کارگران کارخانههای شرکت هیوندای در کره جنوبی با احساس خطر از جانگزینشدن با رباتها، به اعتصاب برای رساندن صدای اعتراض خود رأی مثبت دادند. این کارمندان که عضو اتحادیه فلزکاران کره هستند، خواستار حق اظهارنظر درباره هرگونه تلاش برای اتوماسیون و استقرار هوش مصنوعی در کارخانهها شدهاند. آنها همچنین پاداش عملکردی معادل حدود یکسوم سود سالانه هیوندای را درخواست کردهاند که برای هر یک از ۷۳ هزار کارگر این شرکت، رقم قابلتوجهی در حدود ۲۷ هزار دلار خواهد بود.
به گزارش فایننشال تایمز، کارگران به دلیل پیشرفتهای سریع فناوری و ویدیوهای منتشرشده از مهارت بالای رباتها، نگران امنیت شغلی خود در آینده هستند. یکی از اعضای اتحادیه میگوید اخبار و تصاویر مربوط به پیشرفت مهارت رباتها، کارگران را بسیار مضطرب کرده است. این اضطراب موجه به نظر میرسد؛ زیرا هیوندای در ماه ژانویه اعلام کرد که قصد دارد رباتهای انساننمای اطلس ساخت بوستون داینامیکس را در سال ۲۰۲۸ در کارخانه جورجیا مستقر کند. اتحادیه در آن زمان عهد بست که بدون توافق قبلی، اجازه نمیدهد حتی یک ربات با استفاده از فناوریهای جدید مشغول به کار شود.
مدیران هیوندای با وجود مخالفتها بر تصمیم خود مصمم هستند و اخیراً به سرمایهگذاران گفتهاند قصد دارند بیش از ۲۵ هزار ربات انساننما را در تأسیسات تولید خودروی خود مستقر کنند. هیوندای با تکرار یک دفاعیه معمول در برابر تلاشهای اتوماسیون، میگوید رباتها فقط کارهای پرزحمت و خطرناکی را انجام میدهند که انسانها تمایلی به انجام آنها ندارند.

بااینحال، اتحادیه کارگری با این استدلال مخالفت کرده و هشدار داده است که این اقدامات شوکهای شغلی بزرگی خواهد داشت. اتحادیه هیوندای در سالهای اخیر معمولاً از تهدید به اعتصاب بر سر مسائلی مانند دستمزد ابایی نداشته، اما از زمان آخرین اعتصاب کامل در سال ۲۰۱۸، بیشتر اختلافات را بدون توقف کامل کارخانهها حل کرده است.
از سویی درخواستهای مالی کارگران تحت تأثیر سودهای هنگفت و پاداشهای نجومی کارمندان شرکتهای رقیب قرار دارد. این مطالبات زمانی مطرح میشوند که کارمندان سایر شرکتهای کره جنوبی مانند سامسونگ، پس از دریافت سود هوش مصنوعی، پاداشهای بسیار بزرگی دریافت کردهاند.