دیدار ویتکاف و کوشنر با کارشناسان فنی یک آزمایشگاه هسته‌ای آمریکا

ایرنا شنبه 16 خرداد 1405 - 01:46
نیویورک- ایرنا- شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد: استیو ویتکاف و جرد کوشنر نماینده ویژه کاخ سفید و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با ایران، در یک آزمایشگاه ملی در ایالت تنسی با گروهی از کارشناسان فنی دیدار کردند.

به گزارش ایرنا، شبکه سی ان ان روز جمعه به وقت محلی در گزارش اعلام کرد: اسکات روکر معاون برنامه امنیت مواد هسته‌ای در ابتکار تهدید هسته‌ای توضیح داد که این آزمایشگاه در جمع‌آوری اورانیوم بسیار غنی‌شده در نقاط مختلف جهان سابقه دارد.

وی گفت: این مرکز از توان فنی و تجهیزات لازم از جمله «تاسیسات سیار اورانیوم» برای مدیریت، تبدیل و انتقال ایمن اورانیوم غنی‌شده برخوردار است.

سی ان ان افزود: با این حال او تاکید کرد که هیچ‌کس در آمریکا تجربه بازیابی ذخایر مدفون اورانیوم را ندارد.

بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، حملات نظامی واشنگتن - تل آویو در ژوئن ۲۰۲۵ به تاسیسات هسته‌ای ایران که پنتاگون آن را «عملیات چکش نیمه‌شب» نامید، بخش عمده‌ای از ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران در مجموعه هسته‌ای اصفهان را مدفون کرده، اما آن را به طور کامل نابود نکرده است.

سی ان ان تصریح کرد: با این حال، این بازدید به معنای نزدیک بودن توافق با ایران تلقی نمی‌شود اما روکر این اقدام را «نشانه‌ای امیدوارکننده» توصیف کرد و گفت که حضور کارشناسان دولت آمریکا در مراحل مذاکرات ضروری است.

مارکو روبیو وزیر خارجه ایالات متحده این هفته اعلام کرد که مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران «بسیار فنی» خواهد بود و ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

او در جلسه کمیته روابط خارجی سنا ادعا کرد: مرحله بعدی مذاکرات شامل تعیین تکلیف ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده و همچنین اعمال محدودیت‌های شدید و بلندمدت بر فعالیت‌های غنی‌سازی ایران خواهد بود.

روبیو گفت که این موضوعات به دلیل ماهیت فنی خود قابل حل در چند روز نیست و نیازمند کار کارشناسی ۳۰ تا ۹۰ روزه یا بیشتر است.

او همچنین ادعا کرد: پیشبرد این مرحله منوط به بازگشایی تنگه هرمز از سوی ایران خواهد بود.

ادعاهای آمریکا در حالی است که رئیس جمهور این کشور بارها مدعی نزدیک بودن به دستیابی به توافق شده است.

ترامپ ۲۳ می ۲۰۲۶ برابر با دوم خرداد ۱۴۰۵ ادعا کرد: یک توافق میان ایالات متحده آمریکا و ایران تنظیم شده و اکنون در انتظار نهایی شدن است و جنبه‌ها و جزئیات نهایی توافق در دست بررسی است و به‌ زودی اعلام خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا ۱۱ خرداد ۱۴۰۵ برابر با اول ژوئن ۲۰۲۶ نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز ادعا کرد که فکر می‌کند «طی هفته آینده» با ایران برای تمدید آتش‌بس و بازگشایی تنگه هرمز به توافق خواهد رسید.

آینده مذاکرات میان تهران و واشنگتن درباره تثبیت آتش‌بس پس از جنگ سه‌ماهه اخیر و همچنین بازگشایی تنگه هرمز با ابهام روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تفاهم اولیه میان تهران و واشنگتن که هفته گذشته حاصل شده بود، شامل بازگشایی کامل تنگه هرمز در ازای کاهش تدریجی فشارهای دریایی آمریکا علیه ایران می‌شد.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که دولت ترامپ با انتقادهای فزاینده داخلی درباره تورم و افزایش قیمت سوخت مواجه است و برخی نظرسنجی‌ها از کاهش میزان حمایت عمومی از عملکرد اقتصادی رئیس‌جمهور آمریکا حکایت دارند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.