
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امین ترفع مشاور وزیر و رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی که به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در هجدهمین اجلاس کمیسیون بیندولتی تراسیکا (TRACECA) در قزاقستان حضور یافته بود، گزارشی از اقدامات و برنامههای انجامشده در دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.
وی با تأکید بر پایبندی ایران به اصول همکاری چندجانبه و اهداف راهبردی تراسیکا، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در دوره ریاست خود تلاش کرد روند تعامل و هماهنگی میان کشورهای عضو این کریدور مهم حملونقلی را تقویت کند.
ترفع با اشاره به برخی شرایط و چالشهای پیشآمده در این دوره، گفت: با وجود دشواریها، ایران بر حفظ ثبات نهادی، تداوم فعالیتها و تقویت گفتوگوی سازنده میان اعضا تأکید داشته است.
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی از پیگیری تدوین راهبرد تراسیکا برای سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۶ به عنوان یکی از اولویتهای اصلی این دوره یاد کرد و افزود: برگزاری نشستهای تخصصی برای نهاییسازی سند مفهومی اصلاحات، ادامه کار بر روی چارچوبهای حقوقی و مقرراتی و آغاز فرآیند تشکیل شورای تجاری تراسیکا از جمله اقدامات انجامشده در این دوره بوده است.
وی همچنین به پیشرفت در زمینه هماهنگسازی پنجرههای واحد دریایی ملی و توسعه همکاری با شرکای بینالمللی اشاره کرد و آن را گامی مؤثر در تسهیل تجارت و اتصالپذیری در امتداد این کریدور دانست.
ترفع با قدردانی از دبیرکل کمیسیون بیندولتی تراسیکا، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران با اطمینان، ریاست دورهای این کمیسیون را به جمهوری قزاقستان واگذار میکند و همچنان به عنوان عضوی فعال، از ریاست جدید حمایت و همکاری خود را ادامه خواهد داد.