علی اصغر دریایی در گفتوگو با خبرنگار مهر با تبریک دهه تکریم مساجد و ۱۸ اسفند سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد اظهار کرد: کانونهای فرهنگی هنری مساجد به عنوان پایگاههایی مردم محور نقش مؤثری در تبیین رویدادهای مشارکتآفرین و انسان ساز در راه ترویج و تبلیغ فرهنگ دینی دارند.
وی از این کانونها به عنوان میعادگاهی مؤثری برای نسل جوان و نوجوان جویای نام و مستعد در رشد و شکوفایی فرهنگ اسلامی – ایرانی نام برد و گفت: کانونهای فرهنگی – هنری مساجد نوعی قرارگاه اجتماعی بچههای مسجد به شمار میرود.
وی خاطر نشان کرد: در این کانونها بچههای مسجدی هم درس آموزههای مبین اسلام را در میبینند و هم بعد از کانون گرم خانواده و مدرسه، جایگاه مؤثری در تعلیم و تربیت با ابزار فرهنگ و هنر برای آنها محسوب میشود.
کانونهای فرهنگی هنری احیاگر فرهنگ مسجد با ابتکار و خلاقیت هستند
دریایی تصریح کرد: کانونهای فرهنگی هنری مساجد در واقع احیای فرهنگ مسجد توسط این تشکلهای پویا با جوهری از خلاقیت و ابتکار عمل و رفتاری جهادی و خدمت محور به تعالی اندیشه و تلالو اخلاق و معنویت به عنوان شاخصی بی بدیل از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را به دنبال دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به نقش کانونهای مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک تصریح کرد: مفهوم عدالت فرهنگی به معنای عادلانه یا ناعادلانه خواندن کنشها، سیاستها، توزیع کالاهای فرهنگی و به طور کل، نظام فرهنگی، مفهومی به غایت پیچیده است که کشف چیستی آن و تعیین معیارها و شاخصهایش متوقف بر پرسشهای اساسی معرفت شناختی است.
دریایی اذعان کرد: نقش کانونهای فرهنگی – هنری مساجد در تحقق عدالت فرهنگی به ویژه در مناطق روستایی و شهرهای کوچک به دلیل کوچک سازی دولت و واگذاری امور تصدی گری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به مردم در قالب مراکز و مجامع فرهنگی – هنری ویژه و کارکرد خاصی را دارا است.
وی اذعان کرد: به همت دولت مقتدر و مردم مدار ایران قوی و تاکید ویژه رئیس جمهوری اسلامی و وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار فرصت اجرای طرح ملی تکام توسط کانونهای فرهنگی هنری مساجد شهری و روستایی، ظرفیت عظیمی برای حمایت دولت از رویدادهای مشارکت آفرین توسط این کانونها صورت گرفته که موید آن شکوفایی ساختاری این تشکلها توسط دولت به عنوان ناظر، هادی و حامی آنها است.
انقلاب اسلامی ایران از متن مساجد شکل گرفت
دریایی یادآور شد: نقش کانونهای فرهنگی هنری مساجد به عنوان نگین و قلب تپنده پایگاه اجتماعی مسلمین میتواند زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را با بستر فراهم شده جامعه اسلامی فراهم نماید و نباید فراموش کنیم که انقلاب اسلامی در ایران از متن مساجد شکل گرفته و نیز شهدا تربیت شده مساجد هستند.
وی خاطر نشان کرد: نهضت بازگشت به مساجد به معنای خالی بودن صحن مساجد از مردم نمازگزار نیست بلکه به معنای بازگشت مردم برای بهرهمندی از کارکرد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این مکان عبادی است و قطعاً توصیههای راهگشا برای فعالیت مستمر و مؤثر کانونهای فرهنگی، هنری مساجد در ترویج قسط و عدالت توسط مردم و برای مردم است و نفس جامعه نبوی در لوای رفتار علوی و بهره مندی از ظرفیت عظیم سیره انبیا و ائمه اطهار (ع) در عصر حاضر برای نیل به تمدن اسلامی و تحقق گفتمان مهدویت است.
دریایی اضافه کرد: در کردستان باید محور اقدام، تقریب مذاهب اسلامی، تکریم سرمایههای اجتماعی، ارتقا وضعیت معیشت محله محور و گام نهادن در مسیر توسعه زندگی قرآنی باشد و این مهم جز با هم افزایی و تبادل و تعامل آرا در بستر فعالیتها شکل نخواهد گرفت.
هر مسجد یک پایگاه قرآنی از مطالبات رهبری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد. اسلامی استان کردستان با اشاره به مطالبات رهبری همچون «هر مسجد یک پایگاه قرآن»، «مسجد برقرار» و «مسجد تراز» گفت: واژه «طراز» یا «تراز» در فرهنگ لغت به معنای «قاعده، قانون، روش، طرز، رتبه، قسم، نوع، همشأن، همپایه و همسطح» است. مسجد طراز اسلامی عنوانی است که نخستین بار مقام معظم رهبری در پیامی که به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز (۱۸ مهرماه ۸۹) دادند، خواستار رسیدن به چنین مسجدی شدهاند.
وی گفت: منظور از مسجد طراز اسلامی، رسیدن به مسجدی براساس قاعده و روش صدر اسلام است که مختصات آن کانون قرار گرفتن مساجد در حوزه تعلیم و تربیت، عبادت، فعالیتهای سیاسی، دادخواهی و قضاوت، تعاون اجتماعی، دفاع از حرم و حریت و وحدت است.
دریایی یادآور شد: نقش کانونهای فرهنگی – هنری مساجد در تحقق مسجد طراز در دو روش تحول آفرین و بنیادین است: روش اقناع افکار عمومی و تربیت حلقههای میانی مؤثر مسجد محور و دیگری روش مدیریت واحد در مساجد با محوریت کانونها با روش شورایی است.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، نقش کانونها در تحقق «هر مسجد یک پایگاه قرآن» نیز تحقق منویات مقام معظم رهبری است که باید همه مساجد به پایگاههای رواج تلاوت و استماع قرآن و ارائه تفسیر آیاتِ قرائتشده تبدیل شوند.