شور موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر

خبرگزاری مهر چهارشنبه 01 فروردین 1403 - 10:31
بهشهر- شهرستان بهشهر با داشتن جاذبه هایی نظیر باغ غیرکویری، جنگل و ساحل زیبا برای طبیعت گردان بهاری آغوش باز کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شهرستان بهشهر واقع در شرق مازندران با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران نوروزی را به خود می‌خواند، این منطقه مهد باغ‌های غیرکویری ایرانی بوده و آثار ارزشمندی در خود جای داده است.

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر در میان جنگل‌های سرسبز شمال کشور واقع شده است این مجموعه با دارا بودن باغ‌های مختلف، کاخ وسط آب، دو برج آجری در عباس آباد بهشهر از مجموعه‌های دیدنی است.

این مجموعه تاریخی که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ قمری ساخته و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران محسوب می‌شود، شامل دریاچه، کاخ، برج و حمام و… است.

وسعت دریاچه عباس آباد بهشهر بالغ بر ۱۰ هکتار بوده که در مرکز آن عمارتی به ارتفاع ۱۸ متر قرار گرفته و در فصل آبگیری دریاچه به زیر آب می‌رود. گهگاه فقط سقف آن از آب بیرون می‌آید، اما در فصول کم آبی تمام عمارت از آب بیرون و نمایان است، اما شگفت انگیز آن است که این ساختمان با اینکه بیش از نیمی از سال را در زیر آب به سر می‌برد اما پس از سالهای متمادی همچنان پابرجا و استوار است.

منطقه تاریخی عباس آباد بهشهر از مکان‌های دیدنی استان مازندران به شمار می‌آید و عمارت وسط آب در دریاچه عباس آباد این بنا که با مصالح آجر و ساروج در میانه آب واقع شده در اصل پایه‌ای برای کاخی بوده که اکنون اثری از آن موجود نیست.

در کنار دریاچه عباس آباد بهشهر، باغ بزرگ ۱۴۰ هکتاری عباس آباد با دارا بودن امکانات تفریحی همچون رستوران، چایخانه، نمازخانه، بازدید و اقامت از این دریاچه را راحت تر می‌کند.

مکانیزم آبیاری که در دوره صفویه در این منطقه ایجاد شده، بسیار بی‌نظیر است و یکی از شاخصه‌های ثبت این باغ در فهرست جهانی همین مکانیزم منحصربه‌فرد موجود در باغ در رابطه با چرخش آب است.

حجم آب استخر در فصول مختلف سال تغییر می‌کند تا حدی که در برخی از فصول، عمارت داخل استخر کاملاً به زیر آب فرو رفته و در برخی زمان‌ها و در حالت کم آبی که عموماً فصل تابستان است کاملاً هویدا می‌شود. با این حال و در کمال شگفتی با وجود این همه تغییرات که به‌صورت متوالی تکرار می‌شود این بنا همچنان به طور مستحکم پا بر جا مانده تا حیرت بازدید کنندگان را برانگیزد.

شور موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر

دو برج آجری نیز در قسمت جنوب غربی باغ تاریخی عباس آباد به فاصله ۱۶۹ متری از آن به سمت محوطه گلباغ؛ ایستگاه توزیع آب، با قطر ۷ متر و با ارتفاع ۱۴ متر و همچنین به فاصله تقریبی ۱۸۶ متری از یکدیگر احداث شده‌اند.

سایت موزه گوهرتپه

در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر بهشهر، تپه‌ای باستانی وجود دارد. نکته جالب درباره این تپه باستانی این است که اینجا محل زندگی مردم ماقبل تاریخ بعد از غارنشینی بوده است. در این منطقه کوزه‌ها یا خمره‌هایی یافت شده که در آن اجساد نوزادان یا کودکان را می‌گذاشتند.

قبرستان سفیدچاه

قبرستان «سفیدچاه یا سپید»، جایی در روستای سفیدچاه در بهشهر در دل جنگل‌های «یانه سر» قرار دارد و به نظر می‌رسد عمده شهرت این روستا نیز به دلیل وجود این قبرستان باشد.

بقعه و گورستان تاریخی سفید چاه، قبرستانی با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب و غریب است. این سنگ‌ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.

بنا بر روایت‌ها، در روستای سفید چاه رسم بوده که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی کنند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده سنگ‌تراشان و حکاکان، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده است.

این قبرستان با ۱۵ الی ۲۰ هزار تخته سنگ محرابی شکل، بزرگ‌ترین گورستان روستای استان مازندران نیز به شمار می‌رود.

بهشهر زادگاه خنیاگر موسیقی نواحی ایران

از بهشهر به عنوان مهد موسیقی سنتی و نواحی مازندران نیز یاد می‌شود و چهره‌های برجسته ای در عرصه فرهنگ و هنر کشور از جمله استاد محمدرضا اسحاقی گرجی در آن فعالیت می‌کنند، وی زاده ۱۴ آبان ۱۳۲۶ در روستای گرجی محله شهرستان بهشهر، موسیقی‌دان و نوازندهٔ دوتار گرجی ایرانی است.

شور موسیقی و تمدن ایرانی در بهشهر

وی در سن ۱۱ سالگی موسیقی را با ساز تنبک نزد استاد «حسن علی‌پور» آغاز کرد و پس از چندی به آموختن للوا پرداخت تا اینکه با ساز دوتار آشنا شد. این هنر در حال فراموش شدن بود که با همت و تلاش استاد اسحاقی دوباره احیا شد.

استاد اسحاقی در آموختن و فراگیری موسیقی نواحی مختلف استان مازندران تلاش بسیاری کرده است و در حال حاضر نیز یکی از راویان مقام‌های سازی و آوازی مناطق شرقی مازندران است.

وی علاوه بر مهارت نواختن دوتار و کمانچه و ساخت آنها و همچنین تسلط بر مقام‌های موسیقی، احیاکننده بخش خنیاگری موسیقی مازندران نیز به شمار می‌آید؛ به طوری که اسحاقی را می‌توان آخرین روایتگر و میراث‌دار موسیقی خنیاگری مازندران دانست.

سازمان میراث فرهنگی نام استاد محمدرضا اسحاقی گرجی را به عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

از سالیان گذشته به همت استاد اسحاقی گرجی، بنایی زیبا همراه با حمام قدیمی در حیاط منزلش احداث گردیده که با اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان موزه موسیقی، برای دوستداران فرهنگ و موسیقی مازندران میراثی ارزشمند به حساب می‌آید اما متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی، ساخت این بنای زیبا که با سنت و محیط منطقه بسیار سازگار است به پایان نرسیده است.

بهشهر جاذبه‌های فراوانی در کوه، دشت و جلگه دارد و در فصل‌های مختلف میزبان مسافران از مناطق مختلف کشور است.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.