عرضه کالا بالاتر از نرخ مصوب ممنوع است؛ کسبه نقشی در گرانی ندارند

خبرگزاری مهر شنبه 09 خرداد 1405 - 08:43
رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران با تأکید بر تفاوت گرانی و گران‌فروشی گفت: هرگونه پاک کردن قیمت یا عرضه کالا با نرخ بالاتر از قیمت مصوب، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

رضا پاشابیگی داریانی، رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران، در گفتگو با مهر با اشاره به تفاوت میان گرانی و گران‌فروشی، گفت: حوزه گرانی با گران‌فروشی دو مقوله جدا از یکدیگر است. در بحث گرانی، شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بسته‌بندی، کالاها را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند؛ اما گران‌فروشی به این معناست که خدای نکرده تعداد محدودی از کسبه، کالا را بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسانند.

وی افزود: طبق قانون، تمامی کسبه موظف هستند کالاها را بر اساس قیمت درج‌شده روی محصول عرضه کنند و هرگونه پاک کردن قیمت یا عرضه کالا با نرخ بالاتر از قیمت مصوب، ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان تهران در ادامه اظهار کرد: البته میزان این تخلف‌ها طی مدت اخیر بسیار کم بوده است؛ چرا که کسبه عمدتاً ارتباط عاطفی و روانی مناسبی با مردم دارند و هیچ‌گاه خود را درگیر چنین مسائلی نمی‌کنند.

وی گفت: حاشیه سود کسبه مشخص و معین است؛ به این معنا که چه کالا گران شود و چه ارزان، درصد مشخصی به عنوان سود برای آنان در نظر گرفته می‌شود و بیش از آن نیست. بنابراین هرچقدر هم قیمت کالا افزایش پیدا کند، درصد سود کسبه تغییری نخواهد کرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.