آغاز برداشت گندم برای تامین نان مردم

صدا و سیما یکشنبه 02 فروردین 1405 - 17:22
کشاورزان گندمکار در جنوب و جنوب شرق ایران، برداشت راهبردی‌ترین محصول غذایی جامعه را آغاز کردند تا تاخیر و وقفه‌ای در تامین امنیت غذایی مردم رخ ندهد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با آغاز بهار و در شرایطی که دلیرمردان ایران در یکی از سرنوشت ساز‌ترین دوران‌ها تاریخی پرافتخار و غرور انگیر برای این سرزمین رقم می‌زنند، کشاورزان و روستائیان مناطق گرمسیر در جنوب و جنوب شرق، در سنگر‌های جبهه اقتصادی، مجاهدانه برای تامین امنیت غذایی مردم می‌کوشند و برداشت گندم، راهبردی‌ترین محصول غذایی را آغاز کرده‌اند.

برداشت گندم و تحویل آن به سیلو‌ها و مراکز دولتی در شرایطی صورت می‌پذرید که "شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی" هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح نکرده و کشاورزان، محصول خود را به صورت علی الحساب و با نرخ ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم به دولت تحویل می‌دهند.

در حالی که طبق قانون، قیمت خرید تضمینی گندم و سایر محصولات اساسی می‌بایست قبل از آغاز مردادماه تعیین می‌شد، این تکلیف همانند سال‌های متعدد دیگر به موقع ادا نشد و در اواخر پائیز نرخ متغیری که سقف آن، رقم ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود تعیین و ابلاغ شد.

باوجود اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در فصل زراعی ۱۴۰۵_۱۴۰۴ در آبان ماهی که گذشت، تعیین و ابلاغ شد، اما این رقم در عمل هیچ کاربردی نداشت و مدتی بعد به دلیل اصلاح هدفمندی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نسبی قیمت ها، اصلاح قیمت مجددا در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

کارشناسان و فعالان بازار نهاده‌ها و مواد غذایی معتقدند که با آزادسازی قیمت‌ها و در شرایطی که صنعت دام و طیور جو را به قیمت بالاتر از ۴۰ هزار تومان می‌خرد، هیچ کشاورزی گندم را به نرخ ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دولت نخواهد فروخت و ترجیح می‌دهد آن را در بازار آزاد به منظور صادرات و یا استفاده به عنوان خوراک دام عرضه کند.

اگرچه مسئولان دولتی و مجلس از تلاش برای تعیین قیمتی واقعی و منصفانه خبر می‌دهند، اما عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران به عنوان یک گندمکار و نماینده آنها در شورای قیمت گذاری محصولات اساسی اعلام کرد که کشاورزان فعلا گندم را به صورت علی الحساب و با همان نرخ ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دولت تحویل می‌دهند و در آینده، باقیمانده بهای گندم به گونه‌ای که رضایت کشاورزان تامین شود، تسویه خواهد شد.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران نیز از مطلوب بودن وضعیت گندمزارها خبر داد و گفت: شکر خدا؛ بارندگی‌های اخیر باعث شده مزارع گندم در سراسر کشور در وضعیت مناسب و خوبی باشند و ان شاالله در تأمین گندم مورد نیاز خودکفا خواهیم بود.

به لطف موهبت چهارفصل بودن این سرزمین، همزمان با آماده شدن کشاورزان سردسیر برای کاشت گندم، گندمکاران در جنوب و جنوب شرق کشور برداشت گندم را آغاز کرده‌اند.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.