به گزارش رکنا، امروز اول ذیالقعده، آغاز دهه کرامت است و در این ایام بیش از هر زمان دیگر جلوههای ارادت به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به چشم میخورد.اهلبیت علیهم السلام به فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حتی قبل از تولد ایشان اشاره کردهاند.
امام جعفر صادق علیه السلام در ضمن حدیث مشهوری- پیش از آنکه امام موسی بن جعفر علیه السلام متولد شوند. از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم خبر داده و در اینباره فرموده بودند: «آگاه باشید! حرم خدا، مکه است و … همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از درهای هشتگانه بهشت به سوی قم گشوده میشود. به زودی بانویی از تبار من در قم دفن میگردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او، همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد».
در پی حضور وجود مقدس امام رضا (ع) در ایران که حضرت مجبور به پذیرش ولایت عهدی شدند ما شاهد حضور طیف وسیعی از برادران و خواهران آن حضرت و دیگر امامزادگان در ایران هستیم. امام رضا (ع) برترین چهره خاندان عصمت و طهارت (ع) و استوانه اهل بیت بودند به ویژه اینکه از نظر ظاهری حضرت نفر دوم حکومت به شمار میآمد از این رو خویشان آن حضرت به سوی ایران روانه شدند.
حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت امام رضا (ع) از یک مادر هستند و ایشان به ایران آمدند تا نزد برادر و امام زمان خویش باشند. هدف حضرت برای هجرت به ایران این بود که در مرو مستقر شود اما زمانی که به ساوه رسیدند ایشان دچار بیماری شدند و احساس کردند که از این بیماری بر نخواهند خاست.
حضرت معصومه بعد از حضرت عباس علیه السلام تنها شخصیتی است که از امام معصوم برای ایشان زیارت نامه است. زیارت نامه حضرت معصومه از زبان امام رضا نقل شده است که نشان از عظمت فوقالعاده حضرت دارد. فرازها و مفاهیمی هم که در زیارت مخصوص حضرت معصومه نقل شده بیانگر مقام عظیم و شامخ آن بانوی بزرگوار در پیشگاه پروردگار و امام معصوم است.
لازم است با دقت بیشتری به این زیارت نظر کرد. یکی دیگر از فرازهای زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها مساله عاقبت به خیری است؛ «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَة؛ خدایا از تو میخواهم که عاقبت امر مرا به سعادت ختم کنی.» سپس در ادامه آمده است: «فَلَا تَسْلُبَ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ؛ خدایا آنچه من در آن قرار گرفتهام را از من سلب نکن» حال این سوال به وجود میآید که مگر زائر در چه چیزی قرار گرفته است که نباید از او سلب شود؟ با بررسی خود زیارتنامه جواب این سوال مهم قابل مشاهده است زیرا در چند جمله قبل چنین آمده: «وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ؛ از خدا میخواهم که معرفت شما اهل بیت را از ما سلب نکند.» نتیجه این دو جمله چنین میشود: خدایا معرفت و ولایت اهل بیت (ع) را از ما سلب نکن! چرا که همین معرفت است که باعث رستگاری و سعادت مؤمن میشود.
حضرت معصومه بعد از حضرت عباس علیه السلام تنها شخصیتی است که از امام معصوم برای ایشان زیارت نامه است. زیارت نامه حضرت معصومه از زبان امام رضا نقل شده است که نشان از عظمت فوقالعاده حضرت دارد. فرازها و مفاهیمی هم که در زیارت مخصوصه حضرت معصومه نقل شده بیانگر مقام عظیم و شامخ آن بانوی بزرگوار در پیشگاه پروردگار و امام معصوم است
عاقبت به خیر، کسی است که با معرفت و ولایت اهل بیت (ع) از این دنیا خارج شود. در نتیجه مراد از رستگاری و سعادتی که در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است همان ولایت اهل بیت (ع) است و فاطمه معصومه، واسطه در رستگاری مؤمن میباشد.
البته اگر چه طبق منابع اسلامی خدای متعال محبت اهل بیت (ع) را در قلب همه شیعیان قرار داده است، ولی رستگاری که نتیجه معرفت نسبت به اهل بیت (ع) است نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد و یکی از واسطههای این رستگاری که راه را برای انسان هموار میکند، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است.
وساطت حضرت معصومه سلام الله علیها از آنجاست که در زیارت ایشان بعد از سلام به چهارده معصوم، چنین درخواست میکنیم: «عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّة؛ خدا بین ما و شما در بهشت آشنایی و شناخت برقرار کند.» سپس از فاطمه معصومه سلام الله علیها میخواهیم که ایشان واسطه چنین فیضی برای ما شود: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ؛ ای فاطمه معصومه برای من در بهشت شفاعت کن؛ زیرا تو نزد خدا جایگاه بلندی داری.» پس فاطمه معصومه سلام الله علیها واسطه در این فیض بزرگ؛ یعنی رستگاری و سعادت مؤمن است و این بهره منیع در گرو معرفت پیدا کردن به جایگاه ایشان است؛ زیرا امام رضا (ع) فرمودند: «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّة؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند در حالی که معرفت به او دارد، بهشت بر او واجب میشود.»
در مورد فضیلت دانش الهی حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است: «روزی عدهای از شیعیان، برای دیدار امام کاظم (ع) وارد مدینه شدند. قصد آنان از این دیدار بیان سوالاتی بود که پاسخش را نمیدانستند و میخواستند تا از حضرت، راهنمایی و ارشاد کسب کنند. هنگامی که به درب خانه موسی بن جعفر (ع) رسیدند مطلع شدند که امام، راهی سفر شدهاند؛ اما فاطمه معصومه سلام الله علیها به تمامی سوالاتشان به صورت مکتوب پاسخ دادند و به دستشان سپردند.
آنها بعد از خروج از مدینه در حالی که امام از سفر باز میگشتند به محضر مبارک موسی بن جعفر (ع) مشرف شدند. هنگامی که امام (ع) از حضور آنان در مدینه با خبر شدند و پرسشهای آن جمعیت و پاسخهای فاطمه معصومه سلام الله علیها را مشاهده کردند، سه بار فرمودند: «فداها اَبوها» یعنی: پدرش به فدایش باد.» علم الهی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگرفته از محضر ائمه اطهار (ع) است زیرا در غیر این صورت، کسی در آن سن کم، توان پاسخگویی به سوالات علما و دانشمندان را ندارد.
حسن بن محمد قمی در کتاب تاریخ شهر قم مینویسد: «در سال دویست هجری مأمون خلیفه عباسی، امام علی بن موسی الرضا (ع) را از مدینه به مرو به جهت ولیعهدی آن حضرت طلب کرد و خواهر ایشان در سال دویست و یک به قصد دیدار برادر و امام خود، راهی مرو شد. گفته شده حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها پس از دریافت نامه برادر بزرگوارش، خود را آماده سفر کرد.
ایشان با کاروانی از برادران و بستگانش راهی ایران شد. چون به ساوه رسیدند دچار جنگ سختی با دشمنان اهل بیت (ع) شدند و همه برادران و برادرزادگان وی به شهادت رسیدند. فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) پس از دیدن بدنهای غرقه به خون عزیزانش به سختی بیمار گشت. حضرت پس از این جریان، خادم خود را امر فرمود که او را به قم ببرد.» بعد از این واقعه تلخ، حضرت فاطمه معصومه (سلاماللهعلیها) به قم عزیمت فرمودند و بعد از گذشت روزهایی سخت، در حالی که داغدار شهادت عزیزانشان بودند و از دیدار برادر نیز جا مانده بودند، در شهر قم از دنیا رفتند.