امیر فاضلیان در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: انتخاب شخصیت مفاخر از قبل از اسلام آغاز شد و فرآیند انتخاب اسامی مشاهیر و فعالیت پژوهشی آن دو سال زمان برد و در نهایت دو شخصیت مربوط به پیش از اسلام و مابقی مربوط به دوره اسلامی انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه نخستین سمپوزیوم همدان مربوط به قدما و بزرگان قبل از سال ۱۳۰۰ است، درباره انتخاب تیم داوری مطرح کرد: مبنای تیم برگزاری در انتخاب داوران بررسی کارنامه اساتید در سمپوزیومهای مختلف بود.
فاضلیان ادامه داد: تیم داوری از اعضای شناخته شدهای تشکیل شده است؛ به عنوان مثال استاد «سعید شهلاپور» یکی از داوران این رویداد فرهنگی و هنری و از شخصیتهای شاخص و پیشکسوت حوزه هنرهای تجسمی است که سابقه طولانی در بحث داوری دارد.
وی با اشاره به اینکه دیگر داور این سمپوزیوم هنرمند همدانی «بیژن غنچهپور» است، اظهار کرد: با توجه به اینکه داوری پرتره و سردیس با داوری انواع دیگر مجسمهها متفاوت است به کسی نیاز داشتیم که آناتومی چهره را به خوبی بشناسد که غنچهپور متخصص چهره و مجسمههای فیگوراتیو است و در ساخت مجسمههای کلاسیک تخصص دارد.
مدیر هنری سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان اضافه کرد: دیگر داور این رویداد هنری «علی عسگری» است که جزء سردیسسازان متبحر و توانمند کشور محسوب میشود و در حال حاضر جزء داوران سمپوزیوم تهران و اصفهان است.
فاضلیان در ادامه توضیح داد: برای انتخاب هنرمندان شرکت کننده در سمپوزیوم، نمونه کارهای تصویری آنها بررسی شد و در نهایت ۳۰ نفر انتخاب شدند که به منظور بالا رفتن کیفیت آثار، هفت نفر از مشاهیر را به رقابت گذاشتیم تا ۱۴ هنرمند روی آن کار کنند و پذیرفته شدنشان براساس ساخت ماکت مفاخر بود، ۱۶ نفر اول نیز هنرمندان شاخصی بودند که کارشان رقابتی نبود و ماکتی ارائه نکردند.
وی با اعلام اینکه اختتامیه سمپوزیوم همدان اواخر فروردین ۱۴۰۰ برگزار میشود، گفت: هر شهری با بزرگان خود شناخته میشود و اعتبار فرهنگی همدان نیز به مفاخری مانند بوعلیسینا و باباطاهر است و هر چقدر در شناساندن مشاهیر کار کنیم، کم است چراکه اگر کمکاری شود کشورهای دیگر مشاهیر ما را متعلق به خود میدانند.
انتهای پیام