
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، محمد متقی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با حضور در برنامه میز اقتصاد گفت: در بحث شفافیت در صنعت پتروشیمی در کل زنجیره تولید سامانههای مختلف و متعددی داریم که سال هاست این سامانهها مانند یک اتاق شیشهای اطلاعات در آنجا بروز ثبت و ضبط میشود که خاصیت صنعت تولید و فرآیند ما این است.
وی افزود: به طور مشخص در صنعت پتروشیمی ما یک سامانه تولید داریم که از همان سالهای اولیهای که این صنعت شکل گرفته است و روز به روز توسعه پیدا کرده است و امروزه دراختیار تمام نهادهای نظارتی، وزارت صمت است و مانند یک اتاق شیشهای به تمام دادههای ما اعم از میزان خوراکی که این صنعت استفاده میکند، میزان انرژی استفاده شده و همچنین میزان تولید و فروش در این سامانه ثبت میشود.
متقی بیان کرد: در رابطه با شفافیت علاوه بر این سامانه جامع تولید که انجام میشود، یک سامانهای است به اسم سامانه ثامن که یک نهاد نظارتی است که تمام دیتاهای تولید را در آن سامانه هم ثبت میکنیم. آن سامانه همچنین به سامانه جامع تجارت که وزارت صمت دارد هم متصل است. این سامانهای که ماده ۱۹ و متعلق به بانک مرکزی است، بعد از اینها شکل گرفته است یعنی در گذشته هم شفافیت را در حلقه اول زنجیره ایجاد کرده بودیم، سالها است تمام حوزههای نظارتی به آن دسترسی دارند، حتی تمام انبارها میزان تولید به ساعت و بروز در آن ثبت شده است و ما شفافیت را در حوزه خودمان از سالها قبل ایجاد کردهایم.
مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی بیان کرد: از منظر صنعت تولیدی پتروشیمی تمام این دادهها را بروز در تمام پتروشیمیها و شرکت ملیصنایع پتروشیمی با سامانه تولید ثبت میکنیم و دراختیار تمام حوزههای نظارتی و کسانی که باید دسترسی داشته باشند بروز داریم.
متقی گفت: قانون سامانه شفاف سازی برای کل زنجیره است، یعنی نه تنها تولید، بخش توزیع و بخش مصرف نهایی را باید ببینید. آن قسمتی که به ما ربط دارد، ما هم با سامانه جامع تولید و هم ثامن به آن وصل هستیم. یعنی سامانه مبحث ۱۹ به سامانه ثامن وصل است و به صورت اتوماتیک دادههای ما را میخواند. اما در حلقههای بعدی یعنی لایه دوم و سوم که آن بحثهای فاکتورهایی که اسمهای مختلفی روی آن میگذارند باید نگاه کرد ببینیم آنها هم در سامانه است یا خیر.
متقی افزود: ما چند کار از زمانی که جنگ رمضان شروع شد اولین کار این بود که ما یک بحثی داشتیم تحت عنوان قیمتهای پایهای که روی بورس کالا برای تمام محصولات نه تنها پتروشیمی، بلکه سایر محصولاتی که در زنجیره عرضه صنعت نفت است، چه خوراک و چه محصول را با قیمتهای جهانی قبل از جنگ نگه داشتیم، این یکی از اقداماتی بود که هنوز هم همان قیمتهای پایه قیمتهای قبل از جنگ است. موضوع دوم، چون دیدیم چشم انداز روشن نبود که چه مسیری در پیشرو است، صادرات را در صنعت پتروشیمی ممنوع کردیم و به همکاران گفتیم که دست نگه دارید و محصولی صادر نشود و یکسری که تعهد ایجاد کرده بود برای کشورها خارجی، یک مقدار کمی بودند که در مسیر صادرات بودند مسیر خودشان را رفت.