به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه گرامی داشت هفته پژوهش که به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی شامگاه سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد.
در ابتدای این آیین عبدالکریم بیآزار شیرازی -عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- اظهار کرد: خدا را شاکریم که دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی امروز پیشرفت فراوانی کرده است، در گذشته در نظر داشتیم که اقداماتی را در حیطه پژوهش انجام دهیم اما آنطور که باید نتوانستیم در این مسیر گام برداریم، اما امروز این نقص مرتفع شده است.
وی افزود: اساس کار دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، پژوهش است؛ در دین اسلام هم بیش از هر مکتبی به علم و دانش اهمیت فراوانی داده شده، همه ما میدانیم که قرآن کریم کتاب تحقیق و پژوهش است و از همان ابتدای امر که با "الم" شروع میشود، سراسر تحقیق است.
حجت الاسلام بی آزار شیرازی تصریح کرد: در سوره بقره آمده است که تقوای الهی پیشه کنید تا خداوند به شما دانش بیاموزد. این دانشی که خدا می آموزد با دانشی که در دانشگاه میخوانیم متفاوت است. یعنی در حوزه ها و دانشگاه ها علومی که خوانده میشود مقدمه ای برای علم موهبتی است امروز ما نباید به علم مقدماتی تنها اکتفا کنیم.
وی ادامه داد: دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی یک امتیازی نسبت به سایرین دارد و آن این است که دانشجویان از کشورها و مذاهب مختلف در آن جمع شده اند و این مسئله باعث میشود که آن ها برای رفع شبهاتشان به کتابخانه ها بروند و به جستوجو بپردازند، بنابراین این مسئله امتیاز بزرگ دانشگاه مذاهب اسلامی نسبت به دانشگاه های دیگر است که تنها به مذهب خود اکتفا میکنند.
حجت الاسلام بی آزار شیرازی خاطر نشان کرد: یکی از گرفتاری های دانشگاهیان و حوزویان این است که دشمن آنچیزی میشوند که نمیدانند و به دلیل بی اطلاعی از سایر مسائل تصور میکنند که همه خوبی ها در خودشان جمع است. وی تصریح کرد: ما باید در این دانشگاه سوال و پرسش داشته باشیم از یکدیگر و از معلومات هم استفاده کنیم. در واقع هر شخصی برای خودش یک تجربیات و معلوماتی دارد، این تبادل اطلاعات باعث میشود که تحقیق کنند و به یک علم برسند.
وی اذعان کرد: در اسلام ۱۰ نوع جهاد داریم، یکی از انواع جهاد، جهاد علمی است که در قرآن کریم آمده، ما باید به وسیله قرآن جهاد کنیم و این جهاد، جزء جهاد کبیر است. البته جهاد کبیر در حوزه های علمیه تبدیل به اجتهاد شده، بنابراین حوزویان باید تمام تلاششان را برای کار تحقیقی انجام دهند.
وی در پایان سخن گفت: امروز باید کارهای تحقیقی و پژوهشی با تقوای الهی و علمی که خداوند به بندگانش عنایت کرده، توامان شود با این اقدام این علم گسترش خواهد یافت و به دستاورد های عظیمی میرسیم.
در ادامه، علی اکبر صالحی -قائممقام رئیس فرهنگستان علوم- ضمن قدردانی از دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی اظهار کرد: بیشترین تعامل جهان اسلام امروز با جهان غرب است، بنابراین جهان بینی اسلام در مقابل جهان بینی غرب قرار گرفته است. امروز ما باید مسائل را به صورت شی(Objective) یعنی آن چیزی که حقیقت دارد ببینیم، اما برخی از مفاهیم انتزاعی وجود دارد که این مفاهیم را میتوانیم از (subjective) نگاه کنیم که دیدگاه و سلیقه فرد در آن موضوع میتواند دخالت داشته باشد. این دو الزما یکدیگر را نفی نمیکنند و گاهی در هم تنیده هم میشوند.
وی افزود: در دوگانه جهان بینی در غرب دموکراسی و حقوق بشر وجود دارد و در مقابل آن در دین اسلام، جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. دوگانه دیگری که وجود دارد این است که غربی ها بر روی اصالت فرد بسیار تاکید دارند و ما بر روی اصالت امت تاکید داریم البته که اصالت امت نفی حقوق فردی نمیشود.
صالحی تصریح کرد: اسلام همواره به جماعت اهمیت فراوان میدهد، همچنین ما میبینیم که غربی ها از نظر حکمرانی شیوه سکولاریسم را پیاده میکنند اما در دین اسلام حکمرانی در بستر دینی و مشارکت مردمی را داریم.
وی با بیان اینکه دین اسلام همواره اعتقاد به تعاملات بین المللی بر مبنای نفی سبیل دارد، گفت: دین اسلام بر علم و فناوری اعتقاد فراوانی دارد حضرت علی (ع) در نهج البلاغه میفرماید علم سلطان است. قائممقام رئیس فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: نظم جهانی دلخواه غرب که امروز آن را ایجاد کرده اند به خصوص در بعد از جنگ جهانی دوم بر مدار سیاسی آمریکا میچرخد اما در اسلام این گونه نیست و ما در دینمان چندجانبه گرایی را قبول داریم. این دوگانگی ها به این دلیل بیان شد که نشان دهیم اسلام ذاتا یک مکتب منعطف است و بر خلاف ایدئولوژی های غربی ها که خود را در تنگنای فکری قرار میدهد.
صالحی افزود: دین اسلام از ابتدا کارایی خود را نشان داده، از زمان ظهور حضرت رسول(ص) تا رحلت ایشان دوران پر فراز و نشیبی بوده است اما ایشان با درایتشان شبه جزیره عربستان را تبدیل به یک قدرت بزرگ میکنند.
وی با اشاره به تاریخ اسلام در ایران اظهار کرد: امروز دشمنان اسلام در تلاش اند تا نقاط قوت را به نقاط ضعف تبدیل کنند و دوستی و محبتی که میان مسلمین وجود دارد را در نظر دارند که تبدیل به نفرت و کینه کنند.
صالحی تصریح کرد: هوشمندی که امام راحل به کار بردند این است که انقلاب ایران را به عنوان انقلاب شیعه نام گذاری نکردند و از آن به عنوان انقلاب اسلامی نام بردند، همچنین ایشان با اعلام روز قدس نشان از اهمیت این مسئله در جهان اسلام دادند و یک موضوع محوری را برای جهان اسلام برگزیدند و باعث شد تمام دنیا شروع به تحقیق در مورد دین اسلام کنند.
وی در پایان سخنان خود گفت: امروز جهان غرب در مقابل یک پدیده به نام نهضت اسلامی قرار گرفته است، ما باید در جهان اسلام سعی کنیم که دوگانگی ها را از بین ببریم و زبان دنیا را باید بشناسیم و تعاملات بین المللی را باید بیش از پیش گسترش دهیم.
عباس برومند اعلم -معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی- در بشخ دیگری از این آیین اظهار کرد: حوزه پژوهش و فناوری، حوزه بسیار بنیادینی در نظام آموزش کشور به حساب میآید، باید بدانیم که امروز مهمترین معیار سنجش جایگاه و ارزش دانشگاه های آموزش عالی، حوزه تولید علم و پژوهش های فناوری است.
وی افزود: بنابراین دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی اگر میخواهد جایگاهی در عرصه پژوهش پیدا کند باید به طور ویژه در حوزه پژوهش و فناوری سرمایه گذاری کند و فعالیتهای جدی را در این حوزه انجام دهد.
برومند اعلم تصریح کرد: ما امروز با کمک ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی عمده فعالیت هایمان را در این دانشگاه به چند بخش تقسیم بندی کرده ایم که یکی از این بخش ها، تولید اسناد و آیین نامههای ضروری است که برای پژوهش تصویب میشود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی تصریح کرد: امروز فرایند تولید و جذب طرحهای پژوهشی در دستورکار قرار گرفته است. یکی از افتخارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی این است که در جذب اساتید بنام کشور برای تدریس بسیار موفق بوده اما متاسفانه این اتفاق در حوزه پژوهش نیافتاده است و ما باید بتوانیم در این عرصه هم گام برداریم.
وی اذعان کرد: در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ظرفیت بی نظیری وجود دارد که با استفاده از آن ظرفیتها میتوانیم به طرحهای پژوهشی دست یابیم و این مسئله معطوف است به اینکه اساتید دانشگاه طرحهای مشخصی برای حل مسائل جامعه در حوزه فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.
برومند اعلم افزود: اساسا اگر نگاهمان به تقریب را ترمیم و اصلاح کنیم این اتفاق رخ میدهد. تقریب تنها مطالعه مقارنه ای و تطبیقی مباحث و مفاهیم نیست، البته یک رسالت بسیار مهم برای دانشگاه مذاهب اسلامی است اما نباید تنها به این مسئله تکیه کرد. وی تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در نظر دارد همانند مجمع جهانی تقریب مذاهب، کنفرانس علمی را همانند کنفرانس وحدت برگزار کند.
انتهای پیام