تعلقات نفسانی انسان را مانع از سیر به توحید می‌کند

خبرگزاری مهر سه شنبه 21 فروردین 1403 - 11:53
شهرکرد-نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری گفت: تا زمانی که انسان تعلقات نفسانی خود را دارد، هیچ فتحی برای او حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالله کیوانی صبح امروز در آئین وداع و اختتامیه برنامه‌های قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان که در سپاه حضرت قمربنی هاشم (ع) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن عید سعید فطر، به تبیین تفسیر عرفانی امام خمینی «ره» از آیه دوم سوره فتح «لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ» پرداخت.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این آیه از قرآن کریم «ای پیامبر قرآن را نازل کردیم تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد» افزود: رحضرت امام خمینی (ره) در کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) ذیل حدیث ۲۱ تاویل‌های گوناگون این آیه را مطرح کرده‌اند.

آیت‌الله کیوانی در تشریح این مطلب که قائل به عصمت انبیا و ائمه هستیم، ادامه داد: گناهان سه مرحله دارند که گناه شرعی فقط در مرحله اول گناه محسوب می‌شود و منظور از گناه در وادی بالاتر چیز دیگری است.

وی عنوان کرد: انسان باید از سه مرحله بگذرد تا به توحید و قرب الهی دست یابد و موحد شود.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: انسان‌های مؤمن وقتی به قرب الهی می‌رسند که از مرحله دیدن خود و عمل صالح عبور کرده و تنها خدا را ببینند.

آیت‌الله کیوانی تصریح کرد: در سیر به توحید سه فتح برای انسان حاصل می‌شود که فتح قریب، فتح مبین و فتح مطلق می‌باشند.

وی یادآور شد: تا زمانی که انسان تعلقات نفسانی خود را دارد، هیچ فتحی برای او حاصل نمی‌شود؛ کسی که با ملکوت سفلی ارتباط برقرار کند، در جهل قرار دارد و موقعی که گناهی را ترک می‌کند و تعلقات نفسانی را کنار می‌گذارد، اینجا یک فتح و گشایشی برایش اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در فتح قریب که فتح نزدیک گفته می‌شود، انسان می‌گوید عمل صالح من برای خدا یعنی هم عمل صالحش را می‌بیند و هم خدا را؛ ولو خالصانه باشد، که در این مقام فتح هم خدا گناه را نمی‌بخشد.

آیت‌الله کیوانی افزود: مقام ولایت جایی است که تجلی اسماً و صفات الهی اتفاق می‌افتد و انسان به فتح مبین رسیده، یعنی تنها خدا را می‌بیند و یک مرتبه بالاتر از آن فتح مطلق است که گشایش به تمام معنا است.

وی ادامه داد: در فتح مطلق انسان مؤمن حتی از خودش هم عبور کرده و فقط خدا را می‌بیند و آنکه خداوند در سوره فتح می‌فرماید گناهان گذشته و آینده شما را می‌بخشم، منظور این مرحله از فتح است.

نماینده مردم چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: خود را دیدن گناهی است که هیچ گناهی به آن قابل مقایسه نیست، و به آن ذنب وجودی می‌گویند.

آیت‌الله کیوانی در بخشی از سخنان خود کتاب عبد صالح با موضوع برش‌هایی از زندگی و سیره مبارزاتی امام خمینی (ره) در بیانات مقام معظم رهبری را معرفی کرد و گفت: امام خمینی (ره) شخصیتی است که تا مرز عصمت اکتسابی پیش رفتند.

وی، در پایان با اشاره به سیره زندگی شهدایی همچون شهیدان حاج احمد کاظمی، حاج علی (محمدرضا) زاهدی، حسینعلی ترکی، ایرج آقابزرگی، غلامرضا کاووسی، رضا رحمانی و… خاطرنشان کرد: طی دهه ۶۰ و جبهه که با این عزیزان ارتباط داشتم، چیزی جز عصمت از گناه را در آن‌ها ندیدم و بنده قائل به بزرگی و منش والا در پاسداران هستم و امیدوارم خداوند توفیق دهد در سیر مراحل قرب الهی، ادامه دهنده راه شهدا باشیم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.