اسپیس ایکس قصد دارد یک خط لوله گاز طبیعی اختصاصی به طول حدود ۱۳ کیلومتر در تگزاس احداث کند که بندر براونزویل (Brownsville) را به پایگاه استاربیس متصل میکند. این خط لوله گاز موردنیاز برای تولید متان مایع سوخت موشک استارشیپ را مستقیماً به استاربیس منتقل خواهد کرد و ساخت آن از ماه آینده میلادی آغاز میشود. این پروژه میتواند وابستگی اسپیس ایکس به صدها کامیون حمل سوخت را کاهش دهد، اما فعالان محیطزیست درباره تأثیر آن بر زیستگاههای حساس اطراف استاربیس و برنامههای حفاری احتمالی این شرکت در منطقه ابراز نگرانی کردهاند.
براساس اسنادی که خبرگزاری رویترز و نشریه Rio Grande Valley Business Journal مشاهده کردهاند، اسپیس ایکس آماده آغاز ساخت یک خط لوله گاز طبیعی در ایالت تگزاس است. این خط لوله حدود ۱۳ کیلومتر طول خواهد داشت و از بندر براونزویل تا پایگاه استاربیس این شرکت امتداد مییابد. طبق گزارش رویترز، عملیات ساخت این پروژه از ماه آینده آغاز میشود و انتظار میرود تا ۲۶ ژانویه تکمیل و عملیاتی شود.

این خط لوله ۱۶ اینچی، گاز طبیعی را مستقیماً به استاربیس منتقل میکند تا در آنجا به متان مایع برای موشک استارشیپ تبدیل شود. رویترز میگوید اسپیس ایکس تابستان گذشته طرحهای مهندسی ساخت یک تأسیسات مایعسازی گاز را در این محل به سپاه مهندسان ارتش آمریکا ارائه کرده بود. درحالحاضر، اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) به اسپیس ایکس مجوز حداکثر ۲۵ پرتاب در سال را داده است؛ هرچند این شرکت از زمان نخستین پرواز استارشیپ در آوریل ۲۰۲۳ تاکنون تنها ۱۲ بار این راکت غولپیکر را پرتاب کرده است. هر پرتاب به حدود ۶۳۰ هزار گالن متان مایع نیاز دارد که اکنون با صدها کامیون تانکر حمل میشود.
احتمال ساخت این خط لوله جدید نگرانیهای زیستمحیطی تازهای را درباره منطقه اطراف استاربیس ایجاد کرده است؛ منطقهای که شامل زیستگاههای حساس تالابی میشود. رویترز گزارش داده است که اسناد مربوط به زمینها نشان میدهد اسپیس ایکس امکان حفاری در نزدیکی این سایت و همچنین سایر نقاط تگزاس را نیز بررسی کرده است.