مقصود نعیمی ذاکر، اندکی پیش از انتشار خبر استعفایش از سمت مدیر عاملی خانه تئاتر، درباره اجرایی نشدن قرارداد همکاری شهاب حسینی با این تشکل هنری، مسایلی که معاون هنری درباره بودجه خانه تئاتر مطرح کرد و پارهای دیگر از مشکلات سخن گفت اما هنوز این گفتگو منتشر نشده بود که بحث استعفای او ابتدا در فضای مجازی مطرح شد و در ادامه نیز او خود، این استعفا را تایید کرد.
آنچه پیشرو دارید، گفتگویی است که با تایید او و با پارهای تغییرات و ملاحظات منتشر میشود و نعیمی ذاکر در پایان آن به اختصار درباره کنارهگیری خود سخن گفته است.
در گفتگوی قبلی خبر دادید که قرار است پروژهای آموزشی زیر نظر رضا دادویی و با مدیریت شهاب حسینی اجرا شود. این همکاری به کجا رسید؟
لازم است ابتدا درباره موضوع قرارداد با آقای شهاب نکاتی را عرض کنم. بر اساس ماموریتی که آقای دادویی ، رییس انجمن مدرسان ، در زمینه آموزش پذیرفته بودند، از آقای شهاب حسینی برای همکاری دعوت کرده بودند و قرار شد آموزش نسل جوان تئاتر در قالب «انتقال تجربه» ساختارسازی شود تا هم آموزش هدفگیری شود و هم تجربیات بزرگان تئاتر به نسل بعدی منتقل شود و این فرایند در سالن جوانمرد به گونهای اجرا و ضبط شود که برای هنر تئاتر، هم آرشیو ماندگاری از تجربه بزرگان باشد و هم قابل نمایش در سایت خانه تئاتر و دیگر رسانههای جمعی. بر همین اساس، با سرمایهگذاری شخصی از سوی هنرمند توانا جناب آقای شهاب حسینی، طرح جامعی تدارک دیده شده بود. در این طرح، همه گروههای سنی، در نظر گرفته شده بودند؛ کودکان و نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و در سانس آخر سالن، اجرای آثار فاخر تئاتر برای استانداردسازی این هنر ارزشمند.
مباحث مالی این همکاری به چه صورت بود؟
آقای حسینی به خوبی از جنبههای اقتصادی هنر تئاتر و خانه تئاتر آگاهی دارند و طبق فرمایشات خودشان، استقلال مالی خانه تئاتر را هدف گرفته بودند که نه تنها نیازمند نباشد بلکه با شروع این طرح، استقلال مالی خانه تئاتر دارای بستری ماندگار شود و در ادامه با فعال کردن سالنهای دیگر و ایجاد نقطه تلاقی با پلتفرمها در قالب vod های مرتبط با هنر نمایش، گامی بلند برای تئاتر کشور بردارند. پذیرفته بودند با توجه به هزینههای ستاد خانه تئاتر ، جمعا به صورت نقد و پرداخت هزینهها نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان ماهانه پرداخت شود که ماهانه ۱۰۰ میلیون نقدا بود و تامین هزینههای آب و برق و گاز و نگهداری سالن جوانمرد و ۳۰ درصد از محل جذب اسپانسرها خانه تئاتر ، پشتیبانی شود.
پس چرا اجرایی نمیشود؟
این پروژه ، در هیات مدیره رای آورد و تا مرحله انعقاد قرار داد هم پیش رفت ولی در شب انعقاد قرار داد، رفتاری عجیب از سوی یکی از اعضای هیات مدیره که برای همه اعضا هم عجیب و غیر منتظره بود، سبب شد که آقای شهاب حسینی آزردهخاطر شوند و ترجیح میدهم که بیش از این ، به این واقعه نپردازم. اگر لازم دیدید، از جناب آقای حسینی، آقای دادویی و دیگر اعضای هیات مدیره میتوانید سوال کنید.
بحث قرارداد شهاب حسینی ، قرار بود مرکز آموزش خانه تئاتر فعال شود ولی هیچ خبری نشد.
ببینید! راهاندازی یک مرکز آموزش با نام خانه تئاتر، حتما اثرات خوب فرهنگی و اقتصادی دارد اما راهاندازی هر کاری، نیازمند پشتیبانی مالی در موضوع و تبلیغات است. خانه تئاتر ، همواره با عبارت «پول نداریم» ، مواجه است. سال گذشته که بنده به اینجا امدم ، نزدیک به ۵ میلیارد در حساب خانه تئاتر موجودی بود. با این حال عبارت «پول نداریم»، در بیشتر جلسات شنیده میشد و هنوز هم شنیده میشود و ربطی هم به میزان موجودی نقدی ندارد. رشد و توسعه، با حبس منابع مالی و گرفتن بهره و از محل بهره ، هزینه کردن ، اتفاق نمیافتد و البته خوب است که در این باره با رضا دادویی هم صحبت کنید. ضمن اینکه پروژه شهاب حسینی در مرکز آموزش طراحی شد، پول هم نمیخواست و پول هم میآورد ولی آن هم اجرایی نشد .
معاون هنری در جلسه کانون کارگردانان در خانه تئاتر ، بحثی را در باره بودجه مطرح کردند،
مبنی بر اینکه ، بودجه سال گذشته و رقمی که برای درمان هنرمندان بیمار در نظر گرفته شده بود، هزینه نشده است و حالا هم گفته میشود ، خانه تئاتر بودجه جدیدی دریافت نکرده است، ماجرا چیست ؟
سال گذشته بودجه توسط بخش اداری مالی معاونت هنری تخصیص داده شد. امسال توسط صندوق اعتباری هنر تخصیص داده شده و تقاضای بودجه از دو معاونت اداری مالی و هنری در حال پیگیری است. ضمن آنکه در حساب خانه تئاتر تا نیمه سال آینده منابع کافی وجود ندارد. البته لازم است نکاتی را درباره بودجه نهادهای وابسته مثل خانه تئاتر به وزارتخانهها یا نهادهایی مثل شهرداری و سازمانهای دولتی عرض کنم. برخی از اعضای محترم هیات مدیره بودجه خانه تئاتر را با واژههای «کمک محض» یا «ذخیره» تعریف میکنند و بر آن اصرار هم دارند حتی با فرض درست بودن واژه « کمک» از سوی دولت، هر پرداختی به هر نهادی ، دارای موضوع است و کمک محض نداریم. به کار بردن واژه «ذخیره» حتما ، اشتباه است چراکه این سرفصل از بودجه، ماهیت جاری دارد و برای هزینه کردن در سال مالی، تخصیص پیدا میکند. به همین دلیل میشود سالانه تقاضای بودجه کرد. پرداختها به خانه تئاتر ، صرفا به اعضای خانه تئاتر است که بخشی از آن برای فعالیت انجمنهاست و بخشی هم کمک به اعضایی که در شرایط ویژه هستند مانند خدای ناکرده «بیماری» و نظایر آن. در صندوق هنر که ماموریت ذاتیاش ، کمک به هنرمندان است ، سرفصلهای بیمه ، بیمه تکمیلی ، وام ضروری ، وام بلاعوض و نظایر آن تعریف شده. یعنی آنجا هم هزینهها موضوع دارد و اگر سرفصل جدیدی بخواهد باز شود ، باید مصوبه بگیرد. اینکه خانه تئاتر اجازه دارد به نیروهای ستادش حقوق بدهد، هم دلیلش این است که در خدمت اعضاست به صورت شخصی و یا در قالب فعالیت انجمنها. پس، هر بودجهای که به خانه تئاتر تخصیص داده میشود، دارای موضوع و بر اساس گزارشی است که مدیر عامل در ربط با فعالیت انجمنها ، به وزارت ارشاد یا دیگر مراکز ارائه میدهد. اساسا در معاونت اداری مالی فرمی هست که تنظیم میشود. بر اساس فعالیت انجمنها این فرم که از سوی خانه تئاتر ارسال میشود، مدیران تشخیص در وزارتخانه آن را بررسی میکنند و بودجه سال را تخصیص میدهند و باید عملکرد «خانه» برای بودجه سال بعد به وزارت ارشاد ارسال شود.
۲۲۰