به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، روحالله مؤمننسب دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان تهران در نخستین مرحله از نشست طرح «مفلحون» با موضوع تقدیر از فعالان مردمی و حاکمیتی مؤثر در حوزۀ امربهمعروف و نهیازمنکر، ضمن تبریک ایامالله دهۀ فجر و مبعث پیامبر اکرم(ص) با اشاره به این تعبیر امیرالمؤمنین(ع) که تمام واجبات خدا در برابر امربهمعروف و نهیازمنکر همچون قطرهای در برابر دریای عمیق است و تأکید امام حسین(ع) برای عمل به امربهمعروف و نهیازمنکر، اظهار کرد: ما نیز تمامقد و تماموقت و با تمام توان تلاش میکنیم تا امربهمعروف و نهیازمنکر محقق شود.
وی گفت: امربهمعروف و نهیازمنکر را با همدیگر انجام میدهیم، یعنی هم تذکر میدهیم، هم از کسی که تذکر میدهد تشکر میکنیم و اگر به کسی تذکر دادیم، اما در آن شخص خصلت یا فعل خوبی دیدیم از او تشکر هم میکنیم؛ لذا باید این تذکر و تشکر را مانند دو بال در کنار هم تنظیم کنیم تا انشالله در این کار صعود داشته باشیم.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر استان تهران با اشاره به تقدیر و تشکر از افرادی که بهخاطر امربهمعروف و نهیازمنکر در این مدت مورد بیمهری قرار گرفتند، ادامه داد: در کنار وظیفۀ شرعی، قوانین این ستاد وظایفی را بر دوش ما نهاده است؛ به عنوان مثال در بند ۹ مادۀ ۱۶ قانون، به شناسایی ظرفیتها و کمک به تشکلهای مردمی فعال و بند ۱۰ مربوط به حمایت همهجانبه از اقدامات قانونی آمرانبهمعروف و ناهیانازمنکر است که سعی کردهایم به این موضوعات بپردازیم.
مؤمننسب با اشاره به امربهمعروف و نهیازمنکر بر مبنای مادۀ یک قانون امربهمعروف و نهیازمنکر، گفت: هرگونه فعل، قول و یا ترک فعل و قولی که به عنوان احکام اولی و یا ثانوی در شرع مقدس و یا قوانین، مورد امر قرار گرفته و یا منع شده باشد در حوزۀ امربهمعروف و نهیازمنکر است.
وی با بیان اینکه مادۀ ۴ این قانون مربوط به مراتب امربهمعروف و نهیازمنکر اعم از مرتبۀ قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی است، تصریح کرد: مراتب زبانی و نوشتاری آن، وظیفۀ آحاد مردم و دولت است؛ البته این موضوع در اصل ۸ قانون اساسی هم تحت عنوان نظارت مردم بر مردم، مردم بر دولت و دولت بر مردم وجود دارد.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر گفت: حکم حضرت امام(ره) دربارۀ امربهمعروف و نهیازمنکر حکم کاملی است و به نوعی عامل به وجود آمدن این ستاد است؛ یکی از پیشکسوتان حوزۀ امربهمعروف و نهیازمنکر که فعالیتشان را از سال ۱۳۴۰ در این حوزه آغاز کردهاند در سخنرانی خود میگفت امام گفتند سپاه تشکیل بشود، تشکیل شد، گفتند کمیتۀ امداد، تشکیل شد، هرچه امام دستور دادند، تشکیل شده است، اما اجازۀ تشکیل حکم امام(ره) در مورد امربهمعروف و نهیازمنکر را ندادند.
مؤمننسب با قرائت حکم امام خمینی(ره) ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که ادارهای به اسم «امربهمعروف و نهیازمنکر» در مرکز تأسیس نماید و شعبههای آن در تمام کشور گسترش پیدا کند و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی و ناظر به اعمال دولت و ادارات دولتی و تمام اقشار ملت است.
وی بیان کرد: دولت انقلاب اسلامی مأمور است که اوامر صادره از این اداره را اجرا نماید و این اداره مأمور است در سراسر کشور از منکرات به هر صورت که باشد جلوگیری و حدود شرعیه را تحت نظر حاکم شرعی یا منصوب از قِبَل او، اجرا کند و احدی از اعضای دولت و قوای انتظامی حق مزاحمت با متصدیان این اداره را ندارند و در اجرای حکم و حدود الهی احدی مستثنی نیست.
دبیر ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر تصریح کرد: من بهعنوان کسی که در این مجموعه مسئولیت دارم عرض میکنم که ما هیچ نسبتی با این حکم نداریم، یعنی آنچه که امام (ره) فرمودند و اسلام میخواهد تقریباً اجرایی نشده و باید بشود.
مؤمننسب افزود: این اتفاق را کسانی میتوانند رقم بزنند که قلباً به امربهمعروف و نهیازمنکر اعتقاد داشته و ترسی از آزار و اذیت نداشته باشند، چرا که وقتی امرونهی میشود شخص مقابل، جبهه میگیرد که در این مسئله هم اگر روشها را بدانیم مشکل برطرف میشود.
وی با بیان اینکه اگر ما وظیفۀ خودمان را به درستی انجام دهیم ستاد امربهمعروف و نهیازمنکر میتواند محبوبترین نقطۀ کشور باشد، گفت: سیاستهای این ستاد را خدا مشخص کرده و کسی برای ما سیاستگذاری نمیکند.
در ادامۀ این نشست علی نجاتی مهر، مدیرکل ادارۀ دستگاههای حاکمیتی با اشاره به تأکید مکرر مقام معظم رهبری بر برگزاری کرسیهای آزاداندیشی و تذکر لسانی در راستای امربهمعروف و نهیازمنکر گفت: بانوان باید در حوزۀ رعایت حیا و حجاب در خط مقدم نهیازمنکر لسانی و همگانی باشند و مردان از ایشان پشتیبانی کنند و هر کسی به نقش و وظیفه خود در این حوزه عمل نماید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گاهی شاهد مصلحتتراشیهایی خلاف مصلحتسنجی رهبر معظم انقلاب هستیم، گفت: امربهمعروف و نهیازمنکر باید همراه با استعلا باشد و به این موضوع در بیانات رهبر انقلاب تصریح شده است؛ همچنین این استعلا و موضع از بالا بودن باید همراه با خیرخواهی و دلسوزی و در ابتدا با رفق و قول لین باشد اما وقتی مراحل همین تذکر لسانی طی شود میتوان و چهبسا باید نهیب و مراحل بالاتر شدت تذکر را در پیش گرفت؛ درصورتیکه اینها گفته نمیشود و با همین مبانی غلط، لوایحی در حوزۀ حجاب نوشته میشود.
مدیرکل ادارۀ دستگاههای حاکمیتی با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون همۀ افراد تبدیل به مرجع تشخیص مصالح اسلامی شدهاند، افزود: در مبانی دینی و در بیانات بزرگان اسلامی، اندیشمندان انقلاب اسلامی و امامین انقلاب، یک مرجع تعیین مصالح در امور عمومی مسلمین و اجتماع بیشتر نداریم و او خود ولی فقیه یا مأذون از جانب او میباشد.
نجاتی مهر با بیان اینکه برخی افراد با وجود تصریح رهبر انقلاب بر حرام شرعی و سیاسی بودن کشف حجاب و ... میگویند این افراد دختران حاج قاسم هستند، افزود: مسلم است که همۀ ملت مورد دلسوزی بزرگان هستند اما آن مراد و استفادهای که آنها از این عبارت دارند باطل است چراکه آنها مرادشان رها کردن این موضوع است.
وی با اشاره به اختلال محاسباتی برخی مسئولان و مدیران فرهنگی اضافه کرد: قضیه آنچنان جدی است که این تحلیلهای انحرافی تا مغز و استخوان بسیاری از مؤمنین رسوخ کرده و باعث گستاخی اهل منکر شده است.
مدیرکل اداره دستگاههای حاکمیتی گفت: عدهای حتی به دنبال ساقط کردن همین تذکر لسانی هستند و مصلحتتراشی آنها حد یقفی ندارد، درصورتیکه اگر کسانی به آمرانبهمعروف و ناهیانازمنکر توهین و مکرراً از آنها تمرد کنند باید با اولویت بالا، مراحل انتظامی و قضایی را طی کنند.
دبیر نشست مفلحون با اشاره به این نکتۀ رهبر معظم انقلاب که استخوانبندی جامعه فقه است، ادامه داد: یکی از تفاوتهای حاج قاسم با دیگران این بود که حاج قاسم نه تنها منتظر ابلاغ رسمی نبود بلکه حتی غیر از تبعیت از بیانات عمومی و خصوصی امام خامنهای (حفظهالله)، اگر برای ایشان محرز میشد که ولی فقیه و امام جامعه نظری دارند و چیزی برای ایشان مطلوب است که حتی بیان نشده است، با تمام قوت و اهتمام آن را دنبال میکردند، اما اکنون برخی از ما با وجود تصریح مکرر حضرت آقا موضوع حیا و حجاب را لگدمال کرده و از پشت به مجاهدان امربهمعروف و نهیازمنکر هجمه وارد میکنیم و خنجر میزنیم.
نجاتی مهر با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر کار عمیق فکری و معرفتی گفت: همانطور که علم استاد دارد، فکر هم استاد دارد و فکر ناظر بر باید و نبایدها است که در این رابطه مقام معظم رهبری از آیتالله مصباح (ره) به عنوان استاد فکر یاد کردند و بارها و بارها دست مخاطبان بهخصوص نوجوانان و جوانان را گرفتهاند و بر سر این منبع بردهاند؛ البته باید توجه داشت که آقای مصباح چه زمانی که در قید حیات دنیوی بودند و چه بعد رحلتشان یکی از شخصیتهای مورد تمجید مقام معظم رهبری به شکلی بینظیر بودند.
پایان پیام/