سید امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور درمورد هدف از برگزاری مسابقه «پارس آرا» و شعار آن بیان کرد: شعار مسابقه ملی «پارس آرا» طراحی و بازارپردازی شخصیتهای پارسی است و محوریت یا تمرکز آن بر غنی شدن موضوع طرح شخصیت است؛ به طوری که این طرح شخصیت باید بتواند فضاهای مختلف محصولات فرهنگی را به نحوی پوشش بدهد و در طول فرآیند مسابقه به یک مدل تجاری هم برسد. از اینرو، هدف این مسابقه غنی شدن طرح شخصیت است که هم مضمون فرهنگی داخل شخصیت باید به یک غنا و پیشرفتی برسد و همین این که توسعه پذیری طرح شخصیت در عرصههای دیگر محصولات فرهنگی نیز بتواند موردتوجه قرار بگیرد و در مراحلی که طی میشود جوابگویی در خصوص اقتصاد این طرح شخصیت هم، وجود داشته باشد.
آقایی در پاسخ به این سوال که مخاطب این مسابقه چه کسانی هستند؟، تصریح کرد: اولاً گروهها و فعالان حوزه فرهنگی کودک و نوجوان مخاطبان این مسابقه هستند که در عرصه شخصیت پردازی کار میکنند و عملاً این گروهها برای این که سریعتر به یک مدل درآمدی برسند و بتوانند درآمدزایی خودشان را داشته باشند به سرعت از فضای خلق شخصیت و شخصیت پردازی وارد یک محصول فرهنگی میشوند. مثلاً وارد تولید و انتشار کتاب تصویری کودک، انیمیشن (پویانمایی)، بازیهای رومیزی کارتی و... میشوند و سعی میکنند آن مضمون روایتی خود را در این محصولات توسعه و بسط دهند و محتوای مختلف روایت گونه به وجود آورند، ولی همه آنها در قالب همان محصول است و عملاً خارج از آن محصول اتفاق ویژهای نمیافتد و چالش داستان همین جاست که عمیق شدن گروههای فرهنگی در محصول باعث میشود محدودیتهایی در طرح شخصیت آنها به وجود بیاید.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: مثلاً میگوییم کتاب زهره و احمد به عنوان یکی از کتابهای پرمخاطب و ناظر به حوزه سواد عاطفی کودکان به شمار میآید و از یک سری پندارهها و رفتارهای سنتی زندگی خانوادگی ایرانی - اسلامی برخوردار است و این موضوع داخل کتاب بسیار توسعه پیدا کرده است و اگر بخواهیم انیمیشن این کتاب را کار کنیم هم از نظر ظاهری و تصویرسازی و هم از نظر مضمون دچار چالش هستیم. یعنی هم مشخصه رفتاری که میتواند در شخصیتهای زهره و احمد وجود داشته باشد و هم روایت دچار چالش هستند. چون روایت باید به فیلمنامه تبدیل شود و مشخص نیست که ظرفیت این را داشته باشد و از طرفی هم، در فیلمنامه شدن باید بسط مضمون دیگری از جمله تعاملات و فضاهایی که بین شخصیتهای زهره و احمد به وجود میآید تبیین شوند. بنابراین، عملاً به دلیل این که تمام توجه خالق اثر در این بوده که یک سلسله کتاب سریالی در حوزه کودک و نوجوان به وجود آورد همه شخصیت پردازی اش در همان فرم محصول کتاب است و برای او محدودیت ایجاد کرده است و این موضوع درمورد مجموعههایی مثل زهره و احمد که با سابقه هستند و در بازار وجود دارند صادق است و درمورد مجموعههایی هم، که به تازگی شروع به کار میکنند و یک سری از گروههایی که علاقه دارند و با دغدغه مندی وارد عرصه کودک و نوجوان میشوند و خودشان هنرمند هستند بر اساس یک داستان و شخصیت پردازی موجود در ذهنشان که فکر میکنند جذاب و گیراست وارد حوزه ماکت سازی کتاب تصویری کودک میشوند.
آقایی مطرح کرد: هدف گذاری ما درمورد مجموعههایی است که بدین صورت به خلق شخصیتهای کودک میپردازند و به همین خاطر قصد داریم آنها در چنین محصولاتی عمیق شوند و بگوییم که فعلاً به همین شخصیت پردازی بپردازند و جهان داستان، روایتهای آن و مشخصههای رفتاری شخصیتهای داخلی این طرح شخصیتها را از نظر اصلی و فرعی درست کنند و بستری که این شخصیتها در آن حرکت میکنند و تعامل دارند و تصویرسازی که داستان در پشت صحنه آن روایت میشود درست و غنی شود و غنی شدن مضمون باید متناسب با بن مایههای فرهنگی و تمدنی کشور باشد تا بدانیم که نقطه شروع آن از کجاست؟ و با نظام مسائل سبک زندگی ارتباط بگیرد.