
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مژگان باغچی، رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران امروز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۵ همزمان با روز ملی مرتع و مرتعداری با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر به تشریح بخشهایی از موضوعات مرتبط با مراتع پرداخت و گفت: نامگذاری ۲۵ اردیبهشت هر سال به عنوان روز ملی مرتع و مرتعداری و عشایر اقدامی در جهت جلب توجهات عمومی به این موهبت الهی است و امسال با توجه به نامگذاری سال ۲۰۲۶ به عنوان سال مرتع داران و عشایر، فرصت مناسب تری برای این منظور ایجاد شده است.
وی درباره فعالیتها و اقداماتی که لازم است در این زمینه صورت گیرد، اظهار داشت: به نظرم در گام اول، مهمترین کاری که ما میتوانیم برای عشایر انجام بدهیم موضوع توانمندسازی جوامع عشایری به عنوان نزدیکترین اقشار به مراتع و طبیعت است تا بتوانند با افزایش اطلاعات و دریافت جدیدترین دانشها و آشنایی با روشهای نوین ضمن بهره گرفتن از مراتع، گامهای موثرتری برای تقویت و حفظ این موهبتها بردارند.
باغچی با تاکید بر اینکه با بکارگیری روشهای آزموده شده میتوان هم معیشت خانوادهها را ارتقا داد و هم، منابع طبیعی را حفظ کرد، افزود: با توجه به اینکه در استان تهران حدود یک میلیون هکتار مرتع وجود دارد، ما در قالب طرحهای مرتع داری اقدام به مدیریت بهینه مراتع کردیم؛ چراکه قبلا صرفا یک نگاه علوفهای به مراتع وجود داشت، اما اکنون در قالب طرحهای تلفیقی فرصتهای بهتری برای توسعه اقتصاد مرتعداران در نظر گرفته شده و میتوان در زمینههای آبزی پروری، زنبورداری و استفاده از گیاهان دارویی از مراتع استفاده کرد و در عین حال مانع از تخریب آنها شد.
وی با بیان اینکه طرحهای مرتعداری توسط فارغ التحصیل منابع طبیعی ارائه میشوند، گفت: این طرحها به صورت مشاورهای و اغلب به پیشنهاد خود مرتع داران و با نظارت دستگاه منابع طبیعی ارائه میشود و پس از تصویب در کمیته تخصصی در قالب قراردادهای سی ساله توسط مدیرکل منابع طبیعی به مرتع دار احاله مدیریت میشود.
رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: در سطح کشور ما حدود هشتاد و سه میلیون هکتار مرتع داریم که برای حدود پنجاه میلیون هکتار آن طرحهای مرتعداری تهیه شده و بیست و شش میلیون هکتار از مراتع به مرتعداران احاله مدیریت شده است.
باغچی با تاکید بر اینکه حفاظت از مراتع و بهره برداری پایدار از این منابع ارزشمند یک مسئولیت همگانی است، تصریح کرد: مدیریت و حفاظت از مراتع صرفا به دوش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیست و باید کل جوامع عشایر و همه دوستداران محیط زیست و طبیعت دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از این ثروت ارزشمند به نحو احسن استفاده کنیم.