مهدی موحد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اراک ، با اشاره به فعالیت مساجد و برگشت به کارکرد اصلی اظهار داشت: خاطره خوبی که مردم از فعالیت مسجد در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس داشتند و خیلی هم از آن نمیگذرد ما را امیدوار میکند که در الگوی مسجدداری در ایران اسلامی این هدف دستیافتنی است.
وی افزود: در زمان صدر اسلام هم مساجد کارکرد فوقالعادهای داشتهاند و محل حکمرانی حاکمان معصوم بودهاند و بسیاری از تقدیرات مردم از ناحیه مسجد رقم میخورد پس به لحاظ الگوی تاریخ اسلامی هم مطمئنا الگوی صحیحی است.
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت تصریح کرد: برای اینکه پیشبینی کنیم چه تعداد از امامان میتوانند چنین فعالیتی را داشته باشند طی دو سال از زمان آغاز به کار این طرح، درحال گشت و گذار در سطح کشور هستیم و از نزدیک با امامان روستاها و محلات شهری آشنا میشویم که تاکنون نزدیک به 10 طرح در این راستا فعال شده و شاید یک روز نزدیک 500 کیلومتر حرکت کنیم اما با 4 امام دیدار داشته باشیم اما پیوند همین 4 نفر با این نگاه برای ما بسیار ارزشمند است.
موحد بیان کرد: وقتی طرح را عرضه میکنیم و حمایتها را هم ارائه میدهیم عده بسیاری استقبال میکنند و ما این شور را به ویژه در جوانان طلبه بسیار میبینیم و آمادگی فراوان را به گونهای که گویی دقیقا پیام بیانیه گام دوم را به جان خود گرفتهاند و متوجه شدهاند که این مسئولیت روی دوشهای آنها قرار گرفته است.
وی ادامه داد: منتها یک کنشگر حاکمیتی نیاز بود که وارد فضای متفاوتی از آنچه که تاکنون حاکمیت بوده شود و به آنها این نوید را بدهد که ما به فکر کف میدان هستیم، فقط کلیگویی و ابلاغهای کلی نمیکنیم و وقتی یک نگاه تبدیل به طرح میشود تا کف میدان هم میرویم و ارتباط میگیریم.
ساماندهی و ایجاد 350 پایگاه فرهنگی اجتماعی در حاشیه شهرها
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت با اشاره با اینکه در فضای حاشیه شهرها این طرح چقدر میتواند موفق باشد گفت: همین الان ما 350 پایگاه فرهنگی اجتماعی را چندین سال است که راهبری میکنیم و سازمان تبلیغات این مسئولیت را برعهده گرفته و با همکاری برخی نهادهای حاکمیتی این کار را انجام میدهد.
موحد عنوان کرد: بسیاری از فعالیتهای دولتی مثل دفاتر تسهیلگری در عمل بعد از همکاری با امام محله توانستهاند فعالیت مفید و موثری داشته باشند چون جایگاه اجتماعی و نفوذی که روحانیت در افکار عمومی دارد را هیچ کدام از نهادهای وزارتی نتوانستند تامین کنند و به یک همکار اینچنینی نیاز دارند.
وی افزود: در مناطق فوقالعاده محروم هم طرحهایی داریم که در سطح کشور تاکنون در 50 نقطه ویژه فعالیت شده و یک همکاری مفید و موثری بین بنیاد هدایت و بنیاد علوی اتفاق افتاده است.
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت تصریح کرد: روحانیت را در این مناطق فوقالعاده محروم تربیت و جایابی میکنیم و با آنها در ارتباط هستیم تا بتوانند سطح فعالیتی خود را به صورت ویژه به آن مناطق ارائه دهند.
تدوین طرح تحول سازمان تبلیغات اسلامی
موحد در پاسخ به اینکه این طرح چقدر میتواند منویات مقام معظم رهبری را محقق کند گفت: باید به گرایشها و سوگیریهای دو نهاد فرهنگی و دینی یعنی حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی نگاه کرد، آیت الله اعرافی تحول ویژهای را در آموزش و تبلیغ حوزه ایجاد کردهاند و این سوگیری مدرنیته قطعا در لایههای پایین تاثیر خود را میگذارد و حجت الاسلام قمی هم با تیم جوانی که مستقر کردهاند و نگاه ویژهای که به سازمان تبلیغات القا میکنند جنبه و بال دیگر این نگاه مقام معظم رهبری هستند.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در تمام احکام اخیر تحول را از مسئولان سازمان خواستهاند و نه تغییر، یعنی تحولی که سطح یک فعالیت را بالاتر از آنچه که هست ببرد.
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت ادامه داد: همیشه وقتی مدیریتها تغییر میکند یک تغییر در رفتارها هم اتفاق میافتد که از دیدگاه مقام معظم رهبری این کفایت نمیکند و ایشان خواستار تحول هستند.
موحد عنوان کرد: تحولی که در سازمان تبلیغات داریم در 6 راهبرد تنظیم شده و باید با مردم این کار اتفاق بیفتد و اینکه اذهان عمومی مقاومت در مبارزه تمدنی را باور کنند جزو هدف مرکزی سازمان تبلیغات است، یعنی آن دال مرکزی که سازمان تبلیغات به دنبال تحقق آن هست تقویت اراده مردمی در مبارزه تمدنی است.
وی افزود: باید به گونهای تبلیغات اسلامی را پیش ببریم که نتیجه کار این باشد که مردم در یک مبارزه تمدنی با غرب بتوانند پای این مقاومت بایستند و اگر این مقاومت به نهایت خود برسد شکستِ حریف قطعی است.
ارتباط چهره به چهره امامان محله با مردم
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت در پاسخ به این سوال که آیا در فضای سایبری و فضای مجازی تاثیراتی را مردم میگیرند و چگونه میتوان به کمک امام محله این موضوع را کنترل کرد گفت: فضای تمدن غرب با یک نگاه کنترل اذهان عمومی از طریق یک شبکه ویژه و خاص و حالت مرکزمحور رفتار میکند، قطعا فضای کرونا سبب شد تا مردم به خانههای خود بروند و به فضای مجازی پناه ببرند اما این شرایط همزمان فرصتی را به امامان ما در محلات داد که آن حضور امامان این بار در درب خانههای مردم و ارتباط با تک تک آنها بود.
موحد تصریح کرد: در واقع این بار امام منتظر ننشست که کسی به مسجد بیاید و همه خانهها به نوعی مسجد امام شدهاند، جنبه دیگر اینکه هر چقد بُرد تاثیر فضای مجازی زیاد باشد اما تاثیر ارتباط چهره به چهره چیز دیگریست و درک بیشتری در این ارتباط ممکن و میسر میشود.
وی بیان کرد: امام اگر طبق طرح تحول مسجدمحور بتواند به گونهای در نظر مردم جلوه کند که حرف مردم را میفهمد و با خانواده خود در بین مردم حضور دارد وقتی با آنها بیانی داشته باشد این بار یک انسان است که با آنها صحبت میکند نه یک فضای مجازی و فاصله بین گوینده و شنونده، وقتی بنده به عنوان امام محله یک نکتهای را راجع به نظام اسلامی توضیح میدهم، مردم آن را با توجه به وجود و حضور بنده در آن محله تفسیر میکنند، بنابراین برای آنها باورپذیرتر است.
مسئول منطقهای بنیاد هدایت و مسئول پژوهش معاونت طرح و برنامه بنیاد هدایت ادامه داد: به طور قطع برای کنترل و حذف آسیبهای فضای مجازی ارتباط چهره به چهره یک انسان فهیم و آشنای به دین و فرهنگ مردم لازم است.
انتهای پیام/712/س