تیتر: تهران به متروی رایگان نیاز دارد؟

دنیای اقتصاد پنج شنبه 24 اردیبهشت 1405 - 22:11
دنیای اقتصاد؛ ایده رایگان شدن مترو و اتوبوس در ظاهر می‌تواند اقدامی حمایتی و کاهش‌دهنده هزینه‌های شهری تلقی شود؛ اما بررسی داده‌ها نشان می‌دهد حذف بهای بلیت، فشار مالی قابل‌توجهی بر شبکه حمل‌ونقل عمومی وارد می‌کند.

‌به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ ایده رایگان شدن مترو و اتوبوس در ظاهر می‌تواند اقدامی حمایتی و کاهش‌دهنده هزینه‌های شهری تلقی شود؛ اما بررسی داده‌ها نشان می‌دهد حذف بهای بلیت، فشار مالی قابل‌توجهی بر شبکه حمل‌ونقل عمومی وارد می‌کند.

حذف سهم محدود بلیت از هزینه‌های جاری مترو، ناترازی بودجه شهر را در شرایطی تشدید می‌کند که مترو با کمبود واگن، فاصله زیاد حرکت قطارها و ضعف زیرساخت مواجه است.

تجربه جهانی نیز بیانگر آن است که متروی رایگان تنها در شهرهایی با شرایط خاص موفق بوده است؛ شرایطی که در تهران به طور کامل فراهم نیست.

در این قسمت از «مسکن ۳۶۰»، ایده متروی رایگان از زاویه اقتصاد شهری بررسی می‌شود.

سؤال اصلی این است: تهران امروز بیش از هر چیز به متروی رایگان نیاز دارد یا به شبکه‌ای باکیفیت و قابل‌اتکا؟

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.