به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، هوایی که باید مایه حیات باشد، سالهاست برای ساکنان جنوب تهران به دغدغهای دائمی تبدیل شده است. مردمی که در شهرری، غنیآباد و مناطق پیرامونی زندگی میکنند، بار دیگر با صحنهای تکراری اما نگرانکننده روبهرو شدهاند؛ ستونهای دود و غبار برخاسته از کارخانه سیمان تهران که همچنان بر فراز آسمان منطقه دیده میشود و پرسشهای جدی درباره میزان پایبندی این واحد صنعتی به الزامات زیستمحیطی و مصوبات قانونی ایجاد کرده است.
فیلمی که این روزها از محدوده میدان غنیآباد ثبت و منتشر شده، انتشار حجم قابل توجهی از دود و غبار از محدوده کارخانه سیمان تهران را نشان میدهد؛ تصاویری که برای بسیاری از ساکنان جنوب پایتخت آشناست و خاطره سالها اعتراض به آلودگی ناشی از فعالیت این مجموعه صنعتی را زنده میکند.
این در حالی است که موضوع آلایندگی کارخانه سیمان تهران پیشتر نیز به سطح مراجع قضایی کشیده شده بود. دوم آذرماه سال ۱۴۰۴ و در پی انتشار گزارشی درباره ادامه فعالیت معادن و خطوط تولید این کارخانه باوجود مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از تشکیل پرونده قضایی برای برخورد با تخلفات احتمالی این واحد صنعتی خبر داد.
محمدمهدی رحیمی، دادستان شهرستان ری، در آن زمان اعلام کرده بود که براساس مصوبه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت تمامی معادن وابسته به کارخانه سیمان تهران و همچنین خطوط تولید آن باید متوقف شود. وی همچنین از صدور دستور قضایی لازم، احضار مسئولان کارخانه به دادسرا و الزام به خاموشی کورهها خبر داده و تأکید کرده بود در صورت اجرا نشدن این دستورات، ضابطان قضایی موظف به پلمب معادن و خطوط تولید خواهند بود.
اکنون با انتشار تصاویر جدید، بار دیگر این پرسش در افکار عمومی مطرح شده که سرنوشت آن پرونده قضایی و دستورات صادرشده چه بوده است. آیا آلایندگی مشاهدهشده ناشی از فعالیت جاری کارخانه است یا منشأ دیگری دارد؟ چه میزان از الزامات زیستمحیطی برای کنترل انتشار ذرات معلق در این مجموعه اجرایی شده و دستگاههای نظارتی چه ارزیابیای از وضعیت فعلی دارند؟