آمارهای رسمی ثبت شده در سامانه سمفا به عنوان اصلیترین مرجع دادههای آماری فیلمهای درحال اکران یا پخش شده گذشته نشان میدهد از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز 1402 تا بیست و هفتمین روز از همین ماه مجموعاً 504979 نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خودشان در 14160 سانس بلیت سینما تهیه کردهاند که این تعداد بلیت رقمی معادل 230میلیارد و 596 میلیون و 379 هزار ریال به گیشهها واریز کرده است.
اما نکته قابل تامل درباره عملکرد هشت روز گذشته سینماها با بیست و دو فیلم روی پرده این است که سهم فیلمهای کمدی همچنان بسیار بالاتر از سایر ژانرها است به صورتی که اگر به هفت فیلم صدر جدول نگاهی گذرا داشته باشیم میبینیم، شش فیلم با این ژانر و بچهزرنگ هم که به عنوان انیمیشن کودکانه خودنمایی میکند تمی شاد و تقریباً کمدی به خود دیده است.
این درحالی است که وقتی پای اعداد و ارقام یا همان دودوتای خودمانی به میان میآید میبینم همین هفت فیلم 98.46 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر را به خود اختصاص دادهاند و 15 فیلم باقیمانده روی هم تنها توانستهاند نظر 1.54 درصد از مجموع مخاطبان را به خود جلب کنند و این روند به عقیده امیرقادری منتقد سینما نه تنها بیانگر رونق سینما نیست بلکه به نوعی پررنگ نشان میدهد که سینمای ایران ورشکسته است.
یک تازهوارد و آمارها
از سوی دیگر از ابتدای دوره مورد نظر ما یعنی 19 مهرماه یک فیلم تازه به نام اختالرضا کاری از سیدمجتبی طباطبایی به فهرست اکران سینماهای کشور اضافه شد که بررسی عملکرد این فیلم در هشت روز گذشته نشان میدهد، اختالرضا از نخستین روز اکران تا روز گذشته مجموعاً نظر 716 مخاطب را به خود جلب کرده است.
به این ترتیب با تقسیم تعداد روزهای اکران فیلم یاد شده مشخص میشود از نخستین روز تا دیروز اختالرضا تقریباً روزانه 89.5 بلیت فروخته و اگر تعداد مخاطبان کل آن را با تعداد سانسهای اکران شده نیز مقایسه کنیم مشخص میشود که هر سال 9.42 نفر روی صندلیهای سالن نشسته و فیلم را تماشا کردهاند.
در همین حال اگر عملکرد اختالرضا را با یکی از فیلمهای پایینتر از خود در جدول فروش دوره مورد نظر مقایسه کنیم که اینجا میتوان آن را با فیلم مصلحت مقایسه کرد میبینیم؛ اختالرضا در دوره هشت روزه مورد نظر 1.5 برابر مصحلت که به عنوان فیلمی جنجالی شناخته میشد توانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند، یا حتی میتوان عملکرد این فیلم را با کتچرمی یا تنها نمایده ایران در اسکار یعنی نگهبان شب نیز مقایسه کرد که اختالرضا به ترتیب 5.30 و 13.01 برابر توانسته مخاطب جذب کند.
یکگمانهزنی معنادار
از سوی دیگر اگر از مقایسه عملکرد تازه وارد فهرست اکران سینماهای کشور بگذریم بد نیست یک نکته جالب توجه نیز دقت نظر داشته باشیم که آن گمانهزنی درباره عملکرد فیلم هتل به عنوان صدرنشین هفتگی فروش یا حتی به نوعی جانشین فیلم پرمخاطب تاریخ سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل است.
بررسی عملکرد فیلم هتل از ابتدای دوره اکران تا روز گذشته یعنی 22 روز اکران، نشان میدهد مجموعاً این فیلم کمدی توانسته نظر 795927 مخاطب را در 13863 سانس اکران به خود جلب کند و تا کنون درآمدی معادل 378 میلیارد و 356 میلیون و 299 هزار ریال هم به نام خود کرده است؛ عملکردی که اگر آن را به تفکیک روزانه و در مقایسه با 213 روز اکران فیلم فسیل از نخستین روز اکران تا روز قبل بررسی کنیم میبینیم با یک دودوتای ساده احتمال اینکه هتل جایگاه تاریخی فروش فسیل را تصاحب کند دور از انتظار نیست.
در این زمینه اگر همه موارد رقابتی دو فیلم را یکسان درنظر داشته باشیم براساس آمار مخاطبهای هتل در 22 روز اکران برآورد میشود اگر این فیلم به مدت 213 روز در فهرست اکران باقی بماند احتمال ثبت رکورد 7 میلیون و 706 هزار و 20 مخاطب برای این فیلم وجود دارد درحالی که فیلم فسیل از نخستین روز اکران یعنی 25 اسفند سال 1401 تا روز گذشته مجموعاً 6 میلیون و 247 هزار و 706 نفر مخاطب به خود دیده است.
چهخبر از عملکرد انفرادی فیلمها
اما فارغ از هرگونه مقایسه و گمانهزنی بد نیست نیم نگاهی هم به عملکرد انفرادی بیست و دو فیلم روی پرده از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز 1402 تا پایان بیست و هفتمین روز همین ماه داشته باشیم.
در این بررسی فیلم هتل با سهم 56.06 درصدی از کل مخاطبان یعنی 283112 نفر مخاطب برای 5125 سانس اکران و درآمدی معادل 135 میلیارد و 17 میلیون و 909 هزار ریال صدرنشین و به دنبال آن بچهزرنگ با سهم 18.47 درصدی مخاطبان دوره یاد شده یعنی 93283 مخاطب برای 2682 سانس اکران و درآمدی معادل 35 میلیارد و 741 میلیون و 640 هزار ریال دومین جایگاه را در اختیار گرفته است.
اما فسیل در همین دوره توانست نظر 45165 نفر مخاطب یعنی معادل 8.94 درصد از کل مخاطبان برای 1585 سانس اکران و درآمدی معادل 21 میلیارد و 300 میلیون و 740 هزار ریال را به خود جلب کند تا به این ترتیب جایگاه سوم جدول را به نام خود کرده باشد و به دنبال آن شهرهرت با سهم 5 درصدی از کل مخاطبان دوره یعنی 25294 بلیت فروخته شده برای 1194 سانس اکران و درآمدی معادل 12 میلیارد و 20 میلیون و 145 هزار ریال چهارمین جایگاه را در اختیار گرفت.
از سوی دیگر گیجگاه با فروش 23298 بلیت و سهمی معادل 4.61 درصد از کل مخاطبان در 1344 سانس اکران درآمدی معادل 10 میلیارد و 741 میلیون و 860 هزار ریال داشت تا جایگاه پنجم جدول را بهنام خود کرده باشد و پس از آن ششمین جایگاه با سهم 3.45 درصدی از کل مخاطبان یعنی 17422 بلیت فروخته شده برای 902 سانس و درآمدی معادل 4 میلیارد و 741 میلیون و 485 هزار ریال به نارگیل 2 رسید.
هولیامحصول مشترک ایران ترکیه نیز با 9751 بلیت فروخته شده یعنی سهم 1.93 درصدی از کل مخاطبان دوره مورد نظر برای 616 سانس اکران توانست درآمدی معادل 4 میلیارد و 741 میلیون و 485 هزار ریال داشته باشد تا جایگاه هفتم جدول فروش را تصاحب کرده باشد و درپی آن ستارهبازی که کار مشترک ایران و آمریکاست با 1536 مخاطب برای 72 سانس و درآمدی معادل 876 میلیون و 150 هزار ریال جایگاه هشتم را در اختیار گرفت.
زنبور کارگر نیز با فروش 1325 بلیت برای 165 سانس اکران و درآمد 669 میلیون و 650 هزار ریال نهم شد تا بیمادر با فروش 1165 بلیت در 177 سانس و درآمد 594 میلیون و 650 هزار ریالی جایگاه دهم را در اختیار داشته باشد و یازدهمین جایگاه نیز به شماره 10 با فروش 1058 بلیت برای 86 سانس و درآمدی معادل 415 میلیون و 850 هزار ریال رسید.
اختالرضا هم به عنوان تازه وارد جدول اکران در نخستن هفته اکران توانست نظر 716 مخاطب را در 76 سانس به خود جلب کند تا با درآمدی معادل 291 میلیون و 400 هزار ریال در جایگاه دوازدهم قرار گیرد و آخرین تولد هم با فروش 340 بلیت برای 52 سانس توانست درآمدی معادل 165 میلیون و 475 هزار ریال داشته باشد تا سیزدهمین جایگاه به نام این فیلم ثبت شود.
اما مصلحت به عنوان فیلم جنجالی سال اکران شده در سال جاری طی دوره مورد نظر توانست نظر 461 مخاطب را به خود برای 19 سانس جلب کند تا با درآمدی معادل 91 میلیون و 650 هزار ریال جایگاه چهاردهم و درپی آن کتچرمی با فروش 135 بلیت برای 12 سانس و درآمدی معادل 69 میلیون و 900 هزار ریال پانزدهیم جایگاه را به نام خود کرد.
شانزدهمین جایگاه هم با فروش 153 بلیت برای 13 سانس و درآمدی معادل 57 میلیون 200 هزار ریال درآمد به آهنگ دونفره رسید تا عروسی مردم با فروش 102 بلیت برای 13 سانس اکران و درآمدی معادل 54 میلیون و 500 هزار ریال به جایگاه هفدهم رضایت دهد و در پی آن هم بعداز رفتن با فروش 62 بلیت برای 11 سانس و درآمد 35 میلیون و 600 هزار ریالی جایگاه هجدهم را در اختیار گرفت.
این درحالی است که نگهبان شب تنها فیلم اسکاری فهرست فیلمهای درحال اکران در دوره مورد نظر توانست نظر 55 نفر را برای 6 سانس اکران به خود جلب کند تا با درآمد 22 میلیون و 725 هزار ریالی جایگاه نوزدهم را دراختیار گیرد و دستانداز با فروش 46 بلیت برای 8 سانس اکران و درآمد 21 میلیون و 525 هزار ریالی به بیستمین جایگاه رضایت داد.
اما دو فیلم ارثیهفامیلی و ستون 14 با عملکردی ضعیف در دو رتبه انتهای جدول قرار گرفتند چون ارثیه فامیلی با فروش 43 بلیت برای 1 سانس و درآمد 7 میلیون و 525 هزار ریالی به جایگاه بیست و یکم دست پیدا کرد و ستون 14 هم با فروش تنها 2 بلیت برای یک سانس و درآمد 600 هزار ریالی رتبه بیست و دوم را در اختیار گرفت.
2323