به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل حبیبی، معاون سازمان ملی بهرهوری ایران از تدوین و ابلاغ برنامههای بهرهوری در پنج بخش اقتصادی کشور خبر داد و گفت: برنامههای بهرهوری در بخشهای آب و برق، ساختمان، حملونقل و انبارداری، کشاورزی و ارتباطات به تصویب رسیده و ابلاغ شده است و برنامههای بخش صنعت و معدن و همچنین نفت و گاز نیز در دست تدوین قرار دارد.
معاون سازمان ملی بهرهوری ایران با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتقای بهرهوری اظهار کرد: در حوزه آب و برق، افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی کشور از متوسط فعلی 39.8 درصد به 44 درصد هدفگذاری شده و نیروگاههای حرارتی جدید نیز باید حداقل به راندمان 55 درصدی دست پیدا کنند.
وی افزود: یکی دیگر از محورهای مهم این برنامه، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق است؛ بهگونهای که مقرر شده تا پایان اجرای برنامه هفتم، میزان تلفات شبکه برق کشور به زیر 10 درصد برسد.
حبیبی همچنین با اشاره به وضعیت تلفات شبکه آبرسانی کشور تصریح کرد: در حال حاضر متوسط تلفات شبکه آبرسانی در کشور حدود 31.7 درصد است و در برخی استانها شرایط نامناسبتری وجود دارد؛ بهطوریکه این رقم در استان کهگیلویه و بویراحمد به 56.9 درصد، در خوزستان بیش از 52 درصد و در فارس بیش از 40 درصد میرسد.
معاون سازمان ملی بهرهوری تاکید کرد: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، قرار است تلفات شبکه آبرسانی سالانه حدود 5 درصد کاهش پیدا کند و روند فرسودگی زیرساختها که طی سالهای گذشته موجب افزایش اتلاف شده، متوقف شود.
وی ادامه داد: در بخش آب نیز تامین آب صنایع بزرگ کشور تا پایان سال 1407 باید بهصورت کامل از منابع آب نامتعارف شامل پساب، آب دریا و سایر منابع جایگزین انجام شود.
حبیبی با بیان اینکه برنامههای بهرهوری بهصورت بیندستگاهی تدوین شدهاند، گفت: در تدوین این برنامهها تنها یک دستگاه مسئول نبوده و مجموعهای از دستگاههای اجرایی مرتبط برای تحقق اهداف بهرهوری نقشآفرینی خواهند کرد. همچنین برنامههای مصوب در سایت سازمان برای استفاده عموم و دریافت نظرات کارشناسان و خبرگان در دسترس قرار گرفته است.
انتهای پیام/