به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز پنجشنبه ۱۲ فروردینماه در برنامه تلویزیونی سمت خدا به مصاحبه اخیرش با خبرگزاری فارس اشاره کرد و با تأکید بر اینکه مهدویت در بین تمام مفاهیم دینی مهمترین ویژگیاش آن است که امری واقعی و به شدت سیاسی است، اظهار داشت: ظهور امام زمان (عج) امر قدسی و نامعلوم نیست. بسیاری در خصوص امام زمان شاعرانه سخن میگویند که خوب است و حتی معتقدم کم هم هست. بسیاری در خصوص ایشان اعتقادی و به سبکِ کلامی قدیم سخن میگویند. بسیاری در خصوص ایشان به شبهات میپردازند که همه بسیار خوب است. بسیاری در خصوص ظهور امام زمان (عج) به گناهان مردم میپردازند که خوب است اما همه در برابر بُعد سیاسی غیبت و مقدمات فرج هیچ است.
وی افزود: اگر اعتقاد به حضرت داشته باشیم و به خاطر ظهور ایشان، گناهان شخصی را کنار بگذاریم و دعا کنیم اما مقدمات سیاسی ظهور فراهم نشده باشد، ظهور محقق نمیشود.
ضعف مراکز مهدوی در معرفی بُعد سیاسی مهدویت
پناهیان اضافه کرد: متاسفانه طلبهها دین را در سطح فردی معرفی میکنند. مهدویت هم در حد اخلاق فردی و اجتماعی معرفی شده است و به بُعد سیاسی آن پرداخته نمیشود. مراکز مهدوی در خصوص مباحث سیاسی مهدویت ضعف جدی دارند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه طلبهها مقوله مهدویت را فردی، قدسی و آسمانی تعریف میکنند و آن را روی زمین نیاوردند تصریح کرد: ظهور امام زمان (عج) اولا سیاسی است ایشان با قدرتهای سیاسی دنیا در میافتند. ما زمانی که میخواهیم در خصوص مهدویت صحبت کنیم باید موعظههای خود را به سمت مسئولین ببریم زیرا آنها مقدمات ظهور را فراهم یا خراب میکنند.
ساختار سیاسی حکومت امام زمان(عج) چگونه است؟
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ظهور امام زمان (عج) قدرت و ثروت را از دست ظالمان میگیرد و به دست مستضعفان میدهد. قدرت و ثروت در زمان حضرت چگونه تقسیم میشود؟ در خصوص دوران مهدویت شنیدهایم که در عرصه سیاسی عدالت برپا میشود اما هیچگاه نگفتهایم که حضرت عدالت را چگونه برپا میکند؟ این سوال را اهل فضل پاسخ دهند. ما تقریباً هیچ کتابی در این خصوص نداریم. رشته تخصصی مهدویت در این زمینه باید فعال شود که در حکومت مهدوی آیا وزارتخانه داریم؟ شیوه حکمرانی و ساختار سیاسی در آن زمان چگونه است؟
وی با اشاره به اینکه آیا حضرت عدالت را با ذکر، تصرف و یا ابزاری خاص برقرار میکنند گفت: آیا حضرت وزارت اطلاعات سنگینی در آن زمان دارند؟ من احتمال میدهم که این گونه نیست؟ پس ظالمان چگونه کنار میروند؟ واقعاً اگر ما دروغ و غیبت را ترک کنیم؟ حضرت ظهور خواهند کرد؟
مهمترین تقوا در رسانههاست
پناهیان ادامه داد: گناه مسئولین سیاسی کشور در تحریف دین ظهور را به تأخیر میاندازد یا گناه چند بنده خدا که در مضیقه هستند؟ تقوا که ظهور را تجلیل میدهد تقوای فردی است یا سیاسی؟ تقوای سیاسی چقدر در رسانهها وجود دارد؟ رسول خدا در هر دو خطبه نماز جمعه که باید تقوا مورد توصیه قرار گیرد این آیه را می خواندند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیداً؛ اى کسانى که ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و سخن راست و استوار گویید، و از بیهودهگویى و سخنان فسادانگیز بپرهیزید.» بنابراین مهمترین تقوا در رسانههاست. فاسدترین افراد آن است که در رسانهها بالا و پایین یک حرف را میزند و آن را منتشر میکند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما مردم مسئولین را انتخاب میکنیم گفت: مقام معظم رهبری در کتاب نظریه انتظار خود می فرمایند: «حکومت آینده حضرت مهدى موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمى یعنى چه؟ یعنى متّکى به ایمانها، ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بناى عدل الهى را در سرتاسر عالم استقرار مىبخشد و یک حکومت صددرصد مردمى تشکیل مىدهد؛ اما این حکومت مردمى با حکومتهاى مدّعى مردمى بودن و دمکراسى در دنیاى امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسى و مردمسالارى را روى آن گذاشتهاند، همان دیکتاتوریهاى قدیمى است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنى دیکتاتورى گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکارهاند. یک گروه به قدرت دست پیدا مىکند و در سایه قدرت سیاسىاى که همه زمامهاى امور را در کشور در اختیار او مىگذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآورى مىکند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف مىکند. دمکراسیهاى امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشمها و دلهاست. امروز در دنیا هرجا شعار دموکراسى مىدهند، شما ببینید براى تبلیغات کاندیداهاى ریاست جمهورى و یا نمایندگان مجلس چه کار مىکنند! پول خرج مىکنند. دموکراسى در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردمسالارى امام زمان - یعنى مردمسالارى دینى - با این روش، بهکلّى متفاوت است»
آیا میتوان نمایندگان مجلس را به عنوان یار به امام زمان معرفی کرد؟
وی ادامه داد: صد درصد مردمی بودن حکومت مهدوی یعنی چی؟ یعنی زمانی که مردم در تعیین سرنوشت خود دخالت کنند و این خیلی بیشتر از انتخابات های زمان ماست. ما باید در انتخابات رشد کنیم؟ آیا میتوانیم این مجلس انقلابی که حدود ۳۰۰ نفر است یا دیگر نمایندگان انقلابی مجلسهای قبل را به امام زمان به عنوان یارانشان معرفی کنیم؟ میتوانیم طلبهها، استانداران، امام جمعهها را معرفی کنیم و بگوییم حضرت اینها یاران شما هستند.
پناهیان افزود: امیرالمومنین به اباذر میفرمود، جایی حکومت نکند به کمیل می فرمود بدون اجازه من آب نخورد اما با مالک اشتر متفاوت بود. نباید نام مالک را بر روی هر کسی بگذاریم. مالک کسی است که تشخیص میدهد چه کاری را باید انجام دهد. انتخابات ما در شرایط کنونی بهتر از جاهای دیگر است و این را غربیها و ناظران بینالمللی میدانند بهخاطر همین حقیقت است که در زمان انتخابات رسانههای خود را سرخط میکنند زیرا حقیقی است.
مردم را به خاطر انتخابها سرزنش نمیکنیم، اما لایق ظهور نیستند
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مردم بعد از چند وقت از منتخب خود راضی نیستند آیا امام زمان از او راضی است؟ و در پاسخ به این سوال که ما در انتخابات مخیر هستیم. چرا باید به خاطر انتخاب سرزنش شویم، تصریح کرد: مردم را سرزنش نمیکنیم اما میگوییم لایق ظهور نیستیم. در دوران مدرسه شما نمره کم میگرفتید نباید سرزنش شوید بلکه باید تقویت کنیم تا رشد پیدا کند. ظهور حضرت برای جامعهای است که رشد کند و آزادانه و درست انتخاب کند.
وی افزود: مقام معظم رهبری میفرمایند: «فرآیند تحقّق هدفهای اسلامی، یک فرآیند طولانی و البته دشواری است. به طور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک میشود؛ اما تحقّق آنها، بسیار طولانی است. قدم اوّل که پُرهیجانتر و پُرسروصداتر از همه است، ایجاد انقلاب اسلامی است. کار آسانی نبود؛ لیکن این آسانترین است. قدم بعدی، ترتّب نظام اسلامی بر انقلاب اسلامی است؛ یعنی ایجاد نظام اسلامی، که گفتیم نظام اسلامی، یعنی هندسه عمومی جامعه، اسلامی بشود؛ که این هم شد. قدم بعدی - که از اینها دشوارتر است - ایجاد دولت اسلامی است. دولت نه به معنای هیأت وزیران؛ یعنی مجموعه کارگزاران حکومت؛ یعنی من و شما. ما باید به معنای واقعی کلمه، در درون این نظامِ اسلامی، اسلامی شویم. این مشکلتر از مراحل قبلی است... پس تشکیل دولت اسلامی، مرحلهی سوم است. بعد از این مرحله، مرحله تلألؤ و تشعشع نظام اسلامی است؛ یعنی مرحله ایجاد کشور اسلامی. اگر این مرحله به وجود آمد، آنوقت برای مسلمانهای عالم، الگو و اسوه میشویم: «لتکونوا شهداء علی النّاس». اگر توانستیم این مرحله را بهسلامت طی کنیم - که از همّت مردان و زنان مؤمن، این چیزها اصلاً بعید نیست - آنوقت مرحله بعدی، ایجاد دنیای اسلام است.» این مرحله همان تمدن نوین اسلامی و ظهور است که مقام معظم رهبری در جاهای دیگر به آن اشاره داشتهاند.
چرا تعجب میکنیم وقتی گفته میشود، انتخاب درست زمینهساز ظهور است؟
پناهیان با بیان اینکه ما در مسیر رشد هستیم، اگر در مسیر رشد نباشیم، نمیتوانیم بگوییم آقا بیا البته فرایند طولانی است که باید دقیق طی شود، افزود: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند انقلاب ما مقدمه ساز فرج است. آیا رفتار فردی من نوعی در ظهور موثر است یا فرد سیاسی؟ آیا رفتار سیاستمداران ما مهمتر است یا رفتار مردمان عادی؟ پس چرا تعجب میکنیم زمانی که گفته میشود انتخابات درست یا انتخاب درست ظهور را نزدیک می کند. چرا بیبیسی نسبت به این موضوع حساس میشود زیرا یک بحث قدسی به نام مهدویت را به انتخابات نزدیک کردیم؟ البته من نگفتم با این انتخابات یا انتخابات دیگر مقدمه ظهور فراهم می شود بلکه گفتم سربلندی در امتحان انتخابات، مقدمه ساز ظهور است و اگر انتخابات درست در کشور نهادینه شود، ظهور رخ میدهد زیرا مردم رشد یافته میشوند. مردم باید به سطحی برسند که انتخابهایشان در سطح ۳۱۳ نفر یا یک یا دو سطح پایینتر از آن باشد. بیبیسی و بیبیسی چیها کلمه نهادینه ما را حذف کردند و انتخابات را به انتخاب تبدیل کردند. کدام فرد عاقلی تصور می کند که یک طلبه این حرف را بزند.
وی گفت: اگر انتخاب درست نهادینه شود زمانی که مردم فردی همچون امیرالمومنین را انتخاب کردند دیگر سراغ ابوموسی اشعری نمیروند. امیرالمومنین در نامهای به ابوموسی اشعری به عنوان نماینده مذاکرهکننده خود میفرمایند اگر عقل و تجربه را در مذاکره زیر پا بگذاری، شقی هستی. به دروغگو اعتماد نکن.
شعار امسال، شعاری مهدوی است
پناهیان با اشاره به اینکه امام زمان شغل و بیکاری را در جامعه برطرف میکند، تصریح کرد: امام زمان کار درست میکند و بیکاری را کنار میزند چند سالی است که مقام معظم رهبری شعار سالها را به سمت تولید و رفع موانعهای آن انتخاب کنند اینها مفاهیم مهدوی است. شعار امسال یک مفهوم مهدوی است اما در کجای صدا و سیما به این مفهوم پرداخته شده است؟ باید مفاهیم مهدوی را زمینی کنیم در این صورت خواهیم فهمید که کارآفرینی مقدمهساز ظهور است. الان بیبیسیچیها این را دست خواهند گرفت زیرا مهدویت را امری بالایی و قدسی دانستیم و برای زمینی کردن آن کاری نکردیم.
انتهای پیام/