
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا نوری در این پیام ضمن قدردانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصویب و ثبت ۲۰ اردیبهشت به عنوان روز ملی گلمحمدی و گلاب در تقویم رسمی کشور اعلام کرد: ایران بعد از کشورهای بلغارستان، ترکیه و مراکش، دارای رتبه اول سطح و تولید گلمحمدی در جهان است و بزرگترین دشت گلمحمدی جهان به مساحت ۵ هزار هکتار با کشت دیم و ارگانیک در ایران قرار دارد.
او گفت: این روز که به پاسداشت اهمیت این محصول ارزشمند در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، فرصتی مغتنم برای بازنگری در پتانسیلهای عظیم ایران در این حوزه و برنامهریزی برای توسعه پایدار آن است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: ایران با سابقه بیش از ۲۵۰۰ ساله در کشت و فرآوری گلمحمدی، نه تنها مهد این گیاه معطر محسوب میشود، بلکه هم اکنون با دارا بودن بزرگترین دشت گلمحمدی ارگانیک جهان در مساحتی بیش از ۵ هزار هکتار، رتبه نخست جهانی را در سطح زیر کشت و تولید این محصول به خود اختصاص داده است. استانهای فارس، کرمان و اصفهان به عنوان قطبهای اصلی تولید، نقش کلیدی در این جایگاه برجسته ایفا میکنند.
نوری گفت: گلاب، که از آن به عنوان «طلای مایع» یاد میشود، ماده اولیه حیاتی در صنایع عطرسازی جهانی است و تجارت اسانسهای گیاهی به یکی از صنایع پرسود بینالمللی بدل گشته است.
در پیام وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت اتخاذ سیاستهای حمایتی، رعایت استانداردهای ملی و بینالمللی، و ارتقای کیفیت در تولید و فرآوری تاکیدشده است ، تا ایران بتواند از این ظرفیت عظیم اقتصادی برای افزایش اشتغال، درآمد ناخالص ملی و ارزآوری از طریق توسعه صادرات بهرهمند و به قطب تولید و صادرات اسانس گلمحمدی در جهان تبدیل شود.
