
رجبیمشهدی، سرپرست معاونت برق و انرژی وزارت نیرو گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: طی جنگ ۱۲ روزه و جنگی که تاکنون ۲۵ روز از آن گذشته، خسارتهای زیادی به صنعت برق وارد آمده است.
وی افزود: قریب به ۱۸ همت از نظر مالی صنعت برق صدمه دیده که ناشی از اصابت پرتابهها به شبکههای برق در بخش انتقال، فوق توزیع و توزیع و همچنین فشارهایی که به نیروگاههای کشور وارد شده، بوده است.
رجبی مشهدی گفت: در حال حاضر بهصورت مستقیم تهدید شدهایم و این با نوبت قبل تفاوت دارد که مستقیماً دشمن اعلام کرده نیروگاهها را هدف قرار خواهد داد.
معاون وزیر نیرو افزود: در صورتی که به شبکههای برق یا نیروگاهها حمله شود، با توجه به اینکه مصرف نسبت به دورههای قبل کمتر است، قطعاً این امکان وجود دارد که از طریق جابهجایی تولید در سایر نیروگاهها یا انتقال بار از پستهای مختلف به محل مورد اصابت، بتوانیم برق را در زمان کوتاهی تامین کنیم.
وی بیان کرد: بازگشت نیروگاهها به مدار در صورت حمله احتمالی به میزان خسارتی که به نیروگاهها وارد میشود وابسته است.
معاون وزیر نیرو تصریح کرد: چون خوداتکا هستیم و نیروگاهها توسط شرکتهای داخلی ساخته میشوند، قطعاً تمام تلاش و سرعت خود را به کار خواهیم گرفت تا در صورت حمله، بتوانیم هرچه زودتر بازسازی و برق را در مدار تولید قرار دهیم.
رجبی مشهدی ادامه داد: براساس موازین و قوانین بینالمللی که از سال ۱۹۴۰ به بعد در سازمانهای بینالمللی مورد تصویب قرار گرفته، حمله به زیرساختها بهویژه آن دسته از زیرساختهایی که خدمترسانی به مردم را دچار مشکل میکنند و زندگی روزمره آنان را تحت فشار قرار میدهد، بهعنوان یک جرم جنگی محسوب میشود و باید با آن برخورد شود.
وی گفت: از مجامع بینالمللی میخواهم که جهت جلوگیری از این آسیب که مستقیماً متوجه مردم است، جلوی آن را بگیرند.