بهکیش: بار اصلی رشد اقتصادی بر دوش بنگاه‌هاست نه دولت | برای عبور از بحران اقتصادی باید مسیر فعالیت بخش خصوصی تسهیل شود

اقتصادنیوز سه شنبه 05 خرداد 1405 - 05:38
اقتصادنیوز: بهکیش با بیان اینکه بنگاه‌ها با کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیت دسترسی به فناوری، بازار و منابع اعتباری مواجه هستند، تاکید کرد: در شرایط فعلی بسیاری از بنگاه‌ها ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند و امکان دسترسی به تکنولوژی و بازارهای جهانی نیز برای آن‌ها محدود شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، دکتر محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان و نایب‌رئیس سابق کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، در بخشی از اظهاراتش در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۵ گفت: بار اصلی رشد اقتصادی بر دوش بنگاه‌هاست نه دولت.

وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی، به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط، در سال‌های اخیر بیشترین آسیب را دیده‌اند و برای بازگشت اقتصاد به مسیر رشد، باید مشکلات این بخش به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

بهکیش با بیان اینکه بنگاه‌ها با کمبود نیروی انسانی متخصص، محدودیت دسترسی به فناوری، بازار و منابع اعتباری مواجه هستند، افزود: در شرایط فعلی بسیاری از بنگاه‌ها ناچار به تعدیل نیرو شده‌اند و امکان دسترسی به تکنولوژی و بازارهای جهانی نیز برای آن‌ها محدود شده است.

این اقتصاددان ادامه داد: تجارت و صادرات، ریشه رشد اقتصادی و بقای صنعت هستند و اگر امکان رقابت و حضور در بازارهای جهانی از بنگاه‌ها گرفته شود، صنعت نیز توان رشد نخواهد داشت.

به گفته او، تداوم تنش‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی موجب کاهش تقاضا برای کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های تجاری و حمل‌ونقل در مرزهای زمینی و دریایی کشور افزود: در شرایط فعلی ظرفیت تجارت خارجی ایران کاهش یافته و برای عبور از بحران اقتصادی باید مسیر فعالیت بخش خصوصی تسهیل شود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.