توسعه همکاری‌های اقتصادی، صنعتی و تجاری ایران و قرقیزستان در دیدار وزرای ۲ کشور

خبرگزاری میزان شنبه 16 خرداد 1405 - 16:31
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان، بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، معدن، خدمات فنی و مهندسی و سلامت تأکید کرد.
خبرگزاری میزان -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، در این دیدار، طرفین با اشاره به ظرفیت‌های گسترده موجود در روابط اقتصادی دو کشور، بر ضرورت افزایش حجم و تنوع مبادلات تجاری، توسعه همکاری‌ها در چارچوب پیمان‌های منطقه‌ای از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای و همچنین تقویت تبادل هیأت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مشترک تأکید کردند.

«سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترانزیت، برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور، کاهش هزینه‌های ترانزیتی و تکمیل کریدور‌های منطقه‌ای را از اولویت‌های همکاری مشترک برشمرد. وی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های پروژه ریلی و طرح «یک کمربند، یک جاده» در راستای توسعه تجارت منطقه‌ای تأکید کرد.

 در بخش دیگری از این دیدار، دو طرف بر لزوم رفع موانع بانکی و مالی، توسعه روابط کارگزاری بانکی، استفاده از ارز‌های ملی در مبادلات تجاری، تشکیل کمیته مشترک بانکی و بررسی سازوکار‌های نوین مالی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تأکید کردند.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین آمادگی ایران را برای توسعه همکاری‌ها در بخش‌های صنعتی و معدنی اعلام کرد و از ظرفیت شرکت‌های ایرانی برای اجرای پروژه‌های صنعتی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، انتقال دانش فنی، توسعه شهرک‌های صنعتی و مشارکت در پروژه‌های معدنی قرقیزستان خبر داد. در این چارچوب، بر ضرورت تبادل اطلاعات تخصصی در حوزه معادن و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک تأکید شد.

در حوزه سرمایه‌گذاری نیز طرفین بر توسعه همکاری میان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو کشور، جذب سرمایه‌گذاران، ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک به‌ویژه در صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های لجستیکی و تجاری تأکید کردند.

 وزیر صمت با اشاره به توانمندی‌های کشور در حوزه سلامت، بر توسعه همکاری‌های پزشکی، گسترش گردشگری سلامت و ایجاد مراکز درمانی و سلامت مشترک در قرقیزستان تأکید کرد.

در پایان این دیدار، دو طرف بر تداوم رایزنی‌ها، پیگیری توافقات و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان تأکید کردند.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری میزان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.