در قیامت اولین شخصی که در پیشگاه خداوند دادخواهی می‌کند، چه کسی است؟ +صوت

باشگاه خبرنگاران دوشنبه 02 فروردین 1400 - 22:03
تفسیر اجمالی آیه ۱۹ سوره حج و همچنین روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ ۖ فَالَّذِینَ کَفَرُوا قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیَابٌ مِنْ نَارٍ یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِیمُ

این دو گروه (مؤمن و کافر) مخالف و دشمن یکدیگرند که در (دین) خدای خود باهم به جدال برخاستند و کافران را لباسی از آتش دوزخ به قامت بریده‌اند و بر سر آنان آب سوزان جهنم فرو ریزند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۹ سوره حج

تفسیر آیه ۱۹ سوره حج

قیس‌بن‌عباده گوید: از علی بن ابی‌طالب (ع) شنیدم که می‌فرمودند: «من اوّلین کسی هستم که در پیشگاه خداوند برای [دادخواهی از]دشمنی‌ها روی زانوهایم می‌نشینم». [همچنین]قیس گوید: آیه «هَذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ»؛ درباره آن‌هایی نازل شد که در روز [جنگ]بدر با یکدیگر به مبارزه پرداختند یعنی علی (ع)، حمزه و عبیده [از مسلمانان]و شیبه، عتبه و ولید [از کافران].

همچنین امام باقر (ع) در روایتی می‌فرمایند: «فَالَّذِینَ کَفَرُوا»؛ [کسانی‌که]به ولایت علی (ع) [کافر شدند]، «قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ مِنْ نارٍ».


بیشتر بخوانید


از اینکه اختلاف کنندگان بشر را با اینکه ادیان آنان و مذاهبشان بسیار است، منحصر در دو طایفه کرده فهمیده مى شود که برگشت تمامى ادیان مختلف به دو طایفه است، یکى حق و یکى باطل، چون اگر این دو جامع را در نظر نگیریم، به هیچ معناى دیگرى نمى توانیم مذاهب مختلف عالم را در تحت آن معنا دو تا کنیم.

محق و مبطل در عالم دو طایفه هستند در مقابل هم، یکى به حق ایمان دارد و دیگرى به آن کفر مى ورزد. پس طوائف مذکور در آیه هم، با همه اختلافى که در اقوال آنان است منحصر در دو خصمند، و با اینکه دو خصم هستند، اقوال مختلفى بیشتر از دو تا دارند. بنابراین خوب مى توان فهمید که تعبیر (خصمان اختصموا) چقدر جالب و پر معنا است.

از یک طرف اهل خصومت را تثنیه آورده و از سوى دیگر خصومتشان را به صورت جمع تعبیر کرده، و آنگاه خصومتشان را در بار‌ها پروردگارشان دانسته و فهمانده که اختلافشان در وصف ربوبیت خداى تعالى بوده، و در نتیجه فهمانده است که برگشت تمامى اختلافات مذاهب هر قدر هم که زیاد باشند در یک مسأله است و آن وصف ربوبیت خدا است.

پیام‌های آیه ۱۹ سوره حج

۱- در طول تاریخ نزاع درباره خداوند بوده است. «اخْتَصَمُوا فِی رَبِّهِمْ»

۲- لباس هر یک از دوزخیان، مخصوص بدن اوست. «قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِیابٌ»

۳- لباس آتشین دوزخیان سرد نمی‌شود و دائماً از بالای سرشان مواد گداخته به آن تزریق می‌شود. «یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُؤُسِهِمُ الْحَمِیمُ»

انتهای پیام/

منبع خبر "باشگاه خبرنگاران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.