
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما رجبی مشهدی، معاون برق و انرژی وزارت نیرو، در آیین آغاز برنامههای مدیریت مصرف برق اوج بار سال ۱۴۰۵ گفت: از همین حالا باید مدیریت اوج بار تابستان در دستور کار قرار گیرد تا بتوان با آمادگی کامل از دوره پیک مصرف عبور کرد.
وی افزود: تا پایان خردادماه، عمده پروژههای حیاتی صنعت برق وارد مدار خواهد شد و بخشی از نیاز شبکه را تأمین میکند.
رجبی مشهدی با اشاره به اهمیت توسعه انرژیهای تجدیدپذیر گفت: موضوع انرژیهای خورشیدی بسیار مهم است و این نیروگاهها باید هرچه سریعتر به شبکه متصل شوند.
وی ادامه داد: ریلگذاری جدید صنعت برق، استفاده از کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف است که کمک میکند به جای اعمال خاموشیهای گسترده، از طریق محدودسازی هوشمند بار، شبکه را مدیریت کنیم.
معاون برق و انرژی وزارت نیرو تأکید کرد: نباید اجازه دهیم مشترکان پرمصرف شرایط را برای کشور دشوار کنند.
رجبی مشهدی درباره برنامههای مدیریت مصرف در بخش اداری و شهری گفت: تفاهمنامهای برای وزارت کشور ارسال شده که براساس آن، برق مازاد بر الگوی مصرف باید از تابلوی برق آزاد خریداری شود یا دستگاهها از طریق احداث مولد و اجرای برنامههای بهینهسازی مصرف، نیاز خود را تأمین کنند.
وی افزود: تعویض موتورهای فرسوده، اصلاح روشنایی معابر و جایگزینی موتور کولرهای کممصرف از جمله اقداماتی است که باید با جدیت دنبال شود.
رجبی مشهدی با اشاره به اجرای طرح «مهتاب» گفت: این طرح، برنامهای مؤثر در مدیریت مصرف برق است و امیدواریم با اجرای کامل آن، تابستان امسال بدون خاموشی سپری شود