به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، برنامه «جریان» چون بر لبه مسائل روز حرکت می کند یعنی چیزی که مردم نیاز دارند راجع به آن یک روایت درست و به روزبشنوند و این اتفاق در «جریان » می افتد.
آقای علیرضا زادبر مجری برنامه جریان با حضور در استدیو شبکه خبر در خصوص تفاوت این برنامه با سایر برنامه های گفتگو محور سیاسی گفت : برنامه جریان چند هدف را در چند لایه دنبال می کند ، یکی خود برقراری گفتگو است که این فراتر از نگاه به مسائل سیاسی است و جریان فقط مسائل سیاسی نیست در حوزه اندیشه ای ، گفتمانی و تمدنی لبه های مختلفی خواهد داشت.
وی ادامه داد: یک مسئله ، مسئله گفتگو است ، شکل گرفتن گفتگوی واقعی لوازمی دارد، یعنی هم یک فضایی از سمت رسانه می خواهد و هم یک پذیرشی از سمت طرفین گفتگو می خواهد و از سمت مردم سعه صدر ، آرامش و امتداد آن ، ما دنبال گفتگو هستیم ، نفس گفتگو خودش موضوعیت دارد حالا موضوع گفتگو چه باشد و در چه حوزه هایی باشد در مراحل بعدی قرار می گیرد، لایه بعدی و مهم تر مسئله ارتباط نخبگانی است ، همیشه بین نخبگان و مردم یک فاصله ای وجود دارد ، یعنی نوشته نخبگان، کلام نخبگان و آرای نخبگان در حوزه های مختلف سخت به مردم می رسد،دلایل متعددی دارد مثل ادبیات ثقیل آن ، مفاهیم چون عموم مردم از قشرهای مختلف و طبقات مختلف جامعه هستند و باید با آنها ارتباط بگیریم یک هدف ما این بود که در حوزه های مختلف جامعه شناسی ، اندیشه سیاسی، تاریخ ، نگاه تمدنی و نگاه فقه سیاسی بتوانیم بین نخبگان و عموم مردم ارتباط برقرار کنیم ، این یک مقدار کمک کرد که ما مفاهیم و اصطلاحات و تئوری ها را ساده سازی کنیم و انتقال دهیم که این شاید بخشی از دلیل اقبال باشد.
زادبر درخصوص استفاده جریان از طیف های مختلف فکری موجود در کشور گفت: ما مهم ترین کاری که در این زمینه انجام دادیم، شکل گیری گفتگو در قالب مناظره است ، در کشور ما مناظره ها سابقه خوبی ندارند چون مناظره ها اغلب سیاسی و ژورنالیستی هستندو به یک تعبیری «حزبی» هستند، مناظرات گفتمانی و تمدنی و یا اندیشه ای که هر کدام شعبه ای دارند، یک مقدار پیچیده ترند ، ما این کار را در ایام انتخابات انجام دادیم ، انتخابات مجلس ، تقریبا ما همه طیف ها را دعوت کردیم ، یکی از دلایلی که ما مسئله داریم در شکل گیری گفتگو در کشور این است که همه اطراف گفتگو باید پایبند به اصولی باشند ، ما در ایام انتخابات از بسیاری افراد از طیف های مختلف دعوت کردیم بیشترشان نپذیرفتند یا شرط برای گفتگو گذاشتند که ما با فلانی فقط گفتگو می کنیم .
زادبر در خصوص داشتن برنامه برای انتخابات پیش رو هم گفت: ما همین مدل را مد نظر داریم که دعوت کنیم از شخصیت های حوزوی ، دانشگاهی در حوزه های مختلف و مصداقی ما روی نامزدها ورود نمی کنیم ما روی شاخص ها بحث می کنیم ،روی جریان ها بحث می کنیمیک پیوست تاریخی یا جامعه شناسی تاریخی خواهیم داشت و هم گفتگو با کارشناسان و هم مناظره را خواهیم داشت .
مجری برنامه جریان در خصوص قبول دعوت مهمانان به برنامه گفت: شکل گیری گفتگو نیاز به یک سری لوازمی دارد و این شکل گیری لوازم گفتگو فقط کار یک طرف گفتگو نیست ، مثلا رسانه وظیفه دارد فضا را در اختیار بگذارد، در دانشگاه مناظره های متعددی داریم ، چرا کرسی های آزاد اندیشی در کشور ما شکل نمی گیرد ؟ چون ما پایبند به آن فرهنگ شکل گیری گفتگو نیستیم که یکی تحمل مخالف است ، نقد باید به گونه ای باشد که ما دفعه بعد هم بتوانیم با هم گفتگو کنیم و مهم تر از این ما باید مدل گفتگوی درست و بدون پرخاش و تهمت را به مردم انتقال دهیم .
زادبر در باره انتخاب موضوعات گفت: ما از قبل از شروع این فصل ما یک سیر درس گفتاری را درنقد مثلا مسئله لیبرالیسم ، فقه سیاسی اسلام و تاریخ سیاسی در نظر گرفتیم و بنا بر آن اساتید را در حوزه های مختلف دعوت کردیم ؛ اما به محض شروع جریان ما با تحولات جدی بی سابقه مواجه شدیم مثل طوفان الاقصی ، وعده صادق ، انتخابات مجلس و شهادت رئیس جمهور ، ما نمی خواستیم خوانش خبری از ماجرا داشته باشیم ما باید نظریه پردازها را ، منتقدین را و جامعه شناس ها را می آوردیم که خوانش خود را در قالب یک چارچوب تئوریک بیان کنند ، پس بخشی از موضوعات به عنوان درس گفتار سلسله مند است مثل نقد لیبرالیسم مثل تاریخ سیاسی و برخی از موضوعات هم بنا بر وقایع روز انتخاب می شوند که گروهی از اساتید دانشگاه کمک می کنند و موضوع و مهمان پیشنهاد می دهند.
وی در مورد دستاورد این برنامه گفت: ما دو روز پیش دعوت شدیم از سمت روابط عمومی سازمان صدا و سیما از گستردگی تماس ها که حتی از دورترین نقاط خراسان شمالی تماس گرفته بودند و دقت مردم و نقدهای مردم که چرا مهمانها را گسترش نمی دهید و ما بعضی اصطلاح ها را متوجه نمی شویم و آنها را ساده سازی و ترجمه کنید من فکر می کنم این برنامه در دو لایه یکی با عام مردم و دیگری با نخبگان توانسته ارتباط بگیرد.