بیانیه شدیداللحن اروپایی علیه ترامپ که هرگز منتشر نشد / افشاگری رویترز از خشم متحدان اروپایی آمریکا از تهدید ترامپ به محو تمدن ایران

خبرآنلاین جمعه 01 خرداد 1405 - 11:13
خبرگزاری رویترز در گزارشی افشا کرده‌است که پس از انتشار پیام ترامپ در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر نیتش برای نابودی تمدن ایران، سه کشور اروپایی متحد آمریکا به شدت برآشفتند و قصد داشتند با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن از اظهارات او انتقاد کنند.

به گزارش خبرآنلاین، رویترز در گزارشی برای نخستین بار از خشم دولت‌های اروپایی نسبت به ادبیات خشونت‌آمیز و تهدید ترامپ به نسل‌کشی ایرانیان برداشته‌است.

این خبرگزاری در گزارش خود می‌نویسد: «[بعد از تهدید ترامپ به نابودی ایران] مقامات بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس بیانیه‌ای مشترک را تهیه کردند که یک دیپلمات اروپایی آن را تند و شدیداللحن توصیف کرد. اما آن‌ها تصمیم گرفتند آن را منتشر نکنند، چرا که به این نتیجه رسیدند زبان ترامپ بلوف است و توبیخ علنی ممکن است او را به ادامه بمباران ترغیب کند. تا عصر همان روز، ترامپ آتش‌بس دو هفته‌ای با ایران را اعلام کرد.»

رویترز می‌نویسد: «این ماجرا که آن هم پیش از این گزارش نشده بود، رویکردی را نشان می‌دهد که بسیاری از متحدان اکنون از آن پیروی می‌کنند: خویشتن‌داری به جای تقابل. اما دیپلمات‌ها گفتند که نادیده گرفتن مکرر تهدیدهای ترامپ خطرناک نیز هست، زیرا ممکن است در هنگام بروز بحرانی دیگر، آن‌ها را آمادگی‌نشده رها کند.»

به نوشته رویترز برخی از متحدان آمریکا اکنون بر این باورند که مؤثرترین پاسخ به یک رئیس‌جمهور بی‌ثبات، این است که ادبیات او را به عنوان سر و صدای پس‌زمینه در نظر بگیرند.

۴۲/۴۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.