
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما بهنام بخشی در برنامه «دور یک میز» با تشریح آخرین وضعیت منابع آبی و راهکارهای عبور از تنش آبی با بیان اینکه تهران در یک پیوستگی ۵ ساله خشکسالی قرار دارد، گفت: نیاز تهران به عنوان شهری حساس به آب برای عبور از تنش آبی بارش ۲۸۰ میلیمتری است، اما امسال نیز مانند سال گذشته تنها حدود ۱۶۱ میلیمتر بارش ثبت شده است. تهران شهری است که رودخانهای از میان آن عبور نمیکند، ۸۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد و بارگذاری جمعیت در آن فراتر از ظرفیتهای اقلیمی است.
وی افزود: سال گذشته با طرحهای جهادی مانند انتقال آب طالقان و مدیریت فشار، از شایعه "روز صفر آبی" عبور کردیم. کاهش هدررفت شبکه باعث شد تا از فرونشستهای ناشی از نشت آب جلوگیری شود؛ چرا که اگر هدرفت آب در شبکه ۲۳ هزار کیلومتری تهران بالا بود، امروز نیمی از شهر را آب میبرد.
تغییر رفتار مصرفی و آمار خوشمصرفها
سخنگوی آبفای تهران با تقدیر از مشارکت مردم در پویش «نصفش کنیم» اظهار داشت: سرانه مصرف هر تهرانی از ۲۲۰ لیتر به ۱۹۵ لیتر یعنی حدود ۲۵ لیتر کاهش یافته است. طبق آخرین پایشها، جمعیت "خوشمصرفها" از ۲۹ درصد در سال گذشته به ۴۰ درصد رسیده است. با این حال ۶۰ درصد مشترکین همچنان در طبقه پرمصرف و بدمصرف هستند که باید نگاه هوشمندانه به آینده را در اولویت قرار دهند.
پیوند آموزشهای مدرسهای با آموزههای قرآنی در صیانت از آب
بخشی با تأکید بر لزوم تغییر بنیادین در رفتار مصرفی، کلید حل بحران را در نظام آموزشی و باورهای اعتقادی دانست.
به اعتقاد وی، ریشه تحول از دوران دانشآموزی و مدارس آغاز میشود و باید با همکاری آموزش و پرورش، صیانت از آب به عنوان یک مهارت زندگی به نسل جدید آموخته شود.
او با استناد به مفاهیم قرآنی که آب را منشأ حیات و امانتی الهی برمیشمارد، تصریح کرد: باید این باور را در جامعه نهادینه کنیم که هدررفت آب شرب، تضییع حقالناس و خیانت در امانتی است که برای نسلهای آینده نزد ما سپرده شده است. همانطور که قرآن کریم بر پرهیز از اسراف تأکید دارد، نگاه به آب نیز باید از یک کالا به یک ارزش مقدس و محدود تغییر یابد.
هنر رسانه در تبدیل مدیریت مصرف به مطالبه اجتماعی
سخنگوی آبفای تهران همچنین «هنر رسانه» و استفاده از ظرفیتهای هنری را ابزاری حیاتی برای گذار از بحران فعلی برشمرد.
وی تأکید کرد که رسانهها باید فراتر از اطلاعرسانی صرف، موضوعاتی مانند «بازچرخانی آب خاکستری» و «خانههای سبز» را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنند، به گونهای که شهروندان در خرید ملک، فاکتورهای مصرف بهینه را به عنوان یک ضرورت مطالبه کنند.
بخشی با اشاره به تأثیرگذاری کمپینهای بصری و دیوارنگارههایی نظیر «نصفش کنیم»، خاطرنشان کرد که رسانه باید با هوشمندی، قبح «پرمصرفی» را در افکار عمومی نمایان کند و فرهنگ «خوشمصرفی» را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه رواج دهد.
معجزه تجهیزات کاهنده و کاهش هزینهها
وی به یک نمونه ملموس اشاره کرد و گفت: یک مجتمع ۲۰ واحدی با قبض ۷۹ میلیون تومانی و مصرف ۴۸ هزار لیتر برای هر واحد، پس از نصب تجهیزات کاهنده (پرلاتور)، مصرف خود را به ۱۶ هزار لیتر و مبلغ قبض را به ۵ میلیون تومان رساند.
بخشی از شهروندان خواست با شمارهگیری ۱۲۲ (کلید ۵)، درخواست نصب این تجهیزات را ثبت کنند که به صورت اقساط ۱۲ ماهه روی قبض محاسبه میشود.
شناسایی سارقان مخفی و هشدار در مورد کولرها
بخشی در پایان نسبت به هدررفتهای پنهان هشدار داد: ما در منازل سارقان مخفی آب داریم؛ واشرها و فلاشتانکهایی که بدون صدا نشتی دارند و ماهانه صدها لیتر آب را هدر میدهند. همچنین با توجه به هوای مطبوع فعلی، شهروندان در روشن کردن کولرهای آبی عجله نکنند، چرا که هر کولر روزانه ۲۰۰ تا ۳۵۰ لیتر آب مصرف میکند که معادل افزودن یک عضو جدید به خانواده است. باید به یاد داشته باشیم که این آب ارثیه ما نیست، بلکه امانت نسلهای آینده است.