عصر ایران؛ رضا صائمی- فیلم سینمایی «تمساح خونی» در بازۀ زمانی ۴۰ روزه، ۱۰۰ میلیاردی شده است. این یک رکورد شگفتانگیز برای یک فیلم اولی است و قطعا راز فروش را باید با نام جواد عزتی گره زد. این به معنای تقلیل فیلم به صرف نام و حضور یک چهره نیست زیرا منتقدان سینما از حیث فرم و محتوا هم به جواد عزتی در نخستین تجربه فیلمسازی نمرۀ قبولی دادهاند.
جواد عزتی سود سرمایه گذاری خود در مقام بازیگر را به ویژه در یک دهه اخیر حالا در مقام کارگردان و فیلم ساز دریافت می کند. او تجربه بازی در یک گروه تئاتر مدرسه ای شروع کرد، بعد با همکاری دوستانش،یک گروه تئاتر خیابانی تشکیل داد و بعد در رشته تئاتر هنرستان سوره ثبت نام کرد و در ادامه در دانشگاه هم به این رشته ادامه داد تا اینکه روزی سعید آقاخانی دخترش را برای دیدن تئاتر کودکان به نمایش عزتی برد و سال بعد، او را برای بازی در مجموعه قصههای شبانه معرفی کرد.
عزتی نخستین کار حرفهای خود را با این مجموعه تجربه کرد و بعدها با حضور در مجموعه های طنز مهران مدیری به شهرت رسید.
همان حضور موجب شد تا خیلی ها او را به عنوان بازیگر کمدی بشناسند و البته او هر بار در ژانری کمیک حضور یافت، توانست با خلاقیت و طنازی شخصی خودش، نظر مخاطب را به خود جلب کند. اما بعدها با حضور در نقش های جدی و تجربه بازی در ژانرهای مختلف، توانمندی خود را در درام و تراژدی نشان داد. از بازی در نقش روحانی گرفته تا مامور امنیتی. از نقش یک رزمنده تا نقش یک کاراکتر ترسناک.
چند سال پیش در اکران عمومی شنای پروانه و در نمایش خانگی دو فیلم جاندار و جهان با من برقص با بازی او در حال نمایش بود؛ سه نقشی که نه تنها هیچکدام کمدی نبود که بسیار تلخ و عبوس و تراژیک هم بود و او در همه این فیلم ها توانست بدرخشد و نشان دهد او یک بازیگر چند بعدی است و نمی توان او را به ژانر یا شکل خاصی از بازیگری محدود کرد.
هم توانایی تیپ سازی در طنزهای آیتمی دارد هم توانایی شخصیت سازی در درام های جدی. عزتی به همان اندازه که می تواند بخنداند می تواند بگریاند و بترساند.بی آنکه ذهنیت مخاطب از نقش های کمدی و جدی او تداخلی در پذیرش و باورپذیری آنها ایجاد کند.
گرچه شباهت بین نقش هایش زیاد شده اما تفاوت های ظریفی از حیث بازی دارند که قابل تشخیص است.معتقدم جواد عزتی در میان بازیگرانی که از نقش های کمدی به نقش های درام و جدی سوق پیدا کرده اند توانایی ویژه ای دارد و حالا با موفقیت نسبی اش در تجربه کارگردانی، نشان داد که در فیلمسازی هم هنرمند با استعدای است.
خیلی از بازیگرانی که به واسطه بازی هایشان مشهور و محبوب شدند، این سرمایه را در کارگردانی خرج کردند اما در گیشه شکست خوردند،
موفقیت "تمساح خونی" نشان داد عزتی صرفا از اعتبار نامش در بازیگری برای فیلمسازی استفاده نکرده و سعی کرده فیلمی بسازد که بتواند تماشاگر را راضی از سینما برگرداند.
خودش درباره این تجربه در نشست خبری فیلم در جشنواره فجر گفته بود: «من ذات سینمای ایران را خیلی دلی دوست دارم. دوست داشتم آشتی کنان بین سینمای ایران و تماشاچی را با یک کبریت کوچک گرم نگاه دارم. قصدم تفاوت گذاشتن بین این کمدی و دیگر فیلمها نیست و دیدگاه خودم را فقط ساختم.» آمار فروش فیلم اما نشان میدهد او فقط یک کبریت کوچک روشن نکرده، بلکه چراغ تاریک سینما را روشن کرده است و شایسته است بگوییم آقای عزتی! عزت زیاد.