دکتر حمید کارگر امروز ۲۱ خردادماه، در نشستی تحت عنوان «نقش فرش در دیپلماسی هنری» که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، با اشاره به تأثیرپذیری فرش در حوزه دیپلماسی اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا چهره حقیقی ایران را به همگان نشان دهیم که به وسیله معرفی آثار و صنایعدستی ایران این اتفاق صورت میگیرد. به عنوان مثال فرش پازیریک حاصل دستبافتها و طراحیهای مقدماتیتری در زمانهای گذشته است که به این فرش بینظیر تبدیل شده است.
کارگر با بیان اینکه میتوان با استفاده از هنرهای تاثیرگذار ایرانی در عرصه بینالملل درخشید، اظهار کرد: در تمام حوزههای هنری این بدعت و نوآوری را داریم؛ در حوزه شعر، شاعران بزرگ و مطرحی همچون خیام، فردوسی، مولانا و رودکی را داریم که شناخته شده هستند. کشور ما سرشار از جاذبههای طبیعی و بناهای باستانی است و برخلاف بسیاری از همسایگانمان که در شکلگیری القاعده و طالبان نقش دارند، ایران توانست با شیعهگیری خود چهره اسلامی را نشان دهد و این به ما بستگی دارد که با استفاده از این هنرها ظاهر شویم و از فرش در دیپلماسی هنر استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که کشورهای دیگر وارد تقابل با ما میشوند باید به ۲ روش مقابله کنیم، یکی آنکه با دیپلماسی سیاسی وارد عمل شویم و یا آنکه در مقابل از هنر برای تاثیرپذیری استفاده کنیم؛ گاهی اوقات یک فیلم سینمایی و یا کاری از جنس هنر اثرگذاری عمیقتری نسبت به سخنرانی سیاسی ایجاد میکند.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی افزود: برای مقابله میتوان از دو قدرت بهره برد، یکی اینکه با قدرت سخت مبارزه کنیم و یا با قدرت نرم به جنگ ایران هراسی برویم. از نظر من قدرت سخت، تأثیرپذیری ندارد و با قدرت نرم میتوان عملکرد بهتری داشته باشیم. هنگامی که یک هنرمند و یا ورزشکار کشورمان در مجامع بینالمللی از کشورمان صحبت میکند و حضور دارند، تاثیر بیشتری نسبت به وزیری دارد که صحبت سیاسی میکند.
کارگر با بیان این مطلب که فرش ایرانی در هر جای دنیا اثرگذار است، بیان کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از تمام ظرفیتهای هنری برای جهانیان تاثیرگذار باشیم و با استفاده از قدرت نرم که پیامهای هنری ماندگار بیشتری دارند و آثار متعددی از صنایع دستی کشورمان که امروزه در موزههای مختلف جهان وجود دارند پیام مهمی را منتقل کنیم که همیشه جاودان و ماندگار است.
وی اضافه کرد: هنر همیشه اثرگذار بوده و از آنجایی که با عواطف انسانها در ارتباط است مربوط به یک زمان و مکان مشخص نیست مانند فرش زیبای ایرانی که در هر جای دنیا باشد بیننده به خوبی با آن ارتباط برقرار میکند.
مدیر عامل فرش شرکت آستان قدس رضوی با اشاره به هنرهای مهم و با اهمیت ایران گفت: در هنرهای هفتگانهای که داریم آثار شگرفی برای ارائه به جهانیان وجود دارد؛ مانند موسیقی ایرانی که از دوره ساسانی اسم و مدارک مختلفی از آن در دست داریم و تاکنون پژوهشهای مختلفی انجام شده است و یا حاج قربان سلیمانی در خراسان که در عرصههای بینالمللی هم افتخارآفرین بوده و یا حرکت هایی که در رقصهای محلی وجود دارد همگی نشاندهنده یک پیام و معنا هستند.
کارگر ادامه داد: معماری ایرانی یکی دیگر از هنرهای مطرح در دنیا است. بنا و مکانهای بینظیری در ایران وجود دارند، چه در گذشتهها آثاری مانند تخت جمشید ۲۵۰۰ ساله و چغورات و چغازنبیل و یا دورههای قاجاریه و صفویه که آثار زیادی وجود دارد. امروزه نیز در هنر اسلامی، معماری حرم مطهر امام رضا(ع) کلکسیونی از هنرهای معماری در دورههای مخالف تاریخی ایران محسوب میشود. سلسلههای مختلفی که روی کار بودند سعی کردند تا اثر زیبایی از خود بر جای بگذارند.
وی بیان کرد: از دیگر هنرهای اصیل ایرانی میتوان به هنرهای ترسیمی (نقاشی و خطاطی) از زمان غارنگاران عهد باستان تا آثار خوشنویسی هنرمندان امروزی مانند استاد فرشچیان که در دنیا مطرح هستند، اشاره کرد. در حوزه ادبیات (شعر و داستان) آثاری همچون شاهنانه فردوسی و مثنوی تا اشعار شعرا و ادبایی که نقشآفرینی میکنند. امروزه هنرمندان سینما و تئاتر ما در عرصهها و جشنوارههای جهانی حضور دارند و نقشآفرینی میکنند.
مدیرعامل شرکت فرش استان قدس رضوی با اشاره به کمکاری های صورتگرفته برای معرفی و تبلیغ صنایعدستی و هنرهای ایرانی به جهانیان گفت: در حوزه معرفی و تبلیغ هنرهای ایرانی بسیار کمرنگ عمل کردهایم، در صورتیکه میبینیم در کشورهای همسایه این چنین نیست و شاهد موزه بزرگ فرشی در باکو هستیم که سن و قدمت کمتری نسبت به موزههای ما دارد، اما همایشهای بینالمللی مختلفی در حوزه فرش برگزار میکنند یا درکشور ترکمنستان که وزارتی تحت عنوان وزارت فرش وجود دارد. متاسفانه ما در کشورمان چنین چیزی نداریم و نتوانستیم از فرش ایرانی به خوبی دفاع کنیم.
وی با بیان این مطلب که حضور فرش ایرانی در مجامع بینالملل پررنگ است، گفت: در بسیاری از مجامع بینالمللی فرش ایرانی وجود دارد. در سریالهای معروف خارجی فرشهای ایرانی را میبینیم و از آن استفاده بسیاری میشود؛ در حالیکه اصلا در فیلمها و سریالهای ایرانی ردپای فرش ایرانی وجود ندارد. در مراسم تشیع جنازه پاپ قبلی از فرش ایرانی استفاده شد. از فرش ایرانی میتوان در دیپلماسی هنری استفاده کرد که متاسفانه آن را نادیده میگیریم.
مدیر عامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در خصوص اینکه ما وامدار برخی از بزرگان حوزه فرش هستیم بیان کرد: در حوزه فرش گمنامی وجود دارد، اما برخی از این بزرگان به عنوان یک کارگردان خوب و قدر حضور دارند و میتوانند حلقههای تامین زنجیره فرش دستبافت را گرد هم آورند و یک فرش زیبا و اصیل را تهیه کنند.
کارگر با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار برادران عمواوغلی در حفظ هویت فرش ایرانی گفت: عبدالمحمد و علیخان که برادران عمو اوغلی هستند از آن دسته افرادی هستند که به خوبی کارگردانی کردند و با تامین مواد اولیه خوب و ارتباط گیری صحیح و درخدمت گرفتن هنرمندان یک فرش اصیل و زیبا را پدید آوردند که نمونههایی از این فرشهای عمواوغلی در حرم مطهر وجود دارد که در حال انتقال به موزه هستند.
وی افزود: برادران عمواوغلی در خراسان کارگاههای فرش راهاندازی کردند که قالیهای عمواوغلی شناسنامههای مختلفی دارند و گاهی با نام عمواوغلی، عمواوغلی ۱۱۰ که امضای قالیهای عمواوغلی است شناخته میشوند و در تمام فرشهای خود از رنگهای طبیعی در قالی بافی استفاده میکردند و به شدت در تهیه قالی، نوآوری همراه با حفظ اصالت و هویت ایرانی داشتند که متاسفانه امروزه هیچ آثاری از کارگاههای قالی بافی برادران عمواوغلی باقی نمانده است و از بین رفتهاند.
مدیر عامل شرکت فرش استان قدس رضوی با اشاره به عواملی که باعث مطرح شرن فرش عمواوغلی شد گفت: ارتباط گیری خوب برادارن عمواوغلی، حفظ و ماندگاری آثار در موزه وکاخهای مختلف، تربیت شاگرد و برندسازی و ثبت اسم خود در فرشهایی که تهیه میکردند از جمله عوامل مطرح شدن قالی برادارن عمواوغلیها است.
انتهای پیام