به گزارش اقتصادنیوز، مسعود دانشمند، رئیس کانون شرکتهای حمل و نقل بینالمللی در خصوص صادرات و کالا از مسیر ترانزیتی پاکستان در بخشی از گفتوگوی خود با اقتصادنیوز گفت: این کشور اصلاً در کار ترانزیت کالا نبوده است و ایران در حال ترغیب آنها برای ورود به این حوزه است.
وی گفت: حتی اگر تمام شرایط در پاکستان مهیا شود و کالاهایی که به کراچی وارد میشوند به جای رفتن به سمت شمال پاکستان و به مرز زاهدان، به سمت غرب و چابهار و مرز ریمدان بیایند، حداکثر ظرفیت قابل جابهجایی ۲ تا ۳ میلیون تن و در بهترین حالت ۱۰ میلیون تن خواهد بود.
او توضیح داد: قوانین پاکستان اجازه نمیدهد کالا از کراچی تا تفتان بدون کنوانسیون تیر (TIR) ترانزیت شود و در حال حاضر چنین کامیونهایی در آن مسیر وجود ندارد، لذا با گمرک و دولت آنها چالش وجود دارد.
دانشمند خاطرنشان کرد: مجموع توان بنادر کراچی، بنقاسم و گوادر به ۱۰۰ میلیون تن نمیرسد که این مقدار برای جمعیت ۲۵۰ میلیونی خود پاکستان هم کافی نیست؛ بنابراین ایران حداکثر میتواند ۲ تا ۳ میلیون تن از ظرفیت آنها استفاده کند.
رئیس کانون شرکتهای حمل و نقل بینالمللی در پایان به مسیر ریلی اشاره کرد و گفت: مسیر ریلی چین تا تهران باز شده است. فارغ از قیمت بالای این مسیر، اگر روزانه یک قطار با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تن بار بیاورد، در طول ۳۶۵ روز سال مجموع بار به یک میلیون تن هم نمیرسد. بحث اصلی ایران در بنادر جنوب، جابهجایی ۱۰۰ میلیون تن بار است که در آنجا با مشکل و گرفتاری مواجه هستیم