانی و ترکیب آن با نمایشنامه‌خوانی پررنگ باشد.

وی افزود: در مجالس روضه مردها به جای شخصیت زن صحبت می‌کنند و سبک همان سبک است که در سوگ‌خوانی پیاده شده اما موسیقی، خیال و درام نمایشنامه‌خوانی را همراه خود دارد.

سوگ‌خوانی آئینه‌بندان از ۲۲ مرداد در سالن‌ همایش‌های هلال احمر مشهد واقع در میدان ده دی آغاز شده و تا ۳۱ مرداد، هرشب از ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.