سازوکار ثبت و ارزیابی خسارت‌های بنگاه‌های اقتصادی فعال است

صدا و سیما پنج شنبه 17 اردیبهشت 1405 - 15:12
قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، از ادامه فعالیت سامانه «امداد تجار» به‌عنوان یکی از ابزار‌های اصلی ثبت و ارزیابی خسارت‌های بنگاه‌های اقتصادی و انعکاس آن به نهاد‌های تصمیم‌ساز خبر داد.
سازوکار ثبت و ارزیابی خسارت‌های بنگاه‌های اقتصادی فعال است
 
به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ هومن حاجی‌پور، قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی با بیان اینکه «اتاق تهران با هدف تداوم تولید، پایداری زنجیره تامین کالا و صیانت از اشتغال» مجموعه‌ای از اقدامات را در زمان جنگ و پس از آن در دستور کار قرار داد» گفت: سامانه «امدادتجار» با هدف ایجاد یک بستر ارتباطی میان فعالان اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی طراحی شده و امکان ثبت دقیق خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم را برای بنگاه‌ها فراهم کرده است. اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه مبنای تحلیل وضعیت واحد‌های آسیب‌دیده و ارائه آن به نهاد‌های تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار قرار می‌گیرد.
 
وی  با اشاره به اقدامات اتاق بازرگانی تهران در حوزه مدیریت آثار ناشی از جنگ تحمیلی در فضای کسب وکار  گفت: واحد‌های تولیدی و اقتصادی در این دوره با دو سطح متفاوت از آسیب مواجه بوده‌اند. گروهی از بنگاه‌ها به‌صورت مستقیم و فیزیکی دچار خسارت شده و تخریب کارخانه و انبارها، آسیب به ماشین‌آلات، توقف تولید و همچنین عدم توانایی در ایفای تعهدات دولتی و در نهایت تعدیل نیروی انسانی را متحمل شدند.
 
حاجی‌پور افزود: در مقابل، بخش دیگری از بنگاه‌ها اگرچه دچار آسیب فیزیکی مستقیم نشدند، اما در زنجیره تامین و ارزش با مشکلات جدی روبه‌رو شده‌اند. اختلال در تامین نهاده‌ها و افت تقاضا و همچنین قطع دسترسی به برخی زیرساخت‌ها، این واحد‌ها را در ایفای تعهدات تولیدی و قراردادی با چالش مواجه کرده است.
 
 وی همچنین به راه‌اندازی سامانه «امداد تجار» توسط اتاق تهران در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: این سامانه امکان ثبت دقیق خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم را برای بنگاه‌ها فراهم کرده است. اطلاعات ثبت‌شده در این سامانه مبنای تحلیل وضعیت بنگاه‌ها و ارائه آن به نهاد‌های تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار قرار می‌گیرد.
 
به گفته قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی، داده‌های تجمیع‌شده در این سامانه، نقش مهمی در تدوین پیشنهادات سیاستی و طراحی بسته‌های حمایتی از طریق شورای گفت وگوی دولت و بخش‌خصوصی، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و مدیران استانی ایفا می‌کند و امکان تطبیق بیشتر تصمیمات حمایتی با واقعیت‌های محیط کسب‌وکار را فراهم می‌سازد. بخش قابل توجهی از مصوبات حمایتی که در زمان جنگ و پس‌از آن وضع شد، نتیجه همین تعاملات و فرآیند‌های گفت‌وگومحور بوده است.
 
قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌و‌گو افزود: گزارش ارزیابی میزان پیشرفت اجرای مصوبات نیز در حال تهیه است و پس از نهایی شدن به دستگاه‌های نظارتی و قضایی ارائه خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اهمیت مشارکت فعالان اقتصادی در ثبت اطلاعات در سامانه «امداد تجار» گفت: اثربخشی این سازوکار به میزان همکاری بخش‌خصوصی وابسته است و هرچه اطلاعات دقیق‌تر و مشارکت گسترده‌تر باشد، امکان طراحی سیاست‌های حمایتی کارآمدتر فراهم خواهد شد.
 
حاجی‌پور افزود: هدف اتاق تهران از این مجموعه اقدامات، ارتقای تاب‌آوری اقتصاد کشور و حمایت از استمرار فعالیت بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی است؛ به‌گونه‌ای که تامین پایدار نهاده‌ها، حفظ اشتغال، تداوم تولید و پایداری زنجیره تامین کالا در کشور تضمین شود. همچنین تسهیل فرآیند‌های تجاری به منظور تامین کالا و حفظ جریان ورود ارز به کشور از جمله محور‌های مورد پیگیری از سوی اتاق تهران است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.