به گزارش خبرنگار مهر، نامدار یوسفوند بعد از ظهر دوشنبه به عنوان ارائه دهنده مطالب در نخستین کرسی آزاد اندیشی طرح سدید با موضوع «چرا در امر به معروف و نهی از منکر عقبیم» که در سالن شهید علی محمدی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: فریضه حجاب زنان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین مسائل در تنشهای سال گذشته بود.
وی با تشبیه جامعه به بدن انسان در برقراری تعامل برای سالم نگه داشتن جامعه، افزود: همه ما وظیفه داریم همچون سیستم بدن در تعامل و همکاری با یکدیگر نسبت به سلامت جامعه و دوری از قانون و هنجار شکنی عمل کنیم.
رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه تصریح کرد: قیام و حرکت امام حسین (ع) در روز عاشورا به تعبیر خود امر به معروف و نهی از منکری بود که سبب رواج در جامعه و آموزش ایستادگی در مقابل منکرات بود و در ادامه نهضت و انقلاب امام خمینی (ره) نیز نهضتی حاکی از امر به معروف و نهی از منکر در یک نظام طاغوتی بود.
یوسفوند ادامه داد: حکومت طاغوت تمدن اسلامی را زیر سوال برده بود و حرکت انقلابی مردم با یک رهبری دانا و توانمند به مثابه امر به معروف و نهی از منکر تلقی شد.
وی با طرح مسئله و این سوال که (چرا از امر به معروف و نهی از عقبیم؟) ۲۲ علت برای آن بر شمرد و عنوان کرد: امر به معروف و نهی از منکر برگرفته از آیات قرآن باید در گام نخست فهمیده و درک شود و به عنوان یک تکلیف فردی و جمعی مورد پذیرش مردم جامعه قرار گیرد.
رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه تنها راه رواج امر به معروف و نهی از منکر را پذیرش در ابعاد فردی و جمعی دانست و خاطرنشان کرد: اولین علت در عقب ماندگی در این مسئله امر به معروف و نهی از منکر دیگران است در حالی که فرد خود را فراموش کرده و نسبت به ترک نهی و اقدام به کار معروف و پسندیده نمیکند.
یوسفوند تاکید کرد: یکسان نبودن ادعا با فعل به عنوان مسئله دیگری که در قرآن نیز به آن اشاره و مورد مذمت قرار گرفته علت عقب ماندگی در امر به معروف و نهی از منکر است.
وی به دیگر دلایل عقب ماندگی در امر به معروف و نهی از منکر اشاره و اضافه کرد: عدم استفاده سازمانها و دستورالعملهایی که در جامعه برای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد حتی در سطح کلان و مجلس شورای اسلامی را شاهد هستیم و در واقع طرحهای راه گشا توسط مقامات و ادارات بالاتر نیز روی زمین مانده است.
رئیس بسیج اساتید دانشگاه کرمانشاه اقامه سایر فرایض را منوط به اقامه امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: با توجه به مقدم بودن امر به معروف و نهی از منکر بر تمام فرایض حتی امر جهاد توجه به این امر و اجرایی شدن آن عاملی برای عدم ایجاد شرارتها است.
یوسفوند مطرح کرد: لزوم ترویج و تعریف امر به معروف و نهی از منکر را باید به عنوان خیرخواهی در جامعه، اغناسازی و شناخت موقعیت مخاطب برای امر به معروف و نهی از منکر و دوری از امر به معروف و نهی از از منکر و یا حتی تشویق به منکر در رقابتهای سیاسی جناحی و تشویق برخی نمایندگان برای کسب آرا و منصب از جمله دیگر دلایل عقب ماندگی این امر واجب است.
وی آزادی با بیان اینکه به معنی ولنگاری نیست بلکه زمینهای برای ایجاد رشد خواهد بود، افزود: انتخاب اشتباه افراد در به کارگیری حوزههای مربوط به امر به معروف و نهی از منکر همچون نیروهای گشت ارشاد عامل دیگر در عقب ماندگی است چرا که باید از طلاب متخصص و مشرف به این امر استفاده شود.
رئیس بسیج اساتید استان کرمانشاه همچنین عدم حمایتهای قانونی فراگیر از آمران به معروف و ناهیان از منکر را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: مانع تراشی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط افرادی که در جایگاه انقلاب نیستند، عدم پایبندی برخی از مسئولین به این فریضه، عدم برخورد مناسب با منکران، جابه جایی مصداقها و عدم رعایت اولویتها موارد دیگری از عقب ماندگی این حوزه است.
یوسفوند اظهار کرد: برخلاف آیات قرآن که تاکید بر این مسئله است که در گام نخست باید اطرافیان خود را مورد توجه به امر به معروف و نهی از منکر بدانیم و بعد به سراغ مردم جامعه برویم اما امروز این مسئله به ویژه در بین مسئول و آقازادهها برعکس بوده و باید با آنها به عنوان یک نهی از منکر برخورد قاطع و جدی شود.
وی به عدم ایجاد تنفس برای برخی از گناهان و منکراتی که جای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر را ندارد مانند عروسیها تاکید کرد و گفت: عدم نظارت بر ذبح غیر شرعی که عامل مصرف حرام گوشت مردم میشود یکی دیگر از این منکرات است و در مجموع باید توجه داشت.
وی در پایان عنوان کرد: برخی از معروفها در جامعه امروز به منکر و برخی منکرها به معروف تبدیل شدهاند در حالی که خلاف حکم قرآن و خداوند خواهد که نیازمند همت جدی برای جلوگیری از این امر خواهیم بود.