به گزارش «مبلغ»- عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن برشمردن مولفه های اربعین گفت: باید اربعین را از ورود به دسته بندی های سیاسی برحذر داشت تا بتواند کارکردهای خود را داشته باشد.
آیت الله مبلغی در گفت وگو با شفقنا «اربعین» را یک پدیده و حرکتی اجتماعی فراتر از حرکت عادی دانست که هم ریشه هایی در دل تاریخ و هم استعدادها و امکاناتی برای گسترش و افزایش دارد و افزود: «اربعین» از پدیده هایی است که می تواند با پدیده های دیگر اجتماعی در تعامل قرار بگیرد بنابراین از این جهت به شدت اجتماعی است و می شود روی آن از جهات مختلف جامعه شناختی مطالعه کرد.
وی سپس مولفه های اربعین را برشمرد و گفت: اولین مولفه این است که «اربعین» کاملا نگاه انسجام بخش دارد یعنی در ذات اربعین، انسجام نهفته است. اساسا حرکت امام حسین (ع) برای زدودن اختلافی بود که در امت ایجاد شده بود و به دنبال استقرار امت بود بنابراین اربعین که تابعی از قیام امام حسین(ع) است به دنبال مقابله با عوامل تفرقه و اختلاف است.
وی مولفه دوم «اربعین» را «به شدت اخلاقی» خواند و افزود: اساسا اربعین به دلیل آنکه جمعیت متراکمی را دور خود جمع می کند، فضا و بستر برای اخلاق می دهد افزون بر آنکه در ذات و هویت و تبار اربعین هم اخلاق حرف اول و اصلی را می زند.
وی سومین مولفه اربعین را «نگاه امت محور» دانست و ادامه داد: درست است که اربعین در درون مذهب شیعه رخ می دهد اما فراتر از آن یک نگاه اسلامی و امت محور دارد که می تواند از عاشورای امت محور جدا شود. فراتر از آن می باید یک نگاه انسانی به آن داشت چون امام حسین (ع) انسانی عمل می کرد و شعارهای او انسانی بود و با نگاه به اصول انسانی حرکت و این اصول را برجسته می کرد. بنابراین اگر اربعین بخواهد در آن مسیر حرکت کند، این ظرفیت را دارد و باید فکری کرد و استراتژی ها و راهبردها را از افراد، مجموعه ها و نهادهایی که می توانند در این زمینه خدمتی داشته باشند دریافت کرد تا اربعین را به نوعی در جهت تقویت اصول انسانی قرار دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اصول انسانی همان اصولی است که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سخن معروف خود، خشونت نسبت به زنان اهل بیت (ع) را با اصول اسلامی و اصل آزادگی انسانی مغایر می دانست و لذا از این فراز سخنان ایشان می توان فهمید که این قیام اساسا باید به سمت استقراربخشی اصول انسانی برود و این مولفه به نظرم باید فعالتر شود.
وی چهارمین مولفه اربعین را «حرکت در زمان» دانست و گفت: اربعین اساسا در زمان حرکت می کند لذا نمی تواند نسبت به مسائل زمان و تطبیق شعارهای اصلی خود بر زمان در وضعیت خنثی و بی طرف قرار گیرد. یکی از مسائلی که این روزها با آن مواجه بودیم، اهانت به قرآن کریم است و لذا می باید اربعین موضع مستحکم متمرکز بر قرآن را داشته باشد. چون اربعین در بالاترین سطح جمعیتی به حرکت در می آید اگر بتواند تمرکز بر قرآن را به عنوان شعار و نماد خود مطرح کند، طبیعتا بازتاب خوبی در جهان اسلام خواهد داشت و اربعین به یکی از اهداف و اصول خود نزدیک شده و نزدیکتر خواهد شد.
وی درپایان از دخالت دادن «اربعین» در دسته بندی های سیاسی و غیرذلک برحذر داشت و گفت: به نظر می رسد باید اربعین را از ورود دادن آن به دسته بندی های سیاسی برحذر داشت تا اربعین بتواند کارکردهای اساسی خود را داشته باشد.