مناظره اقتصادی؛ از برنامه هفتم و مهار تورم تا مردمی سازی

خبرگزاری مهر دوشنبه 28 خرداد 1403 - 22:08
اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در رسانه ملی با موضوع برنامه هفتم توسعه، مهار تورم و رشد اقتصادی آغاز شد و با محوریت مردمی سازی اقتصاد ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، قرعه‌کشی اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در استودیوی محل مناظره‌ها در رسانه ملی برگزار شد. این مناظره از ساعت ۲۰ آغاز و پیش از شروع مناظره، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۸ خود را به ساختمان شیشه‌ای جام جم رساندند.

هر شش نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش‌هایی با موضوع «اقتصاد»، مهار تورم و رشد تولید پاسخ می‌دهند.

اجرای این مناظره را «مهدی خسروی» برعهده دارد.

۲۲:۰۵ قاضی زاده هاشمی: 

۲۲:۰۰ پور محمدی:

۲۱:۵۶ زاکانی: موتور محرک اقتصاد باید مردم باشند

۲۱:۵۲ جلیلی: دولت باید با هوشیاری واگذاری‌ها را انجام دهد

جلیلی در بخش دوم مناظره با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد، گفت: به مردم می‌گویم که بحث‌های خوبی مطرح شد و به انتخاب آنها کمک می‌کند چرا که بیان می‌کند که چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند. در دولت روحانی اولین بار بود که دولت اعلام کرد برنامه توسعه را نمی‌نویسد، مجلس برنامه را نوشت. در بهمن ۹۷ دولت به مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه نوشت که اگر ‏فلان توافق امضا نشود، نمی‌تواند حقوق اسفند ماه را پرداخت کند. هنوز هم این توافق امضا نشده است.

وی ادامه داد: نیازمند یک دولت فهیم و کارآمد هستیم که به اوضاع مسلط باشد. گاهی با هوشیاری واگذاری‌ها برای افزایش بهره‌وری به وجود می‌آید نه برای ایجاد درآمد. ناکارآمدی ارتباطی به دولتی بودن یا خصوصی بودن ندارد و یا حتی خصولتی بودن. کارخانه‌ای در درود لرستان در اواخر کار دولت در سال ۹۰ واگذار شده بود که آن طرف اهلیت نداشت و تولید کارخانه از بین رفت و ۱۲۰۰ کارگر در فرآیند واگذاری به مرحله رسیدند که امروز در آنجا فقط ۴ نگهبان حضور دارد. همینطور هپکو و کارخانه آذرآب تولید خود را از دست داده بودند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: باید در واگذاری‌ها کسی را انتخاب کرد که بتواند از فرصت‌های کشور چگونه انتخاب کند و دارای اهلیت باشد. صرف گذاشتن سرمایه برای دریافت یک کارخانه کافی نیست. دولت مقتدر و آگاه و مشرف به مسائل باید بداند انچه که دارد می‌گذرد چیست و خصوصی سازی را چگونه انجام دهد.

جلیلی تصریح کرد: اگر دولتی خلق سرمایه کند و تورم کشور را بالا ببرد باید در رابطه با عملکرد آن بررسی جدی صورت گیرد.

۲۱:۴۹ پزشکیان:

۲۱:۴۴ قالیباف: بهره وری ارجح بر سرمایه گذاری است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدررفت در انرژی داریم، گفت: هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما برای رشد ۸ درصد اقتصادی باید به سرمایه‌گذاری و بهره‌وری توجه کنیم که البتهاز نظر بنده بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجح است. ما در سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم؛ چرا ۸ میلیارد دلار را به آنجا می‌دهیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ل پی جی در سالی که گذشت ۱۸۰ همت شد. در حوزه بحث یارانه‌ها هم باید گفت که سه و نیم برابر الان هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت. حتماً تحریم بر مشکلات اثر می‌گذارد و بر این اساس معتقدم که همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی ما باید یک طرف باشد و باید مشکل تحریم را حل کنیم و باید رفع تحریم شود و ما طرح مشخص و روشنی در این زمینه داریم.

قالیباف تاکید کرد: مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیت‌هایی را که از دست می‌رود، مورد توجه قرار دهد بسیار مهم است. همین الان قراردادها و تفاهم‌های ما با چین و روسیه اجرا نشده است. باید این قراردادها اجرایی شود و به شانگهای و بریکس هم توجه شود. به مردم اهمیت دهیم و به آنان مشارکت واقعی دهیم.

۲۱:۴۰ قاضی زاده هاشمی: دولت تصدی گری نباید بکند

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به مرحله دوم سوالات گفت: احترام کارشناسان چند کلام بگویم. به عنوان یکی از افراد دولت آقای رئیسی، به برنامه‌های دولت ایشان و لایحه برنامه هفتم، خودم را ملزم می دانم و همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: مردم هم وقتی اعتماد را از دست می‌دهند که سیاستمداران اعتماد به نفس نداشته باشند و سیاه نمایی کنند. در خصوصی سازی اشکالاتی داشتیم که علتش محل بحث است؛ اختصاصی سازی کردیم، سهام عدالت کار خوبی بود ولی اشکالش این بود که مدیریتش را دولت حفظ کرد و مدیریت سهام عدالت باید به مردم واگذار می‌شد نه اینکه حیاط خلوت سیاسیون شود.

وی افزود: حقوق کارگر حفظ نشد و دولت و قوه قضاییه مجبور به ورود شدند. رقابتهای اقتصادی باید پشت اتاق شیشه‌ای باشد. ابزار این بورس است. بنگاه‌های ناکارامد باید بهره ور شوند و به بورس بروند و واگذار شوند آن‌وقت مجبور نیستیم خیلی سریع برگردانیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: این معنیش این نیست که سهم دولت را در سرمایه گذاری کم کنیم. دولت تصدی گری نباید بکند. به جز امور حاکمیتی که امنیت و بهداشت و آموزش است که دولت باید اینها را تضمین کند، جاهای دیگری که دولت هست یا جایی باشد که مردم نمی‌خواهند یا نمی‌توانند.

وی ادامه داد: اگر تعرفه بزرگراه‌ها واقعی شود سرمایه گذاران می آیند و انجام می‌دهند. این کار بخش خصوصی است. اما جاده روستایی را نمی‌توان انتظار داشت که او انجام دهد. اینجا دولت باید سرمایه گذاری کند
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند؛ بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است. دولت باید تلاش کند و لذت ببرد از توسعه بخش خصوصی. چون درآمد مالیاتی اش افزایش می‌یابد و درامدهای بخش عمومی و اشتغال بهتر می‌شود. یعنی هم درامدهای دولت بیشتر می‌شود و هم هزینه‌های دولت کاهش می‌یابد.

۲۱:۳۵ آغاز بخش دوم مناظره

سوالات دور دوم مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری:

محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه‌های مشخصی دارید؟

محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد چیست؟

فولادگر: سیاست‌های اصل ۴۴ برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاست‌ها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری‌هایی رفتیم آن‌هم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟

سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟

محمدرضا باهنر: خصولتی ها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

دانش جعفری: نقش شبه دولتی‌ها پررنگ است و واگذاری‌ها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتی‌ها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چطور می‌بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

۲۱:۳۰ پورمحمدی: برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند

حجت الاسلام پورمحمدی در بخش دوم سخنان خود در اولین مناظره گفت: من به گذشته نظام و توان خودمان باور دارم و فکرم این است که نظام کارهای بزرگی را انجام داده است اما واقعیت‌ها را نباید انکار کرد. طبیعی است نقاط قوت فراوان داشتیم و با توجه به همین قوت ما می‌توانیم ضعف‌هامان را برطرف کنیم و عملکرد گذشته چراغ راه آینده است.

وی افزود: چرا رهبری فرمودند، در برنامه‌ها پنج ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است؟ مگر قانون برنامه‌ها پس نبود مشکل آنچه بوده است؟ آیا فقط کارشناسان و مجریان آنها مقصر بودند یا آنکه برنامه‌ها اشکال داشته است، لذا چرا فقط یک سری آرمان‌ها و رویاها را مطرح کنیم؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رشد هشت درصدی اقتصادی مهم است و کشور به آن نیاز دارد. در ماده الحاقی ۳۵ برنامه هفتم ۲۵ مورد آمده است که دولت سال فرصت دارد، بیاید و آن را کامل کند. این در حالیست که در دولت آقای رئیسی دو سال طول کشید تا برنامه درست شود. هر چند یک مجلس و دولت دیگر برنامه را تصویب کرده و دولت دیگری که شعارهای دیگری داده است، باید آن را اجرا کند.

وی اذعان کرد: ما به تعهدات خود را به مردمی که قول قرار دادیم عمل کنیم. آقای قاضی زاده گفتند ۲۵۰ میلیارد دلار برای رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمندیم که البته من کمتر فکر می‌کنم به کمتر از آ نیاز داریم. اگر خوشبینانه ۵۰ درصد آن را از ظرفیت‌های داخلی تامین کنیم، ۶۰۰۰ همت نیاز داریم که همان را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: با مردمی که به ما اعتماد ندارند و پول‌هایشان را به دلار طلا تبدیل کردند و حاضر نیستند به تولید تزریق کنند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی در برنامه هفتم گفتند از منابع خارجی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم که با این رقم نمی‌شود سیاست ۸ درصدی را اجرا کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی تاکید کرد: نمی‌شود خودفریبی کرد و خوشبینانه با مسائل برخورد کرد در حالی که مردم مسائل را لمس می‌کنند. بنده این صحبت‌ها را با کارشناسان متعهد با سواد دانشگاه تهران و شریف و علامه و جوانان انقلابی مطرح کردم که اتفاقاً آنان تعابیر تندتری گفتند که من نمی‌خواهم آن را در این برنامه تکرار کنم. البته این‌ها دلیل نمی‌شود ما مایوس شویم وبگوییم نمی‌توانیم.

وی افزود: نظام قدرت‌ها و جایگاه والا کشور را در عرصه بین المللی تولید کرده است. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که این توانمندی ملی است که ما را به اینجا رسانده است وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم‌

این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: تحریم‌های فلج کننده ولی ما قدرتمندتر هستیم و قدرت خود را باور می‌کنیم و البته اشتباهات خود را باید بپذیریم با مردم صادق باشیم و وعده‌ها و برنامه‌های درست را ارایه کنیم.

۲۱:۲۵ جلیلی: با برنامه ریزی می‌توان مشکلات را حل کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در ادامه سخنان خود و در بخش دوم فرصت چهار دقیقه‌ای خود پیرامون اجرای برنامه هفتم توسعه، بیان کرد: لازمه تحقق رشد ۸ این است که فرصت‌ها را ببینیم. باید اولویت داشته باشیم در مقوله صادرات و ارزآوری و این‌ها باید به ماموریت برای تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود.

جلیلی، افزود: ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها با حضور اساتید محترم و دانشجویان را داریم و چه ماموریتی برای این‌ها در ایجاد شغل و ارزآوری تعریف کرده‌ایم. با فناوری که امروز کشور از آن برخوردار است می‌توان موفقیت‌های بزرگ را رقم زد. با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید بزرگوار رئیسی دنبال کردند دشمن شکست فاحش خورد.

وی ادامه داد: حالا در حال قراردادهای بلند مدت با ایران و برقراری راهبرد هستند. اگر فرصت‌ها را نبینیم و نگاهمان به ضعف‌ها القایی باشد موفقیتی به دست نمی‌آوریم. موافق هستم که برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی باید این اتفاق در ساختار اداری ما درگیر نشود. باید ساز و کار دقیق و درست داشته باشیم که صادر کننده و وارد کننده در این مسیر دچار مشکل نشود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی محصولات کشاورزی را داریم و با بررسی‌هایی که انجام دادن می‌توانیم را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم. اگر منابع ما دچار هدر رفت و نشتی باشد حتماً برنامه‌ها شکل نمی‌گیرد. یک زمان اعلام کردم که دو تا ۴ درصد درآمدها هدر می‌رود اما چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.

جلیلی، افزود: رئیس جمهور باید بداند که چه مشکلات و نقض‌هایی وجود دارد و از طرف مقابل بداند که چه فرصت‌هایی وجود دارد و بتواند با رفع نقص‌ها فرصت‌ها را به بهره‌برداری برساند.

۲۱:۲۱ زاکانی: مردم صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند

زاکانی در ادامه عنوان کرد: اصل ۴۴ قانون را انجام دادیم اما اختصاصی سازی کردیم نه خصوصی سازی.

وی با اشاره به خلق ثروت و توزیع عادلانه، ادامه داد: در گذشته در این باره مسیر غلطی طی شده است.

وی تصریح کرد: آقای قالیباف در مورد نقدینگی صحبت کردند که ۲۶ برابر شده است. اصل نقدینگی مفید است و مهم این است که نقدینگی سرگردان نشود و جای خاص برای آن تنظیم و سرمایه گذاری شود. میزان نسبت نقدینگی و تولید ناخالصی داخلی در چین بیش از ۲۰۰ برابر، میانگین دنیا ۱۴۰ برابر و در ایران ۷۵ درصد است لذا نقدینگی به ذات بعد نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آقای پزشکیان نکات کلی را بیان کردند و همه چیز زا به همدیگر گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. متعجبم چطور ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند.

زاکانی عنوان کرد: امروز مردم اطلاعات آمار کافی دارند. ترکیه جزو ناتو است. اف ای تی اف در مرکزیت قرار دارد. طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته است.

وی عنوان کرد: در شهرداری تهران به چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم. قریب ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم بیش از ۳۴۰ میلیارد یورو ضمانت نامه گرفتم.

زاکانی گفت: توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در بخش دیگری عرض می‌کنم که اصلاً راه را اشتباه رفته‌اند. با اینگونه مسائل نمی‌توان حکومت داری و دولت داری کرد.

۲۱:۱۷ پزشکیان: بدون سرمایه گذاری خارجی نمی‌توانیم رشد داشته باشیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم توضیحات خود با اشاره به حدیثی بیان کرد: سیر تاریخ، تجربه جهانی و تجربه بین المللی راه را برای آدم با تقوا مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا کنون بدون رشد صادرات و سرمایه گذاری خارجی، رشد نداشته است و رشد اصلاً بدون اینها امکان پذیر نیست. یعنی ما باید صادرات و سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم. اینکه دکتر قاضی زاده هاشمی فرمودند ما باز سرمایه گذار می‌آوریم، یک نوع سرمایه گذاری است اما نمی‌توان بدون سرمایه گذاری رشد ایجاد کرد.

پزشکیان اذعان داشت: ما گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در بحث نفت کلی داریم ضرر می‌کنیم. چه کسی باید جواب بدهد که چرا مفت دارایی‌های خود را می‌فروشیم؟ خرید ماشین‌های دست دوم برای ما افتخار شده است. یعنی این برازنده جامعه ما ایرانی‌ها است که ماشین دست دوم بخریم چون دولت ندارد دلار بدهد؟ بعد برای همین ماشین دست دوم مشکل ایجاد می‌شود.

وی افزود: تحریم فاجعه است و در مسیر غلط دور زدن تحریم، کلی بخور بخور وجود دارد. ما از نظر آمار در دنیا نفر ۱۵ ام از آخر هستیم. این همه بخور بخور از کجا می‌آید؟ اگر در اقتصاد شفافیت نیاوریم و مسیر را روشن نکنیم و بازار را ثابت نکنیم رشد محقق نخواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در چین توافق کردیم بیاید سرمایه گذاری کند و گفتند تا fatf را فعال کنید. امکان ندارد بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم. امکان ندارد با تحریم‌های ایجاد شده یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر اینکه یک عده آدم‌های را جمع کنند که شریک تجاری شوند.

پزشکیان تصریح کرد: چهل سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم. روز به روز پول ما بدتر می‌شود و قدرت خرید مردم کمتر می‌شود. وقتی پول چاپ می‌کنی پول بی ارزش می‌شود. یکی از مواردی که آقای قالیباف فرمودند دقیقاً این است که می‌توانیم در ایران با کنترل انرژی و افزایش بهره وری یک کارهایی بکنیم.

وی اظهار داشت: ولی الان ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم. ما داریم منابع زیرزمینی را با تکنولوژی‌های غلط از دست می‌دهیم. به جای اینکه ۴۰ درصد بهره وری داریم فقط ۱۳ درصد بهره وری داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما باید نگاه خود را عوض کنیم. نخبگان و سرمایه‌ها دارند می‌روند و ما می‌گوییم درستش می‌کنیم. از این وعده‌ها می‌دهیم و روز به روز وضعیت را بدتر می‌کنیم. اگر قرار است بهتر شود بگوییم کدام تئوری و دانشمند معتقد است این روند نتیجه می‌دهد؟

۲۱:۱۳ قالیباف: مهم‌ترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است

قالیباف در ادامه گفت: آقای پزشکیان درباره برنامه هفتم گفت که انسجام باید داشته باشد که بنده منسجم بودن در همه عرصه‌ها را کاملاً قبول دارم. همچنین آقای پورمحمدی اشاره کرد که همه چیز اقتصاد نیست و فرهنگ هم مهم است که بنده هم معتقد به این موضوع هستم.

وی ادامه داد: در سرمایه‌گذاری یک بحث درباره رشد اقتصادی و یک بحث بهره وری است. در برخی از کشورها که به طور متوسط سالانه ۹ درصد بهره‌وری داشتند، نصف رشد اقتصادی خود را از طریق بهره‌وری به دست آوردند؛ باید از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده و تصمیم سازی شود و معتقدم با توجه به بهره‌وری می‌توان نصف ۸ درصد رشد اقتصادی را محقق کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من کاملاً معتقدم که اگر انسجام نداشته باشیم، نمی‌شود برنامه هفتم را اجرا کرد اما برنامه هفتم سند ملی ماست و حتماً ممکن است اشکالاتی داشته باشد، اما نقاط قوت هم دارد.

قالیباف افزورد: مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری و سبد خانوار در همه ابعاد است. در ماده ۱۱۸ برنامه هفتم، شورای راهبری آمده یعنی در حین اجرای برنامه هفتم اگر اشکالی باشد، کمیته‌ای پیش بینی شده به ریاست معاون اول رئیس جمهور و اگر لازم باشد، اشکالات اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: برنامه هفتم قانون است و باید اجرا شود و نباید آن را کنار بگذاریم و اگر آن را کنار بگذاریم، عملاً انسجام را کنار می‌گذاریم و این بهانه جویی است. ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می‌دهیم که یک مدیر قوی می‌خواهد که آن را کنترل کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما اقتصاد را پیش بینی پذیر نکردیم و بعضاً شاهد تصمیمات سیاستی و غلط هستیم؛ دو روز قبل یک وزارتخانه بخشنامه صادر کرده و داد همه درآمده است که با این تصمیمات حتماً سرمایه‌گذار فرار می‌کند و ظرفیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم واردات کنیم که نباید این گونه باشد.

۲۱:۰۸ قاضی زاده هاشمی: شاهد حرف‌های کلی و وعده بودیم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه با اشاره به صحبت‌های سایر نامزدها گفت: حرف‌های کلی را باز شنیدیم که قبلاً هم تکرار شده بود و در عمل برای ما یک دهه رشد اقتصاد منفی ایجاد کرده بود.

وی افزود: هزینه تصمیمات اشتباه ما را مردم خواهند داد. به این دلیل اسم دولتم را دولت خانواده گذاشتم که دیدم هر تصمیمی که در مسائل داخلی و خارجی می‌گیریم را خانواده‌ها می‌دهند و سفره ایرانی هر روز کوچک‌تر خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نفت خام را می‌فروشیم و روغن می‌خریم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند همین را تولید کنند. دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ مثل برخی مسائل گمرک و مالیات و… کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی در این مسائل صورت گرفت.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم. باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم. در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار و تولید شود.

۲۱:۰۴ پور محمدی: حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی، گفت: ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. کارشناسان با آمار ارقام آن را می‌دانند ولی مردم مشکلات اقتصادی را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند و درگیر آن هستند.

وی افزود: وقتی با کارشناسان اقتصادی بخش خصوصی و اندیشه ورزان این حوزه مباحثه دارم، می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد بلکه این مقوله پیوسته به اجتماع، فرهنگ، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه‌های داخلی و بین المللی دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم. برخی که از همان اول گفتند تحریم‌ها مهم نیست حالا هم می‌گوییم مهم نیست اما دنیا تحریم‌های فلج کننده‌ای را بر ما تحمیل کرده است و ما ساده از کنار آن می‌گذریم و بعد از مدتی گفتیم که تحریم هم مسئله‌ای هست و۲۰ درصد ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد.

حجت الاسلام پورمحمدی اذعان کرد: در نقل و انتقال‌های مالی که همه اقتصاد ما گرفتار آن است به گونه‌ای که در میان ۲۰۴ کشور در لیست سیاه سه کشور در نقل و انتقالات مالی قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: فعالین اقتصادی چگونه می‌خواهند عمل کنند در صورتی که از آن طرف به یک سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات سیاسی بر کشور تحمیل می‌شود.همچنین حوادث اوکراین و تایوان اتفاق می‌افتد و ما هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما از مزیت‌های آن بهره‌برداری نمی‌کنیم و سود نمی‌بریم و نمی‌توانیم فرصت‌ها را شکار کنیم، لذا چگونه می‌خواهیم بدون فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی مشکلات را حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه و صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم. رهبری سالیان سال است ما را به مسائل اقتصادی، به مسائل اجتماعی و انسجام اجتماعی و مشارکت بالا توجه می‌دهند اما ما چقدر گوش کردیم در حالی که یکسره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوانان ما را مأیوس و آزاده خاطر کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیاز داریم در عرصه داخلی به وفاق ملی برسیم و بدون آن نمی‌توانیم مسائل بین‌المللی را حل کنیم. در عرصه داخلی به اعجاز اعتماد نیاز داریم زیرا مردم ما را صادق نمی‌دانند و باور نمی‌کند و ما هم صادقانه راه حل‌ها را به آنها ارائه دهیم.

۲۰:۵۹ زاکانی: مردم ما با ریال درآمد کسب و با دلار خرج می‌کنند

«علیرضا زاکانی» در اولین مناظره انتخاباتی خود با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم امریکا نیست بلکه تجویزهای اقتصادی آمریکاست.

وی ادامه داد: جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

زاکانی تصریح کرد: حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم کارها را پیش ببریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: خلق ثروت را در دستورکار قرار دهیم. مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما دلاری هزینه می‌کنند.

۲۰:۵۵ جلیلی: رشد را نباید تنها به سرمایه منوط کرد

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین مناظره انتخابات تلویزیونی ظرف چهار دقیقه در پاسخ به چگونگی تحقق نرخ رشد اقتصادی مطابق برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: سوال‌هایی که مطرح شد دو ایراد دارد چرا که اگر موضوعی قانون و فصل الخطاب است. در چنین سطحی به آن تردید وارد شود و اگر به رشد ۸ درصد اشاره می‌کنیم باید بدانیم که آن یک ضرورت است.

وی افزود: مردم باید انتخاب کنند که رشد ۸ درصدی را کدام یک از نامزدها می‌توانند به بهترین شکل اجرا کنند. عوامل مختلفی برای تحقق رشد ۸ درصدی دخیل هستند. اینکه ما رشد را فقط به سرمایه منوط کنیم ناقص است و این یک ایراد است که در سوال‌ها مطرح شده بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مهمتر از سرمایه برای رشد مدیریت آن است و امروز باید از نیروی انسانی که یکی از فرصت‌های ماست به علاوه فناوری‌هایی که می‌تواند رشد را سرعت دهد استفاده کنیم. اگر می‌گوییم قرار است رشد ۸ درصد را محقق کنیم و این برنامه توسعه وفاق ملی ما است. طبق این برنامه ۴۷ برنامه را از دولت خواسته است. که دولت باید برنامه آن را به سرعت تدوین کند و اگر ما در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و آن را مطالعه نکرده باشیم و بخواهیم تازه آن را مطالعه کنیم این کار ما را عقب می‌اندازد.

جلیلی ادامه داد: رشد ۸ درصد محقق می‌شود به شرط آنکه آن را جدی گرفت و از فردای انتخابات آن را طبق برنامه‌ای که داریم اجرایی کنیم. برای تحقق رشد باید فرصت‌های کشور را بشناسیم من در شعار خود یک جهان فرصت را مطرح کردم و امروز در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم و لازمه یک جهان فرصت یک ایران جهش است انشاالله در چهار سال آینده می‌توانیم رشد ۸ درصد را محقق کنیم.

وی بیان کرد: از دانشگاه هاروارد هم وضعیت اقتصادی ایران را بررسی کرده بودند و آن زمان هم اعلام کردند که اینجا رشد را منوط به سرمایه می‌دانند در حالی که این‌طور نیست. من معتقدم با برنامه‌هایی که داریم با برنامه‌ریزی می‌توان این رشد را محقق کرد. باید فرصت استفاده از ظرفیت همه ایرانیان را به آنها داد.

۲۰:۵۰ پزشکیان: مشارکت همه مردم لازمه اجرای برنامه هاست

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با دیگر نامزدهای انتخاباتی این دوره با موضوع «اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید» در پاسخ به سوالات نوبت اول حول این محور، ضمن تبریک عید قربان اظهار داشت: ما برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم. اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها و گروه‌ها را در جهت اجرای برنامه همراه خود کنیم هر قدر برنامه درست بنویسیم مانند برنامه‌های دیگر معطل می‌ماند.

وی اضافه کرد: هر چه قول بدهیم اتفاقی نخواهد افتاد. لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته غیر جناحی است. قانون برنامه‌ای که در مجلس نوشته شده طبق آنچه دولت آورده بود ۷ فصل و ۲۶ بند بود و معنی این حرف آن است که هر دولتی بیاید باید روی ۲۶ بند برنامه ریزی کند که از نظر علمی غیر ممکن است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این برنامه با کار کارشناسی هم قابل اجرا نیست. این برنامه فرصتی به دولت خواهد داد تا بتواند همراه کارشناسان اهداف را بازنگری کند و این حرف را به نتیجه برساند. علاوه بر لزوم وحدت و انسجام داخلی امکان ندارد ما بدون ارتباط و باز کردن مرزهای خود و ارتباط با دنیا و دولت‌های منطقه بتوانیم این میزان رشد را به ۸ درصد برسانیم. اینکه چگونه باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و احتیاجات بین المللی را بر طرف کنیم از ملزومات این هدف است.

پزشکیان خاطرنشان کرد: کاری که باید در داخل انجام دهیم این است که به تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی و مشارکت کنندگان در تولید در تصمیم گیری و فعالیت‌ها میدان بدهیم. آنها نباید یک تولید کننده در این مملکت بدنش بلرزد که فردا چه مشکلی برایش پیش خواهد آمد.

۲۰:۴۷ قالیباف: رییس جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

محمدباقر قالیباف گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم گیری کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور در این شرایط ایجاد تحول در اقتصاد به ویژه برای اقشار محروم، کارگران، پرستاران و مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی است که حقوق ثابت دارند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید به گونه‌ای عمل کند و انتخاب شود که ضامن حل این مشکلات باشد، البته بدون شک با خود مردم این موضوع انجام خواهد شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: ما در دهه ۹۰ شرایط سختی را گذرانیم و رشد اقتصادی ما زیر یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ برابر بود. هم پدران و هم مادران خانواده و زنان ایرانی در کنار تربیت و آموزش، باید فرزندان خود را تامین مالی می‌کردند. به هر صورت دورانی چون کرونا را گذراندیم و الان زمان آن است که باید جبران شود.

قالیباف بیان کرد: در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و تنها سند ما است که باید آن را اجرا کنیم معتقدم که باید قفل این توقف را بشکنیم و کاری را که شهید رئیسی شروع کرد ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت کنیم و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: بر این باورم که ظرفیت‌های کشور آنقدر وجود دارد که می‌توان مشکلات را حل کرد. لذا به مردم، کارمندان، کارگران، بازنشستگان و قشر محروم عرض می‌کنم که در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با مشارکت شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد، قدرت خرید را حفظ کند و از رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه‌گذار و هم عموم مردم بهره ببرند.

۲۰:۴۳ قاضی زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصاد، مهار تورم و رشد تولید که از شبکه یک سیما در حال برگزاری است گفت: یاد رئیس جمهور عزیز شهید را پاس می‌دارم. بنده به عنوان یکی از اعضای تیم دولت وظیفه دانستم پرچم رئیس جمهور شهید را به دست بگیرم و مدل جدیدی از حکمرانی کشور را ارائه کنم.

وی افزود: بنده که جوان‌ترین عزیزان هستم نزدیک ۲۰ سال سابقه کار اجرایی در کشور دارم، همه افرادی که به عنوان رجل سیاسی شناخته می‌شوند سابقه کار طولانی دارند و متعلق به دولت و گفتمانی بودند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: همه این بزرگواران همکار یک دولت بودند، ما جوری صحبت نکنیم که انگار دنیا از امروز شروع شده است و تمام گذشته را نقد کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلاً قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه‌ای برای اینکه چطور می‌خواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

وی افزود: وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد ۸ درصدی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم، شاید جدی ترین کار اجرای تام قانون هدفمندی یارانه هاست، در مورد سرمایه گذاری داخلی اکثر منابع دولت صرف هزینه‌های دولت می‌شود و باید بخش خصوصی را به عنوان شریک راهبردی وارد میدان کنیم و شوک‌های ارزی را کنترل کنیم.

۲۰:۴۰ ارائه طرح سوالات توسط کارشناسان

در ادامه برنامه برخی کارشناسان به طرح سوالات خود از نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداختند

داوود دانش جعفری به همزمانی دولت چهاردهم و اجرای برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت این شرایط خاصی است، آیا دولت شما همه آنچه را که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است را قبول دارد و یا فکر می‌کنید باید برخی از آن اصلاح شود؟

طهماسب مظاهری پرسید برای تحقق رشد ۸ درصدی برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در چهارچوب قانون مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

سیدحمید پورمحمدی پرسید برای بهبود فضای کسب و کار در سطح جهان به عنوان رئیس جمهور چه اقدام و برنامه‌ای دارید؟

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌های اقتصادی خود برای ثبات در اقتصاد کشور و اینکه برنامه‌ریزی مشخص در حوزه‌های فعالیت‌های خود داشته باشند، چیست زیرا امروز واقعاً با مشکل مواجه هستیم و تورم نرخ ارز و خیلی از متغیرهای اقتصاد کلان هر روز در حال تغییر است لذا لزوماً در خصوص ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور برنامه مدون خودشان را اعلام کند؟

۲۰:۳۵ روال مناظرات انتخابات ریاست جمهوری

طرح پرسش و پاسخ‌ها مطابق ترتیب نشستن هر نامزد انتخابات در صندلی‌هاست.

نامزدها در هر مرحله ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی دارد که در مجموع ۲۴ دقیقه وقت به او اختصاص می‌یابد و در پایان ۶ دقیقه وقت برای جمع‌بندی به او خواهند داد. اگر نامزدها از ۸ دقیقه وقت خود در زمان مقرر استفاده نکنند این وقت‌ها به زمان جمع‌بندی آنها اضافه نخواهد شد.

در این مناظره میکروفون نامزدها قطع نخواهد شد و مجری از آنها درخواست کرد تا در زمان مقرر پاسخ بگویند.

۲۰:۲۰ آغاز مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در استودیوی محل مناظرات در رسانه ملی با نواختن سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و البته با ۲۰ دقیقه تاخیر از زمانی که پیش از این برای آغاز مناظره اعلام شده بود آغاز شد.

۱۹:۴۸ اقامه نماز مغرب و عشا

نماز جماعت با حضور نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اقامه شد.

بر اساس این گزارش، پس از انجام قرعه کشی مناظرات انتخاباتی و مستقر شدن نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجری اعلام کرد، پس از اذان مغرب و اقامه نماز اولین مناظره انتخاباتی آغاز خواهد شد و اقامه نماز به صورت زنده نمایش داده خواهد شد.

۱۹:۰۳ صندلی محل نشستن نامزدها مشخص شد

پس از برگزاری مراسم قرعه کشی، صندلی شماره یکم به آقای قاضی زاده هاشمی، صندلی شماره ۲ به آقای قالیباف، صندلی شماره ۳ به مسعود پزشکیان صندلی شماره چهار به آقای سعید جلیلی، صندلی ۵ به آقای علیرضا زاکانی و صندلی شماره شش به آقای پورمحمدی اختصاص یافت.

۱۸:۵۹ تمهیدات کافی برای اجرای انتخابات سالم فراهم شده است

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات گفت: تمهیدات کافی برای اجرای انتخابات سالم فراهم شده است. توقعاتی که مردم دارند و انتظارتی که از نامزدهای محترم است را بسیار مختصر عرض می‌کنم. همت همه نامزدهای بر این است که کارنامه و برنامه و صیانت از دستاوردهای نظام و مایوس سازی دشمنان را دستورکار قرار دهند.

وی گفت: انتظار کمیسیون که متخذ از انتظار مردم ایران است رعایت دقیق و صحیح قانون است. کمیسیون بی طرفی کامل را حدالمقدور مورد رعایت قرار می‌دهد.اگر جایی غفلت می‌شود ریشه در اراده کمیسیون ندارد.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات افزود: کمیسیون امید می‌کند حقوق قانونی همه اشخاص مردم نامزدها و نظام حکمرانی مورد توجه قرار گیرد

وی عنوان کرد: انسجام ملی و رعایت منافع ملی و اخلاق ملی و موازین و ارزشهای دینی و اسلامی در مسیر انجام تبلیغات مورد توجه قرار گیرد.

۱۸:۵۳: افزایش ۱۲ درصدی مشارکت مردم در نظر سنجی ها

جبلی رئیس سازمان صداوسیما در شروع اولین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری با عرض تبریک عید قربان به حضرت ولی عصر (عج) و نایب بر حقش مقام معظم رهبری و مردم عزیز و گرامیداشت یاد شهدای خدمت و به خصوص شهید رئیسی و آرزوی علو درجات برای آنها گفت: امیدوارم مردم شاهد مناظره وزین و آگاهی بخش و اخلاقی باشند.

جبلی گفت: صداوسیما بلافاصله بعد شهادت شهید رئیسی ستاد انتخاباتی تشکیل داد و تمام اقداماتی که در گذشت طی یک سال انجام می‌شد ظرف کمتر از سه هفته توسط کارکنان جهادی انجام گرفت. همزمان با امور انتخابات، صداوسیما درگیر پوشش تشییع شهدای خدمت بود که نتیجه‌ی این پوشش خبری رضایت مردم را در پی داشت.

جبلی افزود: در نظر سنجی های قبل و بعد شهادت شهید رئیسی در زمینه میزان مشارکت مردم در انتخابات، شاهد رشد ۱۲ درصدی مشارکت مردم بودیم و این برکت خون شهداست‌.

جبلی ادامه داد: ما در کنار هدف اصلی مشارکت بالا، فرصت برابر تبلیغاتی را فراهم کردیم که شاهد تبلیغات کاندیداها باشیم. صداوسیما تمام امکانات خود را با رویکرد تحولی و استعانت از افکار سنجی مردم و، کمک نخبگان و دانشگاهیان بکار گرفته است.

جبلی افزود: با توجه به اینکه امسال برنامه هفتم را آغاز خواهیم کرد، اهمیت پیدا کرد که برنامه‌های تبلیغاتی ما با محوریت برنامه هفتم باشد. ما دو مناظره به سه مناظره هرساله اضافه کردیم و سه تا از مناظره‌ها مربوط به اقتصاد است. ان‌شاءالله نامزدها از این فرصت استفاده کنند و مردم ما شاهد دیدگاه‌های نامزدها باشند.

۱۸:۵۰ آغاز مراسم قرعه کشی مناظره

بعد از ورود نامزدها و مشاوران آنها به سازمان صدا و سیما و با حضور جبلی رئیس صدا و سیما مراسم قرعه کشی آغاز شد، در ابتدای این مراسم آقای جبلی طی سخنانی به بیان روند طی شده برای برنامه ریزی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

۱۸:۴۰ ورود نامزدها به محل قرعه کشی مناظره

همه نامزدهای بعد از ادای احترام به مقام شامخ شهدا به ترتیب وارد محل برگزاری قرعه کشی مناظره انتخابات ریاست جمهوری شدند.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود

۱۸:۳۷ علیرضا زاکانی وارد صدا و سیما شد

علیرضا زاکانی آخرین نفر از میان نامزدها بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۳۱ سعید جلیلی وارد صدا و سیما شد

سعید جلیلی پنجمین نفر از میان نامزدها بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۲۴ قاضی زاده هاشمی وارد صدا و سیما شد

قاضی زاده هاشمی چهارمین نامزدی بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود

۱۸:۱۸ قالیباف وارد صدا و سیما شد

محمد باقر قالیباف سومین نفری بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود

۱۸:۱۰ مسعود پزشکیان وارد صدا و سیما شد

مسعود پزشکیان دومین کسی بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

۱۸:۰۰ ورود نامزدها به سازمان صدا و سیما

مصطفی پور محمدی اولین کسی بود که وارد سازمان صدا و سیما شد و در بدو ورود با حضور در مقبره شهدای گمنام به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود

دیگر مناظره‌ها ۳۱ خرداد، یک تیر و ۴ تیر از ساعت ۲۰ تا ۲۴ پخش می‌شود.

مناظره پنجم، سه‌شنبه (۵ تیر) از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

این ۵ مناظره از شبکه یک سیما، سلامت و جام‌جم پخش می‌شود و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره‌ها را پخش می‌کنند.

مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.