به گزارش رکنا به نقل از خانه ملت ، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز( دوشنبه ) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشندههای کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور باز میگشت، اظهار کرد: این بند ازلایحه با قانونی که مدتی پیش در زمینه واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دو تفاوت دارد؛ در اینجا ذکر شده که به ازای اسقاط هر دستگاه میتوان واردات انجام داد، اما در قانونی که قبلا تصویب شد الزامی برای اسقاط وجود ندارد که از نظر بنده به ضرر محیط زیست و مصرف سوخت بوده اما خب مجلس در این زمینه تصمیم گرفت.
وی در ادامه اظهار کرد: اکنون ما ماشینهایی داریم که برای ۶۰ تا ۷۰ سال پیش است و در همین تهران تردد و مصالح جابجا میکنند.
قالیباف گفت: در بحث واردات ماشینهای سنگین و کشندهها باید توجه کنیم که چه میزان ارزبری دارند؟ زمانی که عمر کمتر از ۱۰ سال در نظر گرفته میشود قیمت پایین آمده و ارزبری کمتر میشود. اکنون بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد خودروهای ما امکان اینکه به خارج کشور بار ببرند ندارند چرا که از استاندارد لازم برخوردار نیستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: قطعا نوسازی این ناوگان در صرفهجویی انرژی، امنیت جادهای و ترانزیت کالا که ما روز گذشته قصد داشتیم آن را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن در پایان برنامه افزایش دهیم نقش موثری دارد. برای دستیابی به این هدف باید شبکه حمل و نقل ما نوسازی شود.
قالیباف در پایان تاکید کرد: اصلاح شبکه حمل و نقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفهجویی در مصرف انرژی و امنیت جادهها نقش ویژهای دارد، اکنون ۷۰ درصد از کشندهها مالک شخصی دارند، اولویت ما باید دادن معافیت به این مالکان برای نوسازی ماشینهای خود باشد تا هم درآمد خانوار بالا برود و هم به اقتصاد کشور کمک کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پیامی ضمن تسلیت درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش گفت: باید این حادثه تلخ تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذیربط پیگیری شود.
قالیباف افزود : خبر فقدان تأسفبار کارگردان نامدار، استاد درسآموز سینمای ایران و عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، آقای داریوش مهرجویی و همسر ایشان ناباورانه و غمانگیز بود.
اینجانب در سالهای مسئولیت در شهرداری تهران و در جریان ساخت دو اثر سینمایی توسط مرحوم مهرجویی، شخصاً علاقهمندی وافر آن هنرمند به ایران عزیز را شاهد بودم و میدانم که ایشان بهدلیل آنکه از خوشحال کردن دشمنان ایران و اتخاذ مواضع علیه منافع ملت حذر میکرد، تا آخرین ماههای زندگی خود، آماج حملات متعدد رسانهای قرار گرفت.
مهرجویی از شاخصترین چهرههای نسلی از هنرمندان بود که ارزشهای اجتماعی را به پای خوشایند چند جشنوارهٔ هنری خارجی ذبح نکردند و علاقهمندی وافر و واقعی به ایران و مردم این سرزمین، آنها را از خاک پاشیدن به چهرهٔ کشور در آثارشان دور نگاه داشت و موجب خلق آثار مهمی در راستای شناساندن فرهنگ اصیل ایرانی و نشان دادن حساسیتهای فرهنگی و اجتماعی خانوادهٔ ایرانی شد.
مهرجویی مهمترین و اثرگذارترین سینماگری بود که برخلاف سیاستهای فرهنگی و جو غالب سالهای پیش از انقلاب، با جرئت و جسارتی مثالزدنی، هنر خود را هم از ابتذال و برهنگی و هم از اوباشگری و جاهلمآبی دور نگاه داشت و به کارگردانان جوان نشان داد که فیلمسازی به دور از ابتذال و واجد ارزشهای هنری چه مولفههایی دارد. تا جایی که امام خمینی(ره) فیلم "گاو" مهرجویی را فیلمی آموزنده دانستند؛ از همین جهت میتوان ادعا کرد، سینمای بعد از انقلاب و شناختهشدن سینمای ایران در میان هنرمندان جهان، مدیون مرحوم مهرجویی به عنوان یکی از بنیانگذاران آن است.
این حادثه تلخ که حقیقتاً لطمهای بزرگ برای جامعهٔ هنری کشور است باید تا روشن شدن تمام ابعاد آن و دستگیری عامل یا عاملان، توسط نهادهای ذیربط پیگیری شود.
فقدان استاد داریوش مهرجویی و همسر ایشان را به جامعهٔ هنری کشور، اهالی سینما، شاگردان، دوستداران و خانوادهٔ محترم تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای آن دو، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم . »