به گزارش ایرنا از مرکز عالی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجتالاسلام علیرضا شاهسونی در نشست سراسری معلمان، مدیران و معلمان مؤسسه قرآنی فرهنگی بیتالاحزان حضرت زهرا (س) با ارائه گزارشی از روند فعالیت شعبههای این موسسه گفت: در ایام جنگ تحمیلی فعلی، تمام شعب بیتالاحزان فعال هستند. فعالیت اکثر آنها بهصورت حضوری و در مناطقی که امکانپذیر نبوده، بهصورت مجازی یا ترکیبی برگزار میشود.
وی با اشاره به طرح «حافظ شو» که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور سنجش محفوظات در قالب بازی و سرگرمی برگزار می شود، اظهار داشت: سال گذشته درحدود پنج هزار نفرجزء در طرح حافظ شو و آزمونهای عمومی سازمان تبلیغات اسلامی از سوی این موسسه شرکت کردند؛ هرچند روند رو به رشد آن به دلیل شرایط جنگی کاهش یافت.
مدیرمسئول موسسه بیتالاحزان، ضمن تبیین جایگاه معلمی قرآن گفت: طبق روایت امیرالمؤمنین (ع) که فرمود «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا»(هر کس حرفی به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است.) در فرض نیت خالص، معلمی قرآن از هر معلمی دیگری افتخار و ارزش بیشتری دارد و باید با افتخار بگویید که معلم قرآن هستید؛ چرا که تمامی عالم هستی حتی ماهیان دریاها برای معلم قرآن استغفار میکنند.
این حافظ کل قرآن با تأکید بر لزوم شکرگزاری نعمت معلمی قرآن، گفت: مشکلات مالی، زیاد است اما این مشکلات نباید ما را مأیوس کند. هماکنون جامعه بیش از پیش به فعالیتهای قرآنی نیاز دارد و طبق حدیث پیامبر اکرم (ص) که فرمود «هرگاه فتنهها مانند پارههای شب تاریک، شما را دچار شبهه کرد، به قرآن مراجعه کنید» در شرایط کنونی کشور باید به قرآن پناه ببریم و در ترویج آن سهیم باشیم.
شاهسونی با یادآوری کلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «فرصتهایی در دل تهدیدهاست که در خود فرصتها وجود ندارد»، تصریح کرد: اکنون که کشور در شرایط جنگی قرار دارد و بسیاری از برنامهها تعطیل شدهاند، باید ابتکارات و فعالیتهای جدیدی ارائه کنیم. خوشبختانه شاهد بودیم که بسیاری از عزیزان در راهپیماییها، موکبها و تجمعات مردمی فعالیت قرآنی خوبی داشتند. بسیاری از مدیران، فعالیتهای مجازی را رشد داده و برخی دیگر فعالیتها را به روال عادی و حضوری بازگرداندند که امیدواریم سایر شعب نیز از این فضا به نحو احسن استفاده کنند.
حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم که به مناسبت هفته معلم با حضور ۱۷۰ نفر از مسئولان، مدیران و مربیان موسسه بیت الاحزان برگزار شد، گفت: «رشد و پیشرفت علمی در گرو سه مؤلفه خودباوری، امید به موفقیت و حرکت جهادی است. اگر این سه اصل رعایت شود، میتوانیم قلههای علم و دانش را فتح کنیم.
وی با تمایز قائل شدن میان علم مفید و علم مضر بیان کرد: علمی مفید است که مایه سعادت و نجات بشر شود. علمی که در غرب رواج یافته، منهای دین و اخلاق است و همین امر موجب بدبختیهای فراوان دنیای غرب شده است. از میان علوم رایج، علوم و آشنایی با قرآن، به دلیل ارتباط با معرفت الهی و مسیر انبیاء، از ارزش و اعتبار بیبدیلی برخوردار است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کسانی که همچون حجتالاسلام شاهسونی سفره قرآن را پهن کردهاند، کارشان غیرقابل توصیف است. خوشا به حال شما، خانوادههایتان و مدیرانی که در مسیر مهجوریتزدایی از قرآن گام برمیدارند و در اعتلای پرچم قرآن و عترت تلاش میکنند.
به گزارش ایرنا، موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا (س) از سال ۱۳۷۵ در استهبان فارس آغاز به کار کرد و اکنون دارای ۱۷ مرکز شبانه روزی حفظ یکساله ویژه خواهران و برادران و بیش از ۱۷۰ شعبه و ۴۰ مرکز حفظ همراه با تحصیل مجموعاً در ۱۵ استان کشور فعالیت دارد.
مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا (س) که از همان ابتدا هدف خود را فعالیت در نقاط محروم و روستایی تعریف کرده بود فعالیت های قرآنی خود در جنوب شرق ایران را از سال ۱۳۸۶ در استان سیستان و بلوچستان از شهرستان دلگان آغاز کرد. فعالیت های واحد دلگان با رشد چشمگیری همراه بوده تا جایی که شعبه دلگان با راه اندازی ۱۱ شعبه دیگر در روستاهای اطراف این شهرستان موفق به جذب صدها قرآن اموز در سال و تربیت ده ها حافظ کل قرآن کریم شده است.
در بهمن ماه ۱۳۹۱ گسترش شعبه های جدید در کرمان جنوبی، شهرهای عنبرآباد، رودبار، منوجان و اسلام آباد، دیده ها را متوجه خود ساخت و در اوایل خردادماه ۱۳۹۲ نیز بلوچستان شاهد راه اندازی شعبه ای دیگر در شهر بزمان از توابع ایرانشهر بود.













