به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دبیرخانه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران ضمن سپاس از همه پژوهشگرانی که چکیده و اصل مقاله خود را در مهلت مقرر به کنفرانس ارسال کردهاند، خبر داد: «با همیاری اعضای هیئت علمی و کمیته داوران، کلیه مقالات ارزیابی شد و جمعبندی نظر داوران درباره مقالات پذیرفته شده، در سه بخش به ترتیب الفبایی عنوان مقاله اعلام شد.»
این سه بخش شامل: الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی-پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال میشود. (۱۹ مقاله)، ب- مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۳۰ مقاله) و ج- مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس (ISC) پذیرفته شده است. (۲۳ مقاله) است.
نخستین کنفرانس ملی نمایشنامهپژوهی ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹، به دبیری فرهاد ناظرزادهکرمانی از سوی «کانون نمایشنامهنویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران» با مشارکت «مؤسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد» در فضای مجازی برگزار خواهد شد.
الف- مقالاتی که برای بررسی به مجلات علمی- پژوهشی همکار با کنفرانس ارسال میشود:
۱. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامهنویسی پس از انقلاب اسلامی ایران
۲. بررسی تطبیقی جلوههای پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گربه شهرام مکری» با رویکرد انسانشناسی نمادین
۳. بررسی تطهیر یا تفسیر شخصیت ضحاک در اقتباس بهرام بیضایی از شاهنامه فردوسی در نگارش نمایشنامه «اژدهاک»
۴. بررسی چگونگی تبدیل یافتههای پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد).
۵. بررسی نمایشنامههای کودک جبار باغچهبان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامهها.
۶. تحلیل گفتوگو و گفتوگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی.
۷. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری.
۸. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمههای مجدد «در انتظار گودو».
۹. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمانهای نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک
۱۰. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران.
۱۱. رفتارشناسی مارکسیستهای ایرانی از دریچه نشانهشناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیتهای عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر».
۱۲. ریختشناسی نمایشهای عامیانه زنانه.
۱۳. شخصیتپردازی نمایشنامههای کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز).
۱۴. گسست و پیوستگی فرهنگی تئاتر ایران در برخورد با سنت و تجدد پهلوی اول؛ بررسی موردی نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ برگشته» اثر حسن مقدم.
۱۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیشمتنیت ژراژ ژنت
۱۶. مطالعه جنبههای نمایشی خاطره و خودنگاری در ادبیات نمایشی بر اساس آراء ریکور با نگاهی به دو نمایشنامه از علیرضا نادری و ساناز بیان
۱۷. نشانهشناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز
۱۸. نمود جنبههای گزارهگرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»
۱۹. واکاوی قابلیتهای نمایشی منظومههای نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)
ب- مقالاتی که برای سخنرانی در کنفرانس و چاپ در مجموعه مقالات (ISC) پذیرفته شده است:
۱. آخوندزاده و ذهنیت انتقادی
۲. اهمیت نمادپردازی در نمایشنامهنویسی پس از انقلاب اسلامی ایران
۳. اولین زن نمایشنامهنویس برای کودکان ناشنوا
۴. بررسی تطبیقی جلوههای پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزگرد بهرام بیضایی» و فیلمنامه «ماهی و گربه شهرام مکری» با رویکرد انسانشناسی نمادین
۵. بررسی تطبیقی و تحلیلی روایتشناسی غیرطبیعی در نمایشنامههای دهه چهل و هشتاد خورشیدی ایران؛ مطالعه موردی: عباس نعلبندیان و بهمن فرسی (دهه چهل)، محمد رحمانیان و نغمه ثمینی (دهه هشتاد)
۶. بررسی تعارض سنت و مدرنیسم در نمایشنامه «جعفرخان از فرنگ آمده»؛ تقابل ایرانیان با دنیای جدید در نخستین نمایش ایرانی
۷. بررسی چگونگی تبدیل یافتههای پژوهش میدانی به درام مستند، برپایه دیدگاه ستمدیدگان بوال (نگارش نمایشنامه «فریک» براساس تجربه زیسته کودکان و نوجوانان در کمپ ترک اعتیاد)
۸. بررسی نمایشنامههای کودک جبار باغچهبان؛ با تمرکز بر تأثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامهها
۹. پژوهشی در ویژگیهای نمایشنامهای میرنوروزی بر اساس آرای باختین
۱۰. تأثیر ادب فارسی بر نمایشنامهنویسان مدرن
۱۱. تحلیل ساختاری تئاتر دفاع مقدس از منظر هنر متعهد
۱۲. تحلیل ساختمایهای و موضوعی نمایشنامهنویسان دانشجویی با تمرکز بر آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی
۱۳. تحلیل گفتگو و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی
۱۴. ترجمه آثار نمایشی در دوره قاجار و مشروطه (نخستین زن ایرانی مترجم نمایشنامه)
۱۵. ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم (۱۳۳۰-۱۳۰۰) با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری
۱۶. تفاوت دیدگاه چهار نمایشنامهنویس مطرح معاصر (ساعدی، رادی، چرمشیر، رحمانیان) براساس تحولات فرهنگی و اجتماعی در بیان نقش زنان در آثار خود
۱۷. تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی؛ مطالعه موردی ترجمههای مجدد «در انتظار گودو»
۱۸. جستاری درباب ضرورت سنجش، تأمل و بازنگری درباره اصطلاح «نمایشنامه» با تأکید بر گفتمانهای نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک
۱۹. خوانشی نو از بازآفرینی هویّت ملّی در اندیشه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران
۲۰. رفتارشناسی مارکسیستهای ایرانی از دریچه نشانهشناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیتهای عبدالحسین نوشین و نمایشنامه «مرغ سحر»
۲۱. ریختشناسی نمایشهای عامیانه زنانه
۲۲. شخصیتپردازی نمایشنامههای کودکان (نگاهی به مجموعه ۸ جلدی نمایشنامه کودک امروز)
۲۳. شگردهای اقتباس از متون کهن برای نمایشنامههای مخصوص نوجوانان؛ مطالعه موردی شش نمایشنامه اقتباسی از شکرخدا گودرزی
۲۴. قابلیت دراماتیک شعر معاصر با تأکید بر شعر «نام تمام مردگان یحیی است» از محمدعلی سپانلو
۲۵. مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه بیشمتنیت ژراژ ژنت
۲۶. مطالعه چگونگی شکلگیری نمایشنامه از آیینهای نمایشی مربوط به درخت و انسان با تکیه بر نظریه «محیطشناسی فرهنگی» ژولین استیوارد
۲۷. مطالعه نمایشنامههای میرزاده عشقی از دیدگاه تاریخگرایانه جدید
۲۸. نشانهشناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز
۲۹. نمود جنبههای گزارهگرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»
۳۰. واکاوی قابلیتهای نمایشی منظومههای نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره درام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)
ج- مقالاتی که برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس(ISC) پذیرفته شده است:
۱. بدن ایدئولوژیک: تأثیر گفتمان شرقشناسی وارونه؛ بازنمایی بدن ایدئولوژیک در ادبیات نمایشی ایران
۲. بررسی انواع آیرونی از منظر داگلاس کالین موکه در نمایشنامههای علیرضا نادری؛ بررسی موردی نمایشنامههای «سعادت لرزان مردمان تیرهروز» و «دیوار»
۳. بررسی تطبیقی جنبههای دراماتیک دو داستان «کنیزک و پادشاه» در مثنوی مولوی و «بیژن و منیژه» شاهنامه فردوسی، با رویکرد نمایشی ارسطو
۴. بررسی ساختارگرایانه سه نمایشنامه «چوب به دستهای ورزیل»، «آی بیکلاه، آی باکلاه» و «دعوت» از غلامحسین ساعدی بر اساس الگوی کنشگر گرماس
۵. بررسی کهن الگوی زن خردمند در نمایشنامه «شب هزار و یکم» بهرام بیضایی با رویکرد روانشناسانه مدل سه بعدی خرد آردلت
۶. بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در قرن ۱۹ میلادی در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخههای تعزیه
۷. بیگانه و بیگانگی در درام معاصر ایران؛ مطالعه موردی: آثار بهمن فرسی و بیژن مفید
۸. تأثیر زاویه دید مستندساز از واقعیت سوژه در مستند رادیویی بر پایه نظریههای روایت
۹. تاثیر مسئلۀ «اشتغال» در رشد و تحول «شخصیت» در نمایشنامههای دهه شصت اکبر رادی براساس نظریه «موقعیت منزلتی» ماکس وبر
۱۰. تحلیل تطبیقی اندیشه اساطیری سوفوکل و بهرام بیضایی در چارچوب آرای کمپبل
۱۱. تحلیل ساختاری اساطیر در دو نمایشنامه از بهرام بیضایی با رویکرد اسطورهشناسی کنشگرای ژورژ دومزیل (مرگ یزگرد و فتحنامه کلات)
۱۲. تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه «زمستان ۶۶» نوشته محمد یعقوبی
۱۳. تحلیل شخصیتهای زن در سه نمایشنامه «افرا»، «نگین» و «خواب در فنجان خالی»، در چارچوب دانش انسانشناسی مارگارت مید
۱۴. شگردهای ایجاد تعلیق در درامنویسی و آثار اقتباسی از قصص آشنا با نگاه ویژه به داستان سیاوش
۱۵. طراحی موقعیت، زمان و مکان در تئاتر خیابانی با توجه به نظریه تئاتر محیطی ریچارد شکنر
۱۶. قابلیتهای نمایشی خسرونامه برای تبدیل به نمایشنامه سیاهبازی
۱۷. کارکرد اپوخه در نقد متون ادبیات نمایشی با بررسی موردی نمایشنامههای اکبر رادی
۱۸. گروتسک، مؤلفهها و عملکرد آن در نمایشنامههای غلامحسین ساعدی
۱۹. مطالعه رضا کمال شهرزاد از رهگذر رمزگانهای فرهنگ هزار و یک شبی با تمرکز بر نمایشنامه «شب هزار و یکم»
۲۰. ندبه نیایشگاه آناهیتا، طربنامه برناکشی
۲۱. واکاوی تحول نحوه نمایش معضلات زنانه از نمایشهای شادیآور زنانه به تئاتر
۲۲. واکاوی عوامل شکلدهنده به رابطه بالادست/ زیردست در محیط کار (با تمرکز بر نمایشنامههای سیاهبازی)
۲۳. واکاوی مناسبات اجتماعیِ معاصر ایران، در آثار اکبر رادی بر پایه آرایِ تری ایگلتون
یادآور میشود، متعاقباً درباره جدول برنامههای کنفرانس و لینک شرکت در نشستها اطلاعرسانی خواهد شد.
۵۸۲۵۹