حوزه هنری استان قزوین دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» شد

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه 17 آبان 1402 - 13:24
رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: «بازیستا» اولین رویداد بازی‌نامه‌نویسی در مسیر رشد و تولید است که حوزه هنری استان قزوین به عنوان دبیرخانه این رویداد ملی معرفی شده است.

محمدرضا امامقلی در مراسم رونمایی از پوستر رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی «بازیستا»، اظهار کرد: اولین رویداد بازی‌نامه‌نویسی در مسیر رشد و تولید است که در قالب بازی رومیزی، اتاق فرار و بازی‌های محیطی برگزار می‌شود و در این رویداد، نوجوانان علاقه‌مند به بازی‌سازی براساس مجموعه موضوعات استخراج‌ شده از محصولات فرهنگی با منابعی از جمله فیلم، کتاب، انیمیشن و سریال کار خود را آغاز می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه بازی به‌نوعی یک بازوی تربیتی به شمار می‌آید، بیان کرد: به دلیل وجود تعامل و فضای اجتماعی‌ که بازی ایجاد می‌کند، وجه تربیتی بالایی دارد. امروزه بازی از پرتراکنش‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و کشور ماست و امروز ما درحال تجربه‌اندوزی در این حوزه هستیم و سعی داریم بازی را به‌عنوان یک تجربه جدید گردشگری معرفی کنیم و اگر جایگاه و اهمیت بازی در میان سیاست‌گذاران و مسئولان این حوزه مشخص شود، می‌توانیم به آینده این حوزه امیدوار باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این رویداد، نوجوان‌ها قرار است نسبت به مفاهیم دینی، ملی و هویتی و همچنین محصولات رسانه‌ای و فرهنگی کنشگری داشته باشند. به همین خاطر موضوعات رویداد طوری انتخاب شده‌اند که بتوانند این هدف را پوشش دهند. ایران من، قهرمان من، آیین من و بخش‌های ویژه از جمله عرصه‌های مهم این رویداد است.

وی در ادامه گفت: قرار است نوجوان‌ها در رویداد بازیستا در سه حوزه به طراحی بازی بپردازند، بازی رومیزی دسته‌ای از بازی‌هاست که می‌تواند شامل صفحه بازی، مهره‌ها، کارت‌ها، تاس باشد و عموماً به صورت گروهی و در جمع‌های دوستانه و خانوادگی بازی می‌شود و تعامل افراد با بازی و بین افراد، از طریق همین ابزارها انجام می‌شود.

امامقلی ادامه داد: بازی محیطی دسته‌ای از بازی‌هاست که در یک محیط نسبتا وسیع و گسترده بازی می‌شود، تعامل افراد با بازی از طریق معماها، چالش‌ها و پیدا کردن وسایل در محیط بازی انجام می‌شود. اتاق فرار نیز یک نمونه خاص و ویژه از بازی‌های محیطی است که محیط بازی آن، به یک یا چند اتاق محدود می‌شود. مانند بازی محیطی، افراد باید مأموریت اتاق را در زمان مشخص شده انجام دهند و از طریق وسایل، معماها، راهنمایی‌ها و چالش‌ها به بازی بپردازند.

وی تصریح کرد: بازیستا در بخش ایران شامل موضوعاتی همچون تاریخ انقلاب، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اماکن تاریخی، بخش قهرمان من شامل موضوعاتی همچون اساطیر شاهنامه، دانشمندان و اندیشمندان، قهرمانان ملی، شهدا و فرماندهان، بخش آئین من شامل موضوعاتی همچون غدیر، فاطمیه، عاشورا و ظهور و بخش ویژه شامل موضوعاتی همچون پیشرفت است.

دبیر رویداد بازیستا خاطرنشان کرد: این رویداد از ۱۶ آبان‌ماه شروع شده و تا پایان دی‌ماه ادامه دارد. علاقه‌مندان برای ثبت‌نام به سایت www. baazista. ir مراجعه کنند. همچنین در آذر و دی رویدادهای استانی در مراکز استان‌هایی چون تهران، گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد برگزار می‌شود. قرار است بهمن‌ماه مراسم اختتامیه این رویداد برگزار شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی حوزه هنری استان قزوین، وی به جوایز این رویداد اشاره کرد و گفت: ۲۰ عنوان جایزه در این رویداد در نظر گرفته شده است که سه جایزه اول آن به این صورت است که به سه نفر اول در هر بخش ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود، جزئیات ۱۷ عنوان جایزه دیگر از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نوجوانان با بازیستا، آینده روشن‌تری را رقم می‌زنند

به گزارش ایسنا، مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز در این جلسه با بیان اینکه بازی و بازی‌نامه‌نویسی مهم‌ترین ابزار برای حل مسائل اجتماعی است، اظهار کرد: ما با جامعه پیچیده‌ای مواجه هستیم و تنها دانشی که توان پاسخگویی به این پیچیدگی را دارد، دانش طراحی بازی است.

وی ادامه داد: الان در حوزه سیاست‌گذاری در کسب‌وکارها به بازی توجه شده است. جامعه‌ای که مخاطبانش با بازی رشد می‌کند؛ با فرآیندهای بازی می‌توان آن را مدیریت کرد. طراحی بازی به عنوان الگوی سیاست‌گذاری مطرح است. نیمی از جمعیت ما روزانه با مفهوم بازی درگیر هستند.

وی افزود: امروزه آموزش‌ها، هویت‌یابی و کسب‌وکارها از طریق بازی انجام می‌شود. بازیستا دست روی نقطه درستی گذاشته است. ما می‌توانیم به آینده‌ای امیدوار باشیم که نوجوانان ما با بازیستا، آینده روشن‌تر، بهتر و کارآمدتری را برای کشور رقم بزنند. کشف و پرورش این رویداد برعهده حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای رویداد بازیستا تمرکز بر سرگرمی‌های نوظهور همچون اتاق فرار، بازی‌های محیطی و گلدگیم‌هاست، گفت: شاید سینما یک اثر خانوادگی باشد اما تعاملی در آن صورت نمی‌گیرد ولی بازی‌های محیطی و اتاق‌های فرار بستری است که خانواده‌ها به آن احتیاج دارند. همچنین بازی‌نامه‌نویسی بستری است که باید به کسب‌وکارهای پایدار تبدیل شوند و تا زمانی که این الگوها به کسب‌وکارهای پایدار تبدیل نشوند، تأثیری در این حوزه نخواهند داشت و این نکته‌ای است که ما علاقه‌مندیم آن را به صورت جدی پیگیری کنیم. اینها محور اصلی رویداد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای حل مسائل اجتماعی در جامعه نیازمند فناوری‌های نرم هستیم. مسائلی چون محیط زیست، از بین رفتن گنجینه زبان فارسی، هویت ملی، مسائل مختلف اجتماعی را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نرم و ابزارهایی که سبب تغییرات اجتماعی می‌شوند، حل کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان نشست اولین رویداد ملی بازی‌نامه‌نویسی، پوستر این رویداد رونمایی شد.

حوزه هنری استان قزوین دبیرخانه رویداد ملی «بازیستا» شد

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.