به گزارش ایرنا؛ «افشین کریمی» روز سهشنبه در آیین تجلیل از مدیران دستگاههای برتر در امر ترویج نماز، اظهار داشت: در دنیای غرب و در دوران رنسانس به تدریج نگاه مادیگرا بر نظریه پردازان مدرنیته تسلط پیدا کرد و یک دنیای تهی از معنویت در کشورهای پیشتاز در عرصه مدرنیته شکل گرفت و وضعیت به گونهای بود که اندیشمندی مانند وبر از غیرمنعطف بودن، بروکراتیک بودن، غیرمعنوی بودن و عقلانیت محض جامعه مدرن آن روزگار شکایت میکند.
وی با اشاره به اینکه جامعه امروز غرب از آن فضای دوران رنسانس فاصله گرفته است، گفت: امروزه پست مدرن ها در غرب منتقد جدی جریان مدرنیته هستند و معنویت در اندیشهها آنها بارزتر شده است.
وی اضافه کرد: جامعه بشری امروز خلاء معنویت را کاملا احساس کرده و خود را نیازمند آن میبیند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری، جامعه ایرانی را در یک فضای گذار از سنت به مدرنیته توصیف کرد و گفت: متاسفانه این جامعه بدون ظرفیت سازی و فرهنگ سازی خاصی، در معرض امواج تهاجم فرهنگی گستردهای قرار گرفته و این وضعیت به باورهای معنوی افراد آسیبهای بسیاری زده است.
وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال راهکارهای درستی برای برون رفت از این وضعیت باشیم، افزود: برای پدیدههای اجتماعی نمی توان نسخههای تک عاملی پیچید به عنوان نمونه آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.
کریمی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در طول این ۱۴۰۰ سال که از عمر پر برکت دین رهایی بخش اسلام میگذرد، مسلمانان در هر شرایط دشواری مانند حمله مغولها، دین خود را پاسداری کردهاند.
وی افزود: حکومت پهلوی، حکومتی مبتنی بر یک ناسیونالیسم متاثر از اندیشههای لائیسم بود که قائل به نقش آفرینی دین نبود و بیحجابی و بی بند و باری را ترویج میکرد.
معاون استاندار کرمانشاه در ادامه گفت: در جریان کشف حجاب، علمای دینی بدون اینکه از اختیارات حاکمیتی خاصی برخوردار باشند، با بهره گیری از آن قدرت کاریزمایی خویش و کمک مردم و کانون های مذهبی، از فروپاشی جامعه دینی و رخت بربستن معنویت جلوگیری کردند.
وی دین را یک مفهوم درونی توصیف کرد که باید از درون انسان جوشش پیدا کند و تصریح کرد: باید برای این جوشش درونی دین زمینه سازی کنیم و هنگامی که چنین اتفاقی رخ دهد آنگاه جامعه تبدیل به برآیند آن نگاه و گفتمان می شود.
کریمی عنوان کرد: امام موسی صدر اخلاق را خروجی دین معرفی میکند و جامعهای که در آن اخلاق نباشد، دیندار هم نیست در واقع اخلاق میوه درخت دینداری است.
وی در بخش دیگری از سخنانش دهههای ۴۰ و ۵۰ را اوج دوران تبلیغ تفکرات مارکسیستی عنوان کرد و گفت: یکی از اندیشمندان روایت میکرد در اوایل دهه ۴۰ فضای دانشگاهها آنقدر سنگین بود که مجبور بودیم نمازمان را در گوشهای بخوانیم ولی در دهه ۵۰ و هنگام بازگشت از خارج، فضا به کلی تغییر کرده بود و این مرهون روشنگری های نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و فعالیت مجموعههایی مانند حسینیه ارشاد بود و دانشجویان دختر از چادر به عنوان یک اسلحه برای مبارزه و اعتراض استفاده میکردند.
وی گفت: در فضای جامعه و دانشگاهها حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع)امام حسین (ع) جایگزین مارکس و چگوارا شده بودند و چهرههایی مانند سلمان و ابوذر قهرمانان جوانان دهه ۵۰ بودند و این گفتمانی بود که از دل نهضت امام خمینی (ره) و حسینیه ارشاد درآمد و روحانیون در آن دوران با کمترین امکانات تبدیل به تبلیغ دین میپرداختند و نهج البلاغه و قرآن میآموختند و مردم پذیرا بودند.
کریمی تاکید کرد: مقاومترین زندانیها آن کسانی بودند که با قرآن و نهج البلاغه مانوس بودند و ساواک به شدت این افراد را شکنجه میکرد.
وی در ادامه عنوان کرد: امروز جامعه ایرانی در دورانی که به دهکده جهانی و دنیای شیشهای معروف است، در معرض امواج گستردهای از تهاجم فرهنگی و افکار ضد دینی قرار گرفته است و در این شرایط باید به جامعه و خانوادهها کمک کنیم که معنویت و دینداری در آنها تقویت شود.
معاون استاندار کرمانشاه تاکید کرد: راه مقابله با این هجمهها و تهاجمها این است که گفتمان دینداری و معنویت را به گفتمان مسلط جامعه تبدیل کنیم.