مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای اعلام میکند که این بنیاد برای حمایت از بازیسازان، طرحهای متعددی را اجرا کرده است. با این حال، برخی از بازیسازان تأثیر مستقیم این حمایتها را به شکل قابل توجهی حس نمیکنند.
برخی از فعالان صنعت بازیسازی میگویند ۸۰ درصد بازیسازان مهاجرت آشکار و پنهان کردهاند. مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانه موضوع مهاجرت بازیسازان را به نبود زیرساختهای مالی مرتبط میداند و از خود درباره فیلترینگ سلب مسئولیت میکند. هرچند معتقد است گوگلپلی قوانین اقتصادی مالیاتها و قوانین ردهبندی سنی ایران را رعایت نمیکند.
محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره حمایتهایی که از بازیسازان انجام شده گفت: سال گذشته با برگزاری رویداد سرمایهگذاری، سعی کردیم از جهت مالی از بازیسازان حمایت کنیم. اما فعالیت بنیاد در حوزه فیلترینگ گوگلپلی خیلی محلی از اعراب ندارد، زیرا این موضوع، وظیفه سایر نهادها است.
حاجیهاشمی درباره دلایل فیلرتینگ گوگلپلی توضیح داد: یکی از چالشهای اصلی با پلتفرمهای خارجی این است که در ایران حضور رسمی ندارند؛ در چنین شرایطی بخشی از تنظیمگری و قوانین اقتصادی فرهنگی کشور رعایت نمیشود. اگر بازیساز ایرانی با طرف خارجی مثل بازیساز یا ناشر چینی قرارداد میبندد و بازی را به صورت رسمی منتشر میکند؛ در این شرایط اگر موضوعی مثل ردهبندی سنی مطرح باشد، در بازی ویرایش میشود. مثلاً در فروشگاه بازی رایانهای یا گوگلپلی، قوانین اقتصادی مالیاتها و قوانین ردهبندی سنی با تنظیمگری کشور همخوانی نداشت.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای درباره امکاناتی که بنیاد در اختیار بازیسازها میگذارد، توضیح داد: ما الان با پلتفرمهایی در تعامل هستیم و رویداد و مسابقه برگزار میکنیم. حمایتهایی از سمت بنیاد صورت میگیرد که در ساخت و نشر بازی کمک کننده است، اما در مورد پلتفرم خارجی این اتفاق نمیافتد و چالش نبود حضور رسمی پلتفرم همیشه وجود دارد.
به گفته حاجیهاشمی، بنیاد ملی در حوزههایی که بتواند به بازیسازها تسهیلات و امکانات میدهد اما موضوع رفع فیلتر گوگلپلی به دادستانی ارتباط دارد. بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان یک مجموعه نظارتی، حامی بازیسازان است و روی زیستبوم بازیسازی فعالیت میکند.
حاجیهاشمی درباره مهاجرت بازیسازها گفت: باید زیرساختهای اقتصادی صنعت بازی کشور تقویت شود. بازیهای خارجی پریمیوم به صورت رایگان در کشور منتشر میشوند اما بازیسازان در حوزه نشر بازیهای رایانهای در کشور چالش دارند. زیرساختهای اقتصادی این مسئله باید در کشور مرتفع شود. ما با شورای عالی فضای مجازی و سایر مجموعههای سیاستگذار در تعامل هستیم. درخواستها و نیازهایی که در این حوزه وجود دارد را مطرح کردیم. اما مسئله این است که برای حل چالشهای این حوزه، نیاز به ایجاد زیرساخت کلان اقتصادی است.
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در حال حاضر بازیسازان در بخش موبایل به درآمد خوبی رسیدهاند اما در بخش رایانهای و کنسولی هنوز راه زیادی مانده است که بنیاد ملی در تلاش است که این مسیر را مرتفع کند.
محمد زهتابی، مدیرعامل استودیو بازیسازی پاییزان درباره اصلیترین چالشی که در حوزه بازیسازی دارند گفت: فیلترینگ روند رشدبازیسازان را متوقف کرده است و منجر به این شده که شرکتها در آستانه شکست قرار بگیرند. حمایت لازم از مسئولان مربوطه وجود ندارد. متاسفانه دغدغه اصلی دولت، رفع فیلتر نیست.
به گفته زهتابی، بازیسازان با مشکلات خارجی و داخلی بهصورت موازی مواجه هستند. کشورهای اطراف مثل ترکیه حمایتهای چشمگیر مالی از بازیسازان دارد. شاید در چند وقت اخیر در کشور ما حمایتهای مالی بیشتر شده باشد اما متاسفانه مبالغ بسیار پایینی هستند.
زهتابی درباره آمار مهاجرت بازیسازان گفت: حدود هشتاد درصد بازیسازان مهاجرت کردهاند. مهاجرت آشکار و نهان است. مهاجرت آشکار را زیاد میبینیم اما مهاجرت نهان، نوعی مهاجرت است که دستاوردهای بازیساز دیگر برای کشور نیست و درآمدهای بازیسازی از سایر کشورها تامین میشود.
مدیرعامل استودیو بازیسازی پاییزان درباره حمایتهای بنیاد توضیح داد: چتر پوششی بنیاد برای تیمهای نوپا و محتواهای خاص بیشتر است. بنیاد از شرکتهای قدیمی و بازیسازهای قدیمی حمایت زیادی نکرده است. صنعت بازیسازی توسط شرکتهای بزرگ شکل میگیرد اما شرکتهای بزرگ حمایتهای بنیاد را کمرنگ میبینند. فیلترینگ چالش اصلی بازیسازان است که حل نشده است. بنیاد روی شهرستان و تیمهای کوچیک تاثیر میگذارد. اگر شرکتهای بزرگ از دست بروند امید بازیسازان جدید از بین میرود.
زهتابی گفت که دولت راجعبه اهمیت بازیسازی در کشور صحبتهای زیادی کرده است اما همه صحبتها در حد حرف است و خیلی عملی نمیشود. ما باوجود بسیاری از چالشها هنوز مشکلاتی متعددی در بخش مالیات و بیمه داریم.
قبلتر دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری درباره جایگاه بازیهای رایانهای در گشور گفته بود که بازیهای رایانهای در بعد کلان مورد توجه قرار نگرفته است. به اعتقاد او بازیهای رایانهای در بخش حکمرانی دچار اختلال شناختی هستند و باید مسئله بازی رایانهای در نقشه کلان حاکمیتی دیده شود. زیرا به فعالان این اکوسیستم توجه نشده و این استعدادها مغفول باقی ماندهاند.